Gå til innhold

Foreldre som faddere:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å ha mamma'n min som fadder.

Blir det da feil/urettferdig å ikke bruke svigermor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må vel evt. gå an å fortelle svigermor at hun står for tur til å bli fadder til neste barn? Hvis det ikke er noen gpd idé, syns jeg dere skal ta med begge besteforeldre som faddere, det kan vel ikke skade?

Skrevet

Hei:)

Det jeg ikke skrev var at vi brukte begge hans brødre på vårt første barn og ingen fra min familie.( vi hadde ett vennepar i tillegg)

Derfor jeg ikke har kjempelyst til å bruke svigermor er fordi jeg ønsker faddere som har litt interesse av barnet når de er i nærheten av det og ikke bare liker å ha noe å skryte av:)

Ikke at jeg forventer en "fanatisk" oppfølging, men bare ett lite snev av interesse når de er i samme rom...

Men det kan nok hende at jeg velger å ikke bruke noen av de, for meg er det en bedre løsning enn å bruke svigermor... Mamma er mormor uansett og det er det bare hun som får vært;-)

Skrevet

Hvis dere brukte to fra hans familie sist og ingen fra din, syns jeg fint dere kan bruke en fra din side nå og ingen fra hans.

Mulig svigermor reagerer, men da kan enten din mann (eller brødrene hans) minne mora si på det.

Skrevet

Hvis noen har problemer med at de ikke blir valgt som fadder, så er det deres eget problem. Man kan da ikke fokusere så mye på dette, for da vil det bli lovlig mange faddere pr barn. Det er ikke uvanlig med besteforeldre som faddere, og det betyr ikke at besteforeldre på den andre siden må tas hensyn til.

Skrevet

Generelt tror jeg foreldreparet legger mye mer tanke og bekymring i hvem sm skal være faddere enn resten av familien og venner. Det er en ære å bli spurt, men ingen selvfølge.

Vi har forøvrig tenkt å følge gammel tradisjon, som sier at ved førstefødte sønn er det farmor som er gudmor og ved førstefødte datter er det mormor som er gudmor.

I vårt tilfelle ser det ut til å bli en gutt, og dermed spør vi svigermor om å være gudmor. I tillegg spør vi én fra min familie og én venn hver. Så det blir totalt 4 faddere.

Mamma har sagt helt klart fra at hun ikke blir fornærmet for dette, og uansett er hun jo barnets mormor. Uavhengig av hvem dere velger som fadder, vil jo de som ønsker å ha noe med barnet å gjøre selv ta kontakt og initiativ, ville jeg tro.

Skrevet

HI her.

Takker for fine svar, og jeg er helt enig med deg over her at vi foreldre legger nok mere i det enn de rundt oss. (og i dette tillfellet jeg enda mere enn far)

Jeg har kommet fram til etter nok ett besøk av svigermor hvor interessen er å sitte å drikke kaffe, snakke om seg selv, selv, selv og sykdom uten å hverken spørre hvordan det går med den lille eller å i det hele tatt ville prøve å holde, at jeg kommer til å bruke min mamma og min manns brødre engang til..

Hun må gjerne bli fornærmet, men jeg kommer til å forklare henne dette også får hun ta det derifra. Min mann vil heller ha brødrene sine enn mora si og da synes jeg at jeg (og hans mor) må respektere det....

Her er det heller ikke snakk om at mamma blir gudmor for vi bærer til døpefonten selv, så hun blir en helt vanlig fadder på linje med onklene:)

Takk igjen for svar, godt å høre andres objektive meninger!:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...