Anonym bruker Skrevet 31. mars 2009 #1 Skrevet 31. mars 2009 Det skrives en del om at barn kan få senskader hvis de begynner for tidlig i barnehagen. Det er sikkert mulig, men er de noen som har sett noen tall på hvor str sansynligheten er for at de får noen skade og hvilke skader det dreier seg om?
Mamma*til*Emma Skrevet 31. mars 2009 #2 Skrevet 31. mars 2009 Nedstemthet/depresjon Usikker/utrygg Urolig Dårlig matlyst Søvnvansker Babyer har behov for små og kjente, trygge omgiveser. Med faste omsorgspersoner (det være seg mor/far, foresatt). Babyer er ikke modent til å utvikle nære relasjoner til mange personer så små.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2009 #3 Skrevet 31. mars 2009 og dette er forsket på? sånn at du kan legge frem et resultat av det? for det har ikke jeg sett!
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2009 #4 Skrevet 31. mars 2009 Ja, jeg har sett de påstandene, og det er godt mulig det stemmer for en del, men det må da vel være noen som har noe mer konkret å komme med, som hvor mange fler som blir utrygge av å starte i barnehagen som etåringer enn som fireåringer ol. Eller hvor mye et barnehagbarn spiser i gjennomsnitt i forhold til et barn som ikke går i barnehage. Er det forskjell i skillsmissestatestikken mellom dem som startet tidlig i barnehagen og andre? Det må vel være gjort noen undersøkelser som ser på utvikkling, adferd og problemer hos barn og voksne som har startet i barnehagen på ulikt tidspunkt eller som ikke har gått i barnehagen i det heletatt.
Gjest Skrevet 31. mars 2009 #5 Skrevet 31. mars 2009 Det er forsket på, men nesten ikke i Norge. De fleste resultatene er fra USA hvor det ofte ikke er regler for hvor mange spedbarn per ansatt og dermed utrolig varierende kvalitet på barnepass utenfor hjemmet. Og selv i USA er vel konklusjonen at barnepass av god kvalitet ikke trenger skade barnet.
Stratos med 3 barn Skrevet 31. mars 2009 #6 Skrevet 31. mars 2009 Det der med spising er litt artig Mine eter som gale i bhg, men hjemme er de mer moderate.
Gjest Skrevet 31. mars 2009 #7 Skrevet 31. mars 2009 Barnehage var ikke vanlig for 60 år siden. For eksempel gikk far og hans tre søsken i "barnehage" fra de var en uke gamle. Av dem er det kun far som er skilt, de andre tre er ikke det, og det er jo litt under landsgjennomsnittet. Men klart, utvalget blir jo lite tatt i betraktning at de gikk i en av veldig få barnehager på den tiden (de fleste hadde vel ikke råd) og barnehagen bare hadde 6-7 barn. Så langtidsstudier er vanskelig.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2009 #9 Skrevet 31. mars 2009 Selv om det ikke er gjort så mange undersøkelser som går så mye som 60 år tilbake så må vel disse påstandene om at barna kommer til å bli deprimerte, få spisetfostyrrelser, rusproblemer, problemer med å knytte seg til mennesker i voksen alder osv komme fra et sted. Det er vel ikke bare "synsing" fra en eller annen spessialist?
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2009 #10 Skrevet 31. mars 2009 Hva med å forske litt selv? Lese litt litteratur om barns utvikling, fysisk og psykisk? Snakke med helsesøstre, barnehageansatte (de "forsker" hver dag..) Sunn fornuft er heller ikke skadelig.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2009 #11 Skrevet 31. mars 2009 Var barnet 2 mnd når det begynte i bhg?
Stratos med 3 barn Skrevet 31. mars 2009 #12 Skrevet 31. mars 2009 Mine? Ne, jeg har hatt vanlig permisjon som de aller fleste andre. De var vel 12 mnd +/- begge to...
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2009 #13 Skrevet 31. mars 2009 Dette er jo et vanskelig fenomen å studere fordi det kan være så mange andre forhold som også spiller inn. familiesitusjon, forhold til søsken, medfødte disposisjoner, hvordan barnet finner seg til rette i barnehagen osv. At barn kan få senskader av å begynne tidlig i barnehage er først og fremst en teori som stammer fra utviklingspsykologien. Feks teorien om tilknytning. Men disse teoriene har stor oppslutning i fagmiljøene og anses som ganske holdbare.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2009 #14 Skrevet 31. mars 2009 Problemet med den typen "forskning" er at man veldig ofte ender opp med å høre det man vil høre. Å utføre skikkelig forskning krever høy utdanning og god innsikkkt i statestikk mm. Selvfølgelig kan jeg lese en del om temaet, men problemet er at svært få underbygger meningene sine skikkelig. Det blir derfor veldig vanskelig å vite hva man kan stole på at er riktig og ikke.
Gjest Skrevet 31. mars 2009 #15 Skrevet 31. mars 2009 Min helsesøster mente at det var sprøyt at barn tar skade av tidlig barnehage og selv begynte begge hennes i en alder av 5-6 mnd. Men hva betyr vel en helsesøsters mening i det store? Skal man virkelig kunne si noe trenger man store studier som gjør det mulig å eliminere andre effekter som sosial tilhørighet ol, gjerne hvor man følger opp over lengre tid mange individer. Men den slags koster mange penger!
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2009 #16 Skrevet 31. mars 2009 Blir jo litt kvasi-forskning det, da. Helsesøstre, barenhageansatte osv har ingen forskningskompetanse. For å få det må man studere kvalitative og kvantitative teknikker og metoder grundig. det tar mange år på universitetet å bli en kvalifisert forsker. De gruppene du nevner kan imidlertid "synse" på basis av egne observasjoner, det blir noe annet. Og det kan jo enhver gjøre, basert på sine egne barn.
Gjest Skrevet 31. mars 2009 #17 Skrevet 31. mars 2009 Jo, det er jo utfordringen da at til og med psykologer og pedagoger i stor grad synser på individnivå for til arbeidet de fleste driver med er jo det det riktige. De må se på individet de har foran seg og finne ut hva som passer for vedkommende. Forskningsmetodikk har jeg inntrykk at det er så som så med.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2009 #18 Skrevet 31. mars 2009 Jeg tviler egentlig ikke på at det er noe i disse teoriene, men jeg er veldig usikker på hvor mye. Om det er for eksempel 80% sjanse for at et barn blir narkoman når de er 20 hvis det begynner i barnehagen ved 6 mnd alder og bare 0,2% hvis det venter til det er 3 år for eksempel vil jeg si det er en grun til at barnehage for så små bør forbys. Hvis forskjellen derimot bare er mellom 0,21% og 0,20% vil jeg ikke si det er så vesentlig å ta hensyn til. Jeg synes det blir vanskelig å vurdere hva som er best når rådene vi får er så dårlig underbygget som det virker som de er. Jeg vet ikke en gang hva som egentlig ligger i begrepet "tidlig barnehagestart". Er det start før barnet blir et år eller før det blir tre? Gjelder det bare ved full tid i barnehagen og er det det samme om det blir passet av dagmamma, bestemor eller noen andre?
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2009 #19 Skrevet 31. mars 2009 Det er i praksis umulig å lage en slik oversikt nettopp fordi man ikke aner hva som er en utslagsgivende faktoren. Man kan finne sammenhenger som sier noe om at feks barnehagestart før fylte 6 mnd har en positiv korrelasjon (sammenheng) med psykiske lidelser i voksen alder, men slike resultater har så store usikkerhetsmomenter knyttet til seg at de ikke anses som valide. (Et eksempel tatt uv av det blå) Selv om man finner sammenhenger så kan det være haugevis av andre faktorer som spiller inn og forvirrer. For eksempel: For noen år siden ble det slått stort opp at mennesker som bodde i nordnorge hadde en overhyppighet på en spes krefttype (jeg husker ikke i farta hvilken). Altså en positiv korrelasjon mellom kreft og bosted. Her viste det seg at det var kokekaffe som var den mellomliggende variabelen. Jeg tror bare man må akseptere at dette er et fagområde hvor det ikke finnes et endlig svar med to streker under. Det er drøssevis av teorier på dette feltet og vi kan diskutere til vi blir blå i fjeset Personlig synes jeg tilknytningsteorien har mye for seg. Litt morsomt å tenke på at teorien ble utviklet på studier av ender. Husker ikke hva han heter, men han passet på at han var den første som andungene fikk se når de ble klekket ut og de fulgte etter han overalt.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2009 #20 Skrevet 31. mars 2009 Som sakt tidligere har jeg tro på at det er noe i disse teoriene, men jeg synes det blir litt lettvint når mange ikke setter spørsmålstegn ved dem i det heletatt og mener det ligger nær opptil barnemishandling å la barnet starte i barnehagen før det fyller 3, uten å gi noen bedre grunn enn muligens å henvise til disse teoriene.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2009 #21 Skrevet 31. mars 2009 Jeg tror jo det er veldig forskjell på en baby på 2 og 8 mnd i denne sammenheng jeg da.. Tenk da; babyen er 4 UKER... (iallefall i det innlegget som startet debatten her inn) Og nå begynner folk å blande inn babyer som begynne i bhg når de er 10-12 mnd.... Det er ikke det dette handler om, iallefall ikke i mine øyne...
Pengetreet Skrevet 31. mars 2009 #22 Skrevet 31. mars 2009 Det er vel de færreste som mener det da.. Ekstreme synspunkter finnes nok på begge sider
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2009 #23 Skrevet 31. mars 2009 Selvfølgelig satte jeg det på spissen, men det hadde vært godt å få litt bedre bakrunn for valgene vi tar. Det er tross at bare synsing når vi sier at vi ikke tror det er skadlig for et barn å begynne i barnehagen før det er tre år også. Dette går begge veier. Det kan jo til og med tenkes at det er en av de ekstreme som er rett.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2009 #24 Skrevet 31. mars 2009 Noe som ikke er nevnt i denne debatten er at i mange andre kulturer er det ikke først og fremst mor som håndterer den nyfødte. Spebarnet blir like mye gitt omsorg og håndtert av tanter, bestemødre og andre i den utvidede familie. Det er vanlig at eldre søsken bærer spebarnet. Disse barna vokser opp med flere voksne tilknytningspersoner. Man kan stille spørsmål ved spebarns tilknytningskapasitet; at de er i stand til å håndtere flere relasjoner enn kun den ene eksklusive morsrelasjonen som vi er opplært til å tro i den vestlige kulturen. Og det vil være imperialistisk sagt at alle som yter omsorg for barn på en annen måte enn vanlig i den vestlige industrialiserte verden, får barn med tilknytningsskader.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2009 #25 Skrevet 31. mars 2009 Jeg tror 100% på den forskningen. Hva staten sier skal man ta med en klype salt. De gir en god faen i ungene så lenge mor kan spytte inn litt skattepenger. Og helsesøstre hører jeg iallefall ikke på. Statens nikkedukker. Det er når man er hos helsesøster man forstår at Norge er Sovjet light.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå