Gå til innhold

Føler at svigermor er urettferdig mot oss

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min har to barn fra tidligere og forholdet med deres mor er svært konfliktfylt. Kort fortalt har hun konsekvent nektet å kommuniserer med han siden vi ble sammen for tre år siden. Mail har vært benyttet sporadisk, men for det meste har eldste barnet vært budbringer mellom dem (for å få gjennomført et nogenlunde normalt samvær).

Mannen min har innkalt til møte på fvk flere ganger, uten suksess. Han har også søkt råd hos barnevernet, men føler ikke han har fått noe ut av det. De sier at det ikke er noe de kan gjøre.

Som en følge av dette har vi aldri hatt dem med på ferie sammen med oss, da dette krever en del planlegging i forhold til bestilling av billetter, klær osv. Noe mor nekter å være med på.

I år planlegger vi (som i fjor) to uker i varmere strøk til sommeren. Vi ønsker å ha med oss de to andre barna også, men vet rett og slett ikke om vi tør å satse flere tusen kroner på noe som kanskje ikke blir noe av (i tillfellet mor saboterer). Tidspunkt skal avtales, pass og klær må også ordnes, samt henting og bringing til flyplass. For å få dette til må nesten mor og mannen min snakke sammen, men hun nekter plent...

Derfor har vi nå atter en gang begynt å planlegge ferie med kun oss to og vårt felles barn.

Og dette faller ikke i god jord hos svigermor - hun påpeker satdig at vi må huske på at vi har tre barn og ikke bare ett! Hun vet alt om den pågående konflikten og er like irritert og forbannet på x-svigerdatteren som alle andre i familien. Tidligere opptråtte hun som et slags mellomledd, men hun ble selv lei av dette og gav beskjed om at hun ikke orket dette mere. Ga sønnen beskjed om å ordne opp, noe han altså har forsøkt flere ganger, uten hell. Likevel får hun altså oss til å føle oss som den store stygge ulven som utelater de to barna fra familieferien!!! Dette sårer oss veldig.

Hva i alle dager kan vi gjøre? Vi bor i det kalde nord, og har faktisk behov for en uke eller to med sol i løpet av året. Og det er faktisk ikke sånn at vi av eget ønske utelater dem fra ferien. Vi krever bare en viss form for kommunikasjon for å få en slik ferie gjennomført.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som at dere har mye å stri med. Så, viss jeg var dere så hadde jeg bestilt ferietur til deg,din mann og deres felles barn. Dere har nok behov for ferie og litt utkobling. Dersom svigermor setter seg på bakbeina for det, så kan hun jo forsøke å organisere en ferietur sammen med stebarna dine selv. Det kan vere like kjekt for barna å reise på tur med besteforeldre:)

Jeg og min mann har ikke mulighet til å reise på langveis tur med hans stebarn i tillegg til våre felles barn. De er store, men allikevel veldig krevende. Det hadde bare endt opp med at jeg hadde sittet alene med våre to små fellesbarn, mens han hadde flydd rundt å underholdt sine to særkullsbarn. Jeg ser ikke den store FERIEN i det.Men, jeg har ikke dårlig samvittighet av den grunn, for vi må få leve som en familie vi også, og ikke alltid på stebarnas premisser. Vi skal tross alt ta vare på vårt eget forhold også. Og når vår eneste sjangse til å reise en tur bort for ¨å få avkopling er to uker enten på høsten eller på vinteren, så gjør vi det for å få ny giv, og for å ta vare på VÅR familie.

Lykke til og god ferie:)

Skrevet

Dette blir kanskje litt andre veien, men jeg har to særkullsbarn og snart har jeg og min mann 2 barn sammen.

Vi har tenkt sånn at når mine barn er på sommerferie med sin pappa skal vi finne på noe med våre fellesbarn. Dette fordi jeg synes det blir feil hvis våre to alltid skal stå på vent til de andre kommer hjem fra ferie..

Vet ikke om dette gjør meg til en dårlig mor, men det handler jo for meg om at alle skal taes vare på og få sin del av "kaka"

(Jeg vet at dette ble litt utenom)

Skrevet

Synest det var en fin ordning. Særkullsbarna reiser jo til sin far på ferie,og da er det rettferdig at fellesbarna får ferie sammen med sine bioforeldre, enten dere reiser noe sted eller blir hjemme.

Barn som har foreldre som bor sammen skal ikke straffes for det. De må også få oppleve noe sammen med sine foreldre, og må også få lov å føle seg som en familie selv om ikke særkullsbarna er der. Man må huske på at særkullsbarna ofte får dobbelt opp av goder, og at de faktisk har gjordt ting/ferier sammen med sine foreldre den gang de bodde sammen.

Skrevet

Særkullsbarna får i veldig mange tilfeller veldig mye dobbelt, både av ferier, gaver, oppmerksomhet o.l ting..(og jada det har de fortjent, men...)

Dessuten for vår det er det helt genialt å gjøre det sånn fordi det er 11 års aldersforskjell på den eldste og ned til den minste. Da er det ikke alltid like lett å "behage" alle:)

Selv om målet vårt er å finne på noe hele fam også. Men jeg er så heldig at alle barna bor hjemme hos meg så vi er heller ikke avhengige av å gjøre alt i sommerferien. Vi kan også bruke vinter/påskeferie for da er de alltid hos oss.

Skrevet

Hos oss er det 12 års forskjell, så det er ikke så mye som kan passe for alle nei.

Min mann er selvstendig næringsdr., så han har minimalt med ferie, og han jobber mye i ukene og i helgene. I tillegg så har vi hans særkullsbarn annenhver helg, så det blir egentlig ikke så mye kvalitetstid oss i mellom. Da synest jeg at vi må få lov å reise til syden eller hvor det enn nå måtte vere uten at det skal bli sure miner fra biomor eller sær.barna. De er dessuten på skolen også når vi har anledning å reise. Men det er vel ikke akkurat dette HI var ute etter.

Jeg mener at de må DRITE i svigermor og gjøre som de selv vil og orker. Jeg har selv en svigermor som henger seg veldig opp i at særkullsbarna skal vere med på ALT. Det er fullt og helt VÅRT valg, og våre avgjørelser. Særkullsbarna er 12 og 16 år, og har tross alt fått opplevd ganske mye før "min" tid,så hvorfor skal ikke mine barn få oppleve noe sammen med sin mor og far....?

Skrevet

Neida, jeg vet HI ikke var ute etter dette, ble bare litt engasjert...

Helt enig med deg, hvis det er så viktig for svigermora at disse barna skal være med kan hun prøve og ordne opp en gang til. Hun har jo gjort det før. Hvis ikke kan hun holde kjeft og la de få dra på ferie med sitt barn.

Her er det faktisk biomor som er vanskelig og ikke far/stemor!!!!!!!

Gjest Antarctica
Skrevet

Hva sier mannen din, da? Det dreier seg jo faktisk om HANS mor!!

Kanskje hun kan være aktiv i dette? La henne framstille det som ferie med farmor, og la henne selge inn den ideen til mor og barnebarna.Hvis hun gjør alle avtaler m moren, slik at passene deres, vaksinekort og billetter til dem er klare, og henter begge hos mor i rett tid, så skal alle utgifter dekkes av dere. Når ungene er henta og ferien er i gang, så sier dere selvsagt at "i overmorgen når dere skal til Syden, da skal vi alle sammen være med!" Kjempefin overraskelse for barna, og mor kan ikke sabotere det...

Sleipt eller lurt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...