ღhælgelainnღ Skrevet 31. mars 2009 #1 Skrevet 31. mars 2009 Vet at mange er drittlei dette temaet om omgangssyke, det er også jeg. Men jeg lurer virkelig på om den har vært mer hissig denne vinteren enn tidligere år? Kan ikke huske at det har vært så mange tilfeller i barnehagen før som det har vært dette året. Nå er det 3. runde i barnehagen hvor det er omfattende smitte på alle avdelinger. Eldstemann hadde det forrige mandag, men kom seg raskt igjen. Jeg selv fikk det forrige helg, mens mannen min og lillemor har sluppet unna så langt (bank i bordet). Hva er årsaken tro, er det slurv med håndhygiene og generelt hygiene som svikter her og der? Jeg blir bare så frustrert. Jeg føler selv at vi hjemme hos oss er veldig nøye med håndvask og hygiene. Vi har i tillegg brukt håndsprit i disse smittetider, for å forebygge det vi kan. Skulle virkelig ønske det fantes en vaksine mot dette også, for det sliter både på barn og voksne og måtte få dette gang på gang.
Gjest Skrevet 31. mars 2009 #2 Skrevet 31. mars 2009 Ingen anelse, men kan ikke huske det var like mye av det da sønnen min gikk i barnehage for noen år sia...har to småjenter på hver sin avdeling i en stor barnehage jeg...heh...vært noen runder i vinter, ikke bare med omgansjuke, men med diverse forkjølelsesvirus også.
ღhælgelainnღ Skrevet 31. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 31. mars 2009 Ja det har vært de to virusene som har plaget oss også. Får inderlig håpe at når våren kommer og temperaturen stiger, så forsvinner de verste basseluskene. For dette er visst veldig typisk i vinterhalvåret. Vi får krysse fingre for at det brenner ut snart.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 31. mars 2009 #4 Skrevet 31. mars 2009 Uten å ha noen tall på det er jeg overbevist om at det har vært verre (værre? hvordan skriver man det egentlig?) i år enn andre år. Vi har sluppet greit unna med 1 runde, men jeg vet at mange har fått omgangssyke flere ganger. Synes jeg har lest mer om det i media også.
Gjest 5 andre Skrevet 31. mars 2009 #5 Skrevet 31. mars 2009 I vår barnehage hadde vi akkurat besøk av en lege som snakket om smitte og smittevern. Han nevnet at det hadde vært uvanlig mye omgangsyke som herjet i år (fra høsten/vinteren 2008), uten at de kunne svare på hvorfor. Det er ulike virusarter som forårsaker dette, de som er der, er ikke verre enn vanlig, det er visst bare fler forskjellige. Det er umulig å vaksinere mot dette nettopp på grunn av at det er snakk på så mange forskjellige virus. Største problemet var IKKE hygienen til ansatte eller familene. Hvis en unge kun hadde diarre i bleia, kunne dette smitte uten at noen rørte ved innholdet i bleia... Det største problemet ved smitte er at ungene blir sendt i barnehagen av foreldrene når de er smittsomme, enten før de selv får utbrudd eller at de blir sendt tilbake i barnehagen før de er helt bra (min 48 t etter at oppkast og diarre har opphørt) Ikke alle ungene som blir smittet kaster opp, derfor skal 48 timers regelen også gjelde ved kun diarre - på barn som ikke pleier å være plaget av løs mage, var det vi fikk vite.
ღhælgelainnღ Skrevet 31. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 31. mars 2009 Jeg tror nok denne 48 timers regelen er gull verdt for å hindre flere utbrudd og smitte til andre. Mange velger av ulike årsaker å sende ungene i barnehage dagen etter at de har kastet opp og/eller har hatt diarè. Det er jo dessverre kjempedumt, for enten får de tilbakefall og kaster opp på nytt fordi de ikke har kommet seg helt, eller så smitter de mange andre fordi de selv er smittefarlige ei stund etter at de har blitt frisk. Da har man en ond sirkel hvor dette viruset får herje så lenge det vil.
Gjest Skrevet 31. mars 2009 #7 Skrevet 31. mars 2009 Er denne barnehagen i Fredrkstad? Vi sliter med det samme, omgangssyke på alle avdelingene i barnehagen:(
Jeg har nå 2 sjefer i huset. Skrevet 31. mars 2009 #8 Skrevet 31. mars 2009 Vi har hatt det 3 ganger i huset vårt. Men nå har vi to barn da. Ikke alle som har fåttdet hver gang. men har vært mere plaget i år enn tidligere.
Raych Skrevet 31. mars 2009 #9 Skrevet 31. mars 2009 Her har det ikke vært en eneste gang ennå denne vinteren, mens i fjor gikk det oppkast/diare 6 ganger i bhg fra januar til mai. Vi slapp unna alle gangene, heldigvis:) Nå kan det hende at enkelte har vært syke her også, men vi har ikke hørt noe spesielt fra bhg i år, og ungene her har i alle fall vært frisk. Vi voksne også
ღhælgelainnღ Skrevet 31. mars 2009 Forfatter #10 Skrevet 31. mars 2009 Vi bor i Hedmark og her virker det som om omgangssyken går rundt i hele distriktet. For noen uker siden hørte vi om mange tilfeller i en annen del av fylket, mens nå virker det som den har slått til for fullt her i Elverum.
Thunderstruck Skrevet 31. mars 2009 #11 Skrevet 31. mars 2009 Ja,det har gått veldig mye hos oss også på skole og barnehagen.Grunnen kan være at foreldrene slipper barna sine ut for tidlig,og så smitter de andre.Det er kommet lapper om karantene på 48 timer etter siste symptom,noe som ikke alle bryr seg om.. Så leverer faktisk foreldre barna sine på bhg/skole selv om de har kastet opp natta før. Det er mange slags foreldre som ikke bryr seg om slike regler,og da har vi det gående.. Tro meg!!!!! Har selv jobba i bhg. en gang i tia..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå