Anonym bruker Skrevet 30. mars 2009 #1 Skrevet 30. mars 2009 jeg lurer på hva dere mener om det,hva skal forloverene gjøre,både for brud og brudgom. legg gjerne inn svar,kommer på i morra tidlig for å lese svarene,og svare :-))
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2009 #2 Skrevet 31. mars 2009 I utgangspunktet så er den eneste jobben forloverne har, å skrive under på forlovererklæringen og hjelpe brud/brudgom med å komme seg i kirken på lørdagen og være tilstede der (selv om de strengt tatt ikke _må_ være med i kirken). Når det er sagt så er det vel ganske vanlig at forloverne i tillegg arrangerer et utdrikkingslag av noe slag. Utover dette synes ikke jeg forloverne har noen plikter, men ofte så vil de jo holde en tale under middagen, og noen har også lyst til å hjelpe til med f.eks. å finne antrekk og kanskje andre forberedelser. Våre forlover gjorde ikke noe slikt, og vi forventet det ikke. De holdt utdrikkingslag, var i kirken, og holdt tale, slik som vi håpet de ville men ikke krevde.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2009 #3 Skrevet 31. mars 2009 Det er forskjellige tradisjoner rundt i Norge, og forskjellige tradisjoner rundt i verden. Formelt sett har forloverne kun ansvar for å være forlovere på papiret. De gangene jeg har vært forlover har jeg arrangert utdrikningslag, vært med og kjøpt brudekjole, vært med å smake + planlegge meny, tatt meg av bordplasseringen og vært med bruden til frisørsalongen og sminkelegging på den store dagen. Jeg mener jeg da har stilt opp mer enn man kan forvente, men det var veldig hyggelig
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2009 #4 Skrevet 31. mars 2009 De må som en skriver over her signere på prøvingspapirene, og være tilstede under vielsen. Som regel forventes det at de holder en liten tale under middagen også. Personlig synes jeg mange forventer for mye av sine forlovere, og tror at det er en 'jobb' der en må stille opp til alle tider når det passer brudeparet, og arrangere vanvittige utdrikningslag... Fikk en kommentar da vi planla vårt bryllup om at forlovere var noe av det første vi måtte bestemme, for de hadde jo sååå mye de måtte gjøre... Det ble litt hysterisk for vår del, og passer kanskje best på veldig unge brudepar, i mitt hode. Vi forventet ikke det, og ga også tydelig beskjed da vi spurte våre forlovere at vi ikke ønsket utdrikningslag, og at de ellers ikke måtte gjøre stort annet enn å være tilstede selve bryllupsdagen. Min manns forlover var likevel med og hjalp til med å ordne bilen som vi skulle bli kjørt i fra kirken til middagen, og det er bare hyggelig om de ønsker å være med på deler av planleggingen, så lenge de ikke forventer/tror det forventes at de skal overta hele styringen... Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå