Gå til innhold

Late store barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke rutiner har dere i uken? Bare for å sammenligne.. :-)

Våre rutiner:

-Hjem fra skole/sfo

-Gutten leker/ser på tv mens middagen lages, med mindre maten er klar når han kommer hjem

-Leksene gjøres rett etter middag, med varierende lyst og motivasjon. Målet er at han skal være ferdig med leksene senest kl. 6.

-To dager i uken er det trening, noe han ofte ikke vil, selv om jeg vet at han liker selve sporten. Utover det sitter han inne på rommet og leker. Spør sjelden etter venner, og de spør av og til etter han. Han kan fint leke alene på rommet dag etter dag og uke etter uke.

Han klager ofte over at han er trøtt. Vi er litt usikker på årsaken, vitaminmangel? Vi har sjekket jernlageret hans, og det er fint.

Eller er han i dårlig form?

Vi vet ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forresten...

Hvor ble det av småtroll 6-8 år?

Skrevet

Sover han nok? Variert kosthold?

Hva gjør dere i helgene? Ut på tur?

Ville kanskje vurdert en tur til legen siden han klager på at han ofte er trøtt.

Skrevet

Vår skolegutt har desse rutinene om han ikke er med venner hjem/har med venner hjem:

- gjør lekser mens vi lager middag. Er da på rommet, men får med seg litt frukt eller en smoothie. Av og til må han gjøre lekser etter trening.

- trening eller aktiviteter tre ettermiddager i uka. Han trives med det, men av og til er han sliten og har ikke lyst. Det ordner seg med en gang vi er der.

- tv/spill etter han er ferdig med leker. Han øver på et instrument før skolestart (frivillig).

Han er ofte sammen med venner de dagene han ikke har trening, men trives godt i eget selskap. Sover han nok? Mange barn sover nok for lite. Vitaminer og tran kan jo være årsaken. Er han nedstemt? Broren min var veldig trøtt og sliten som barn, men han hadde cølliaki som medfører trøtthet.

Skrevet

Om han sover nok? 21.30-7.30 når han skal på skolen dagen etter.

Når han har fri, legger han seg kl. 22.

Vi har prøvd litt frem og tilbake, legger han seg tidligere er han faktisk trøttere om morningen, så vi har funnet ut at det er dette som fungerer best.

I helgene besøker vi familie, går tur, bader, gjør generelt litt forskjellig.

Vi prøver å holde et variert kosthold, fisk to ganger i uken, ellers vanlig norsk husmannskost, med ca en hurtigmiddag i måneden, dvs. frossenpizza eller Mac Donalds.

Ja, vi skal snakke med legen.

Skrevet

Ja, han tar tran :-) Han må det, siden det hjelper for den tørre huden han har.

Skrevet

Men er det ikke bedre at han er trøttere om morgenen? Det kan jo bety at han sover litt lite. Inne på klikk.no ligger en oversikt på anbefalte timer. Kan jo være verdt et forsøk å legge han før i en periode. Mangel på søvn gjør jo barn "late" og trøtte.

Skrevet

Ja, vi kan prøve å la han legge seg litt tidligere. Se om det blir bedre da. Vi begynner med det i kveld. :-)

Skrevet

Hmmm..du skriver ikke hvor gammel gutten din er,men ser jo at du lurer på småtroll 6-8år så da er han kanskje rundt der? Må jo si at jeg syns 21.30 er veldig sent for en gutt på den aldrern hvertfall;)

Jeg har en datter på 6,5 år og hun legger seg mellom 19.00-19.30 når hun skal på skolen. I helgene får hun være litt lenger oppe (21.00 på fredagene for da ser vi på norske talenter;) men aldri noe lenger enn det!

Du har jo skjekket jern-lageret hans så hvis han hadde hatt cøliaki og det hadde vært årsaken til hans tretthet ville det vært lavt.

Har selv to jenter med cøliaki...

Ville som de andre skriver prøvd å legge han tidligere først også heller kontakte lege hvis ikke det hjelper;)

Skrevet

Jeg synest kl halv ti høres veldig seint ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...