Gå til innhold

Dårlig samvittighet, hvor mye aktiviserer dere spedbarna deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår er 5 måneder gammel og jeg har kjempedårlig samvittighet for at jeg ikke aktiviserer ham mer på dagtid. Jeg vet ikke hva jeg skal ta meg til med ham. Jeg kan synge for ham, men det orker jeg ikke mer enn kanskje 10 minutter av gangen. Jeg kan øve på å ligge på magen og snu seg rundt, men det orker ikke han mer enn kanskje 5 minutter. Jeg har ikke energi eller lyst til å trille lange turer hver dag, så det blir maks en gang i uken. Resten av dagen, utenom når han spiser og sover, så ligger han enten i vippestol og ser på Playhouse Disney eller så ligger han under babygym eller på treningsmatte og spreller og pludrer for seg selv mens jeg gjør andre ting. Jeg har kjempedårlig samvittighet for dette, føler jeg burde gjøre mye mer med ham hver dag, stimulere ham mer. Kan noen gi meg gode råd her? Føler meg som verdens verste mor.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Æ syns du gjør masse me han!! :-) Å du e nu alldeles ingen dårlig mamma!! :-)

Vi gjør d du også gjør, men rase mye på golve å danse rundt :-) Vi leke mye "borte bø" og andre syngeleka dær han må bevege på kroppen. Ellers e vi å ser på ting i huset og lage grimasa foran speilet. Æ kjille han å vi flire masse, å han elske ride ranke og å bli kasta opp i været :-)

Han rulle sjøl begge veian, men vi øve endel på åling framover, for dær kommer han sæ bare nån cm fram ;-)

Han e 4,5 mnd nu ;-)

Du ska ikke ha dårli samvittighet :-)

Av å til når d e plussgrada e vi ute på verandaen (me solbrilla på) eller han sitte i vogna å får kjike rundt på snøen og fuglan som kvitre :-)

Skrevet

Det eneste jeg kanskje ville forandret på om jeg var deg er playhouse disney. Så små barn bør ikke se på tv overhodet, i hvert fall ikke hver dag.

Ut over det høres dine dager helt normale ut.

Skrevet

Den trillingen har ikke ungen mye nytte av, det er mest bra for deg. Og Playhouse bør du skru av. Legg ungen heller på en lekematte enn i en vippestol, og på magen så ofte som mulig. Bær med deg barnet, og si alt du gjør. (Er du konsekvent så kan barnet bli veldig flink å prate). Hva med en tur i åpen barnehage, eller babysang? Møte andre mennesker er interessant for en så stor baby. Storfamilien kan godt brukes. Har du ei gammel tante på aldersheim eller andre du kan besøke på dagtid?

Start med å finne godfølelsen i deg selv. Ei glad og fornøyd mor er ei god mor:-)

Skrevet

Det å ligge under babygym eller på treningsmatte å spreller og pludrer for seg selv er da supert. De trenger ikke en voksen hengendes over seg hele tiden. Har godt av å vende seg til å aktivisere seg selv.

Litt sang og trening er også bra.

Ellers budre du som de andre sier droppe å sette han i vippestolen foran tven. Ta han heller med deg (gjerne i vippestolen) og la han se på deg pusle med det du driver med.

Ellers er det fint å ha de på liggendes på fanget og bare snakke sammen og se på hverandres ansiktsuttrykk.

Så nei dårlig samvittighet trenger du ikke ha.

Skrevet

Du trenger ikke ha dårlig samvittighet for det som har vært.

Men om en måneds tid er gutten din vel 6 måneder. Da synes jeg du bør besøke andre i barselgruppe, eller andre med barn på 5-12 mnd. Eller begynne å bruke Åpen Barnehage. Fra vel 6 månders alder er det stimulerende for barn å være på samme matte som andre "likesinnede".

Skrevet

Mine har ikke vær mye samme med andre likesinnede, men har da klart seg kjempebra likevel. Har trillet turer med andre, men da sover jo barna. Våkentiden har stort sett vært sammen med voksne eller søsken. Tror det er det samme for de små hvor store andre barn egentlig er. De har like glede av et barn på 6 år som et på 6 mnd.¨

Når det gjelder TV ville jeg slått av det. Er ingen hensikt å fore de med for mye tv, Ikke sunt å se for mye på, samt at du skaper en uvane.

Jeg har ikke aktivisert mine mer enn deg, Så lenge de er tilfreds med å være alene og trives med det, så synes jeg du skal nyte tiden! Kommer fort den tiden de krever mer av deg. Mine hare stort sett bare ligget på gulvet eller i lekegrind så lenge de har vært fornøyd.

• 3 uker senere...
Skrevet

Hvis jeg får være ærlig så kan du droppe Playhouse Disney. Etterhvert som han blir større og allerede nå kan han synes det er interessant å møte andre babyer, kunne dette vært noe, feks trillegruppe, babysang e.l. Ellers synes jeg du gjør en god jobb jeg.

Skrevet

Tror ikke du skal ha dårlig samvittighet. Jeg mener at maaaange barn blir "overstimulert". Det skjer jo ting hele tiden i de fleste fam. Er jo en god egenskap hvis barnet kan leke for seg selv og ikke bli underholdt hele tiden.

• 2 uker senere...
Skrevet

syntes du er flink jeg:) jeg gjør stort sett det samme, men jeg prøver å ha jenta mi på 3 måneder minst en time på magen om dagen. syntes ikke det er noe problem, som mange andre ovenfor i debatten at gutten din ser litt på tv. alt han ser er bilder, farger, bevegelse og hører lyd. Det er heller når han kan begynne å gå å bli litt større at tv blir en uvane. Kjempe flott at han ligger på matten og leker for seg selv:) det er viktig at de klarer å stimulere seg selv også, og ikke hyler det øyeblikket du legger de ned for at du må på do;)

lykke til videre!

• 1 måned senere...
Skrevet

Mitt beste tips til deg er å skaffe deg en bæresele. Vil anbefale den som heter Manduca. Den er så god! Da kan du ha babyen på magen din, eller bak på ryggen, nå som den har blitt såpass stor. Blir som en god ryggsekk!!

Da kan du fortsette å gjøre dine ting. Tror ikke at en baby må "underholdes" eller aktiviseres hele tiden, men de elsker å være nær deg, kroppen din, kjenne lukt og bevegelser. Genialt å kunne tilfredsstille babyen samtidig som du gjør dine ting. De kan også sove der i selen.

Og som en over skrev, bare snakk og syng litt mens du går rundt og gjør det du skal, si hva dere gjør. Titt litt på hverandre i speilet innimellom, dans litt til musikk, osv.

Prøv å komme deg ut en liten tur hver dag, kanskje får du litt energi av det også.

Og, skru av tv....

Skrevet

Hei. Jeg synes ikke du skal ha så dårlig samvittighet. Forsøk heller å se det positive i situasjonen; at du har et barn som kan leke og pludre for seg selv uten å være helt avhengig av oppfølging og stimulering av andre. Hos oss er det det motsatte; vår baby på 4 måneder kan ikke være på leketeppet alene (eller generelt leke alene) i mer enn ca 5- 10 minutt av gangen. Da har han gått lei, og vil enten at vi leker med ham, eller at vi tar han opp på fanget. Det er jo flott at han er en sosial liten gutt, men noen ganger skulle jeg gjerne sett at han var mer som din baby: som trives og koser seg i sitt eget selskap uten at vi må "underholde" ham hele tiden. Vi prater mye med ham, synger, trener på å ligge på magen, leker sammen med ham og bærer han mye rundt i leiligheten for å se på og oppdage "nye" ting. Han er også glad i å "fly" mot sitt eget speilbilde eller andre mennesker, og elsker at vi lager mange rare lyder med stemmen :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Selvfôgelig kan de titte litt pâ tv. For dem er det lyd og farger .

• 2 måneder senere...
Skrevet

det trenger man ikke! De begynner i barnehage når de er under året, så det er ikke noe hast. Kos deg med han akkurat som du selv ønsker, uten å høre på alt du bør gjøre hele tiden.

• 4 måneder senere...
Skrevet

- ligge å sprelle på stellematta på badegolvet naken/uten bleie mens du steller deg/vasker badet/sorterer og vasker klær og snakker med han.

- en tur ut rundt huset på armen eller i bæresele. Kikke på naturen. Kjøp solbriller til han så kan han være ute i sola. Trenger ikke være så lenge.

- være med på husarbeidet i vippestol eller bæresele. Se på det du gjør og du forklarer hva du driver med.

- ligge på sofaen sammen og snakke, kose og leke.

- treffe andre: babysang, babysvømming, kafetur osv

- sitte å fanget og lese bok

Sikkert noe mer vi gjør også, med det jeg kom på nå. Jeg føler også av og til at jeg ikke vet helt hva vi skal gjøre. Men tror ikke babyene har så store krav, så lenge vi er sammen med dem.

Skrevet

Har aldri gjort særleg meir med mine barn når dei var så små. Men det har nå blitt folk av dem lell ;o)

Einaste eg vil sei er at du kanskje burde slå av tv'n. Det er alt for mykje stimuli for eit så lite barn.

Også er det lurt å prate mykje med barnet om kvardagslege ting, og ta dei med på det du gjer. Såg ein foreslo bæresele, og det er kjempe nyttig.

Skrevet

Ein ting til:

di liker ikkje å gå ute og trille seier du, og det er jo greit nok. Men lar du barnet sove ute f.eks? Er godt for barn å få litt frisk luft i løpet av dagen :o)

• 3 måneder senere...
Skrevet

Jeg er helt enig, litt tv-titting går helt fint. Vår lille vakre ser på drømmehagen så lenge hun orker hver dag (altså 10 minutter), hun elsker det. Hun må jo få litt underholdning hun også

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...