Gå til innhold

Hjelp til valg av permisjonslengde


Oslo_31

Anbefalte innlegg

Man får så mange råd her og der. Mange kalkulatorer å finne også.. men synes liksom ikke jeg blir helt klok på dem.

Ett råd er at man legger hovedferien sin inn i permisjonstiden. Så jeg har tenkt til å legge 3 uker fiktiv ferie i november.

Også har fedre fått 10 uker nå hører jeg også. Så de får to uker fra "vår" tid og 2 nye uker i tillegg.

 

Er det noen som har peil på hvordan man regner ut 80% og 100% og hvor mange uker får jeg.. inkl disse tre ukene med ferie, og når starter da pappapermisjonen. Vet heller ikke hvorvidt om jeg får lønn via jobben eller NAV. Hører jeg får mindre utbetalt om jeg må få via NAV, da de opererer med dager og ikke måneder. Men få (les ingen) gravide forgjengere på arbeidsplassen min, så her får jeg vel kanskje forsøke unngå via NAV..

 

Jeg har termin 24 august.

 

Takknemlig om noen som har peil kan sette opp et hjelpe regnestykke med utgangspunkt i en årslønn, samt dette med nøyaktig uker. Har nemlig ikke bestemt meg for om jeg skal gå for 100% eller 80%. Har sendt en henvendelse til NAV om mulighet for å få en rådgivende time, men mistenker de har mye annet å drive med om dagen, har ikke fått noen svar i allefall, så da forsøker jeg her istedet :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan prøve å hjelpe deg med noe av dette!

Om du velger å ta ut 100% har du 44 uker og 80% 54 uker.

Disse ukene begynner å gå når du går ut i fødselspermisjon 3 uker før termin.Dersom disse ukene ikke tas ut eller fødselen skjer for tidlig, blir stønadsperioden tilsvarende forkortet. Ukene før fødsel kan ikke overføres til perioden etter fødselen. Stønadsperioden kan starte opptil 12 uker før termindato, men da blir stønadsperioden etter fødsel tilsvarende forkortet.

 

Du som mor skal ha 3 uker før fødsel og 6 uker etter fødsel.Da kan ikke pappan ta ut sin permisjon.Når det kommer til hvor mange uker som er til far er det ikke tatt noe endelig valg ennå tror jeg så da blir det 6 uker som er til far.

 

Det vi velger å gjøre er å ta ut permisjon med 100% lønn også kommer far til å bruke sine uker på slutten og da kommer jeg til å ta ut hele ferien min.

Når det kommer til lønnet får du gjennomsittet av 6 av de siste 10 mnd!

 

Hva med ferie?

I permisjonstiden kan mamma forskyve 21 feriedager og overføre 10 feriedager fra forrige år. Ved overføring av feriedager, må NAV få dette dokumentert fra arbeidsgiver. Mamma kan ikke motta foreldrepenger mens hun benytter seg av feriedagene. Du kan endre ferie underveis i permisjonen.

 

Beregning av foreldrepenger

Dersom du har vært yrkesaktiv i minst seks av de siste ti månedene før permisjonen tar til, gir folketrygden rett til tilsvarende full lønn i 44 uker, eller 80 prosent lønn i 54 uker. Dere må velge ett av alternativene før permisjonen begynner, dekningsgraden kan ikke endres underveis i permisjonen. Foreldre må velge samme dekningsgrad. Med 80 prosent dekning vil den totale stønadsutbetalingen bli noe lavere enn ved valg av 100 prosent dekning.

 

Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt sykepenger, foreldrepenger ved fødsel og adopsjon, svangerskapspenger og dagpenger under arbeidsløshet. Også andre forhold som lønn fra arbeidsgiver under utdanning, etterlønn fra arbeidsgiver, ventelønn og avtjening av militær- eller siviltjeneste kan likestilles med arbeidsaktivitet.

 

Hvordan beregnes beløpet?

Foreldrepengene beregnes av inntekt opp til seks ganger folketrygdens grunnbeløp (6G). Fra 1. mai 2007 tilsvarer 6G i overkant av kr 400 000. Dersom du har høyere lønn enn dette, vil du ikke motta mellomlegget med mindre arbeidsgiver velger å betale det. Fødselspengene far mottar mens han er i permisjon, er basert på hans inntekt.

 

Foreldrepenger for næringsdrivende og frilansere beregnes som hovedregel på grunnlag av gjennomsnittet av pensjonspoengtallene for de siste tre inntektsårene. For å få rett til full stønad må du ha tegnet frivillig tilleggstrygd (forsikring) på NAV lokalt minst 10 måneder før fødselen.

 

Litt rotete dette her med håper du ble litt klokere:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig hyggelig med så langt svar og hjelp Charlotte, men jeg ser at en del av det du skriver har gått ut på dato. Jeg er selv litt usikker på en del ting, og skulle gjerne visst mer, men vet at du tar feil på en del ting.

-vi som føder etter 1. juli 2009 får lenger permisjon. Tar man 80% lønn får vi 56 uker. Far "tar" 2 uker av mor, og får de 2 utvidede ukene. (Husker ikke hvor mye lenger det blir for de som tar 100% lønn, ettersom det ikke har vært aktuelt for meg.)

-det har blitt bedre for næringsdrivende og frilansere enn det du skriver, etter årevis med diskusjon av denne forskjellsbehandlingen. Jeg er ikke 100% sikker på de nye reglene. Noen som vet mer om dette?

-far har rett til 2 ukers ulønnet permisjon i forbindelse med fødselen, men svært mange arbeidsgivere dekker disse ukene. Viktig å sjekke ut hvordan dette er for den enkelte.

 

Mener forresten at 6G ligger rundt 430 000,- nå.

 

Er det noen andre som har info på dette feltet, da vi sikkert er mange som lurer på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da beklager jeg at jeg har skrevet noe feil!

 

Men uansett med de nye ukene blir det 46 uker på 100% og 56 på 80% så er ikke stor forskjell.

Det betyr at foreldrepermisjonen ved 100 % lønn blir 46 uker, hvorav 9 uker er forbeholdt mor og 10 er forbeholdt far. De som velger å ta permisjon med 80 % lønn får totalt 56 uker.

 

Det enkleste er vel å gå inn på nav og lese der for der står jo alt.Eller be om en time.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må skyte inn at det enda ikke er bestemt om fedrene skal få 10 ukers permisjon. I nav sine sider står det fortsatt opp som forslag til endring og ikke godkjent og gyldig endring. Tror kanskje dette blir bestemt i løpet av mai. Dersom det blir ja så vil det gjelde for alle som føder fra og med 1.07.2009. men som sagt dette er ikke sikkert enda....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bestemt. Har snakka med NAV i dag. De har bare ikke fått oppdatert sidene sine enda. Vil forøvrig oppfordre HI om å kontakte NAV pr telefon. Jeg har fått god hjelp de gangene jeg har gjort det.

 

Det som lønner seg uansett, er å ta ut 100% lønn og heller legge til side litt og ta ut ulønna de siste 2 månedene. Dersom man velger 80 % får jo også far 80% i sine 10 uker, istedet for 100% i 10 uker.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...