Gå til innhold

Noen som har en god oppskrift på Pai?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle lage det til midag i dag

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva slags pai kunne dutenkt deg og lage hvilke type ingredienser ?

Skrevet

Jeg har bare brukt å kjøpe sånn pulver man blander ut med vann så man får en paideig, så blander du egg og matfløte, så har jeg brukt å ha oppi brokkoli, mør, pølsebiter og ost på toppen ;) godt nåkk for meg ;)

Skrevet

her er min favoritt

Maispai

Bunn:

3dl mel

3ss vann

125g smør

1ss basilikum

1/2 ts salt

klemmes uti smurt form og stikkes noen gaffel hull i,

settes i ovnen på 150 grader C i 15 min.

fyll:

3-5 egg

3.5 dl melk

1, 1/2 ss basilikum

salt/ troco

ost

1 boks mais

helles over bunnenog settes i ovnen på 150 grader C til den er ferdig ca 20 min.

Skrevet

glemte å siat den bør serveres med en skikkelig salat til. men den har jo ikke så mye annet en ot egg og mais i seg da men det er bare å velge andre grønsaker og gjærne litt kjøtt oppi blir likegodt det.

Skrevet

kanskje ikke den pai typen du tenkte på,men denne elsker ungene mine til middag: kok opp en pose med fryste gr.saker, lag to pakker vanlig potetmos, stek en pk kjøttdeig som du kan krydre etter din egen smak(gjerne med litt løk i) legg gr.sakene i bunnen av en ildfast form,deretter kjøttdeigen oppå der. potetmosen "smører" du på toppen og dette gratinees på ca 200 grader i tyve til tretti minutter,noen liker ost på toppen:) mens den gratineres har du tid til å dekke bordet og ta oppvasken med grytene:)

Skrevet

Pai:

3 dl hvetemel

125 g smør

3-4 ss kaldt vann (eller butterdeig, hvis du ikke gidder å lage selv)

Fyll:

175 g creme fraiche

3-4 egg

1 chevre frå Haukeli

Vellagret gulost/gruyére/cheddar, revet

Melk

1 løk

Timian eller oregano

Sopp

Trøffelolje

Forstek paibunnen. Stek løk og sopp. Ha litt trøffelolje over og ha grønnsakene i paiskallet. Bland Creme fraiche, egg og revet ost med litt chevre. Melk hvis røren blir for tykk. Hell over grønnsakene. Strø chevrebiter og urter over. Stek i ca 30-45 minutter ved 200 grader.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...