Vannmann35 Skrevet 29. mars 2009 #1 Skrevet 29. mars 2009 Lurer på om man er nødt til å benytte bilstol til spedbarn, eller om det finnes noen muligheter for sikre babyen i bag i stedet? Har hørt at babyer ikke skal sitte i et bilsete i mer enn 2 timer av gangen av hensyn til ryggen, men skulle gjerne hatt barnet med på biltur i sommer... Noen som har erfaring med dette?
Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥ Skrevet 29. mars 2009 #2 Skrevet 29. mars 2009 Spørs hvor gammel barnet er når dere skal på tur og hvor lang biltur... Den første måneden bør ikke baby sitte lenger enn 30-45 min av gangen... MEn når baby blir nærmere 2 mnd kan dere lytte mer og mer til ungen. Så jeg vil anbefale, om dere skal på lang biltur, bilsete og ha ofte pauser så h*n får strekt litt på ryggen! Du har boxette og bagnett, men de er ikke like sikre som bilstol ved kollisjon...
Mamma til 1 liten og 1 stor Skrevet 30. mars 2009 #3 Skrevet 30. mars 2009 Det finnes en ny type bilstol som har gjort det veldig bra i test, Britax Baby Safe Sleeper el. Baby ligger godt festet i en slags boks, som plasseres sideveis i setet. Vi kjøpte nettopp et slikt på Babyshop, siden vi også skal ut og kjøre langt. Koster dessverre en del (ca. 2500,-), men vi regner med å få solgt det igjen. Hilsen
Mia29 Skrevet 30. mars 2009 #4 Skrevet 30. mars 2009 Vi kommer også til å skulle på lengre biltur når babyen er 2-3 mnd. Vi kommer likevel til å bruke vanlig bilsete. Disse bag-løsningene er ikke trygge nok. Men du har jo denne nye til Britax som ahr fått god score. Jeg er ikke så veldig bekymret for dette. Det er så mange meninger om det med bilsete og jeg klarer ikke å finne forskning som er entydig på at det ene eller det andre er riktig. Det kan virke som om vi særlig i Norge er ekstremt hysteriske med det at barnet skal ligge flatt for enhver pris. Jeg sier ikke med det at vi kommer til å la babyen sitte 4-5 timer i bilsetet i strekk. Men vi legger det vel opp slik at det blir en litt lengre pause omtrent midt i turen hvor babyen kan ligge litt i vogna og vi får spist litt. Mulig vi så tar et par pauser i hver ende hvor babyen får mat og dermed endret stilling og får litt avlastning på ryggen. Jeg har valgt å støtte meg til Gro Nylander sine bøker i mange av mine valg, og hun virket ganske pragmatisk i forhold til dette. Tror det er i boken "mamma for første gang" hun skriver litt om dette. Men uansett hva vi velger så tenker jeg at hver og en av oss må ta et valg vi føler oss komfortable med. Det er så ekkelt å sitte å lure på om man var litt oppsatt på den kjøreturen og om det kanskje har bidratt til å skade babyen på noe vis. Det er vil sikekrt være ganske individuellt hvor vi setter den grensen.
Vannmann35 Skrevet 31. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 31. mars 2009 Takk for svar - skal sjekke ut den Britaxen :-) Er ganske nødvendig for oss å legge ut på biltur i sommer da vi har arvet og trenger bil for å organisere og transportere diverse ting... Men vil jo ikke la dette gå ut over den lille på noen måte!
mortilgutt Skrevet 31. mars 2009 #6 Skrevet 31. mars 2009 Eg er ikkje så bekymra for den eine turen, men tenker meir på alle dei "daglege" turane....Trur ikkje ein sommarferietur er den som gjer mest skade, så eg kjem til å køyre i eitt frå sjukehuset og heim (1 time) utan stans med babyen i maxicosi-setet. Det må ver måte på hysteri....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå