babymaker med 2 små jenter! Skrevet 29. mars 2009 #1 Skrevet 29. mars 2009 greit eller ikke greit? og hvorfor..... Er så lei diskusjonen her hjemme nå så føler jeg må få noen nye synspungter!!!
Gjest Skrevet 29. mars 2009 #2 Skrevet 29. mars 2009 Greit en og annen gang, men ikke til hverdags med mindre det er en svært god grunn til det. Er min mening. Samme gjelder også prim og søte syltetøyer. Synes ikke noe særlig om "sukker" som pålegg sånn til hverdags, men helt greit innimellom. Her får ungene det i helge til frokost etter at de har spist et havlt rundstykke med noe sundt på. Hva voksne gjør bryr jeg meg lite om, men synes det er litt trist å se unger som kun vil spise nugatti, sjokade osv selv om jeg skjønner at det ikke alltid er så lett og ikke alltid foreldene sin feil.
babymaker med 2 små jenter! Skrevet 29. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 29. mars 2009 Her er det snakk om jenta vår på 2 1/2.. hun har god matlyst og som jeg ser det trenger absolutt ikke sjokoladepålegg for å få i seg litt mat.. Jeg er av den opfatningen at når man først introduserer det så har man det gående.. og en regel på en brødskive på lørdag syns jeg er helt ok også men da må man forvente av en 2 !/2 åring at den ber om det hveeeer dag så klart! Jeg syns vi fint hadde klart oss fint uten "godteri pålegg" ser ikke poenget med å ha det i huset en gang så lenge mat inntak ikke er noe problem. Men mannen min har klart å få boksen inn i huset og nå er det i gang.. han ser ikke problemet med det.
mamo82 *2 jenter* Skrevet 29. mars 2009 #4 Skrevet 29. mars 2009 Jeg syns ikke det er ok, og prøver også å begrense bruk av prim og vanlig syltetøy. Hun vet jo ikke hva hun går glipp av uansett - hun er 2,5. Hun får en skive med kjøpings-syltetøy eller prim en gang i blant, men det er slett ikke ofte. Vi har noen bokser med div sjokoladepålegg på øverste hylle i kjøkkenskapet, men det er fordi pappaen er veldig glad i søtt pålegg, og jenta aner ikke at det eksisterer sånt hjemme hos oss.... enn så lenge.
Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥ Skrevet 29. mars 2009 #5 Skrevet 29. mars 2009 Vi ventet til guttungen var 3 år før vi introduserte sjokoladepålegg... Vi hadde det i huset, men vi spiste det aldri foran han... Nå får han det i helgene og når han er syk... Men i helgene må han alltid spise ei skive med noe annet ordentlig pålegg før han får sjokoladepålegget...
Gjest Skrevet 29. mars 2009 #6 Skrevet 29. mars 2009 Vi sier bare nei vi ;-) Når du får flere barn vil du jo måtte "utsette" det/de minste barnet for alt av snop, sjokoladepålegg osv mye tidligere siden de ser hva det/de eldste får. Så er bare å øve på å forklare hvorfor ikke først som sist ;-)
babymaker med 2 små jenter! Skrevet 29. mars 2009 Forfatter #7 Skrevet 29. mars 2009 enig med deg mamo82. hvorfor skal de introduseres for det... de trenger ikke vite at det eksisterer en gang! vi hadde heller ikke prim her og heller ikke syltetøy.. Men nå skulle hun altså få sjokoladepålegg.. mot min vilje.. sukk Han sa ista: spurte hun etter godteri i dag morres? og jeg svarte ja.. for hun spør jo etter det på søndags morgen.. hva vet hun om forskjellen på lørdag og søndag enda liksom.. så sa han: du skulle bare gitt henne en skive med sjokoladepålegg så hadde hun ikke mast mer! hallo liksom.. sukk
Renate har ♂09, ønsker 1 til Skrevet 29. mars 2009 #8 Skrevet 29. mars 2009 Mamma og pappa nekta meg og lillesøster det da vi var små - mao de kjøpte det aldri. Men så fort vi kom til mormor var det nugatti å få på brødskiva, eller når mormor kom på besøk til oss (dvs 1 gang i året pga avstanden) Da sa mamma at det var greit i og med at det var mormor som gav det, og vi spurte aldri mamma eller pappa etter nugatti, for vi visste at det var kun mormor vi fikk det av. Dette var sånn t.o.m når vi var opp i skolealder (var stas at mormor smurte matpakka mi) Jeg kommer til å gjøre det samme med mine barn, er SÅÅÅ mye annet godt og sunt pålegg de kan få på maten.
erteposen + 4 Skrevet 29. mars 2009 #9 Skrevet 29. mars 2009 Det finnes jo ikke et godt ernæringsmessig argument for å gi barna våre eller oss selv sjokolade på skiva. Det er få søte pålegg en kan si det om, med unntak av en del syltetøy med lite sukker. Honning er jo et bedre alternativ siden det har andre gode egenskaper, og peanut smør også siden en får litt protein i kroppen. Jeg har barn som er småspist, og jeg er utrolig glad for at jeg ikke begynte med sjokoladepålegg og en del andre "barnevennlige" middager som igrunnen er søppelmat. De spiser lite, men det de spiser er i alle fall sunt og gir kroppen god næring. Ikke greit til hverdags er vel mitt svar. Kjenner flere der barna får det på skive nr 2 i helgene, og på ferier osv. Blir litt oppgitt når foreldre til store barn sier at barna ikke spiser andre ting enn sjokade, sjokolademelk og pølser. Noen har jo gitt det til barna i utgangspunktet, og jeg har ikke hørt om barn som sulter ihjel i Norge:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå