Anonym bruker Skrevet 29. mars 2009 #1 Skrevet 29. mars 2009 Noen som har råd eller erfaringer og dele? Sliter med å velge hva jeg skal studere?
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2009 #2 Skrevet 29. mars 2009 hei:) det spørs jo helt hva du ønsker å drive med , valgmuligheten er jo mange på begge utdanningene. men som vernepleier stiller du sterkere på jobbmarkedet, fordi du da blir autorisert helsearbeider med kunnskaper om somatiske lidelser og medisinering, samt stell og injeksjonssetting, på linje med sykepleiere. jobbmulighetene utvides derfor en del, fordi du kan ha et annet og større ansvar enn både sosionomer og barnevernspedagoger.jeg er selv vernepleier og kan jo mest om den utdanningen da:) selv jobber jeg innenfor rusomsorgen.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2009 #3 Skrevet 29. mars 2009 Jeg hadde samme dilemma i fjor,og valgte vernepleien. Dette er et bredspektret studium.Vi har hatt forelesninger i sosiologi,psykologi,pedagogikk,juss,anatomi og mange fler. Jeg valgte vernepleien pga at dette er en utdanning som kan brukes både innenfor psykisk utviklingshemmede,atferdsproblemer,eldre,rusomsorg og i feks bup. Og en annen veldig viktig grunn: Det er null arbeidsledighet innenfor vernepleiere! Dvs at de som vil jobbe får seg jobb. Som barnevernspedagog er jobbmulighetene mer begrenset,både i forhold til hvor man kan jobbe og i forhold til at markedet er mettet (eller stat/kommune ikke oppretter nok stillinger innenfor feltet) Velg vernepleie!!!!
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2009 #4 Skrevet 29. mars 2009 Vernepleie! Er selv vernepleier, og jobbtilbudene hagler! og om det likevel er barnevern du vil jobbe innen, er det veldig populært med vernepleiere der!
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2009 #5 Skrevet 29. mars 2009 Tusen takk for svar! Må nok vurdere vernepleien da =)
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2009 #6 Skrevet 29. mars 2009 Spørs jo rett å slett hva du vil jobbe med da, vernepleien er jo tradisjonelt linket op mot rus-omsorg og psykisk utviklingshemmede. Som de nedenfor nevner, kan de da jobbe innen PU-omsorgen eller rusomsorgen. Noen jobber også innenfor psykiatrien. Barnevernspedagoger jobber innen forebyggende arbeid, dette kan være i skole, fritid og barnehager. Ellers selvfølgelig i institusjoner, eller du kan jobbe i tiltakskjeden til forvaltningen, dette kan være hjemmebaserte tiltak, opp mot ungdomsmiljøer/grupper etc, eller innenfor forvaltning i kommuner og fylkeskommuner, eller innenfor barne-og ungdomspsykiatrien etc. Er uenig i at man har færre valgmuligheter som barnevernpedagog enn vernepleier, snarere tvert imot! (men så er jeg barnevernpedagog, og kjenner mulighetene for dette feltet da...) Dersom du er i tvil, ta kontakt med høyskolen du skal søke på, og be om å få en veiledningstime
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2009 #7 Skrevet 29. mars 2009 Barnevernpedagog!! Synes vernepleie virker drepende kjedelig, så mye om sykdom og piller, hehe.. Barnevernpedagog er et meget allsidig yrke, og kan lett bygge på utdanningen senere. Ferdig til våren, og jobbene står i kø. Allerede fått jobb med startlønn på 350 000, innen det private.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå