Gå til innhold

Hva skjer på en overtidskontroll? (Lillehammer sykehus)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal på overtidskontroll torsdag hvis det ikke har skjedd noe - er da 7 dager over termin. Tror vanlig praksis på Lillehammer er at de sender hjem hvis alt er bra med mor og barn for så å sette i gang fødselen på dag 10 eller 11.

Det jeg lurer på er:

1. Sjekker de barnets størrelse på UL eller bare blodgjennomstrømning og fostervannsmengde? Vil gjerne få en vektestimering - kan jeg "forlange" dette?

2. Kan jeg også kreve å bli undersøkt ift til modenhet og evt åpning? Har forstått at noen gjør dette, men ikke alle.... jordmor sa at dette ofte var nok til å sette i gang fødselen, så jeg har veldig lyst til å få en skikkelig undersøkelse og evt bli strippet.

Noen som kan fortelle litt om deres opplevelser med overtidskontroll? Hååååper jeg slipper å gå til da.... jordmor undersøkte meg innvendig torsdag og trodde jeg kom til å føde i løpet av helga. Men sitter nå her enda, så forbereder meg til overtidskontroll...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! :-)

Har ikke vært til overtidskontroll jeg da, men var til sjekk før fødsel sistgang fordi jeg har styrtfødsler og fødte i sykebilen!

Jeg er nokså sikker på at dei sjekker barnet så godt dei kan, både størrelse, fostervannsmengde og blodgjennomstrømning!

Tror også at dei pleier å sjekke modenhet og åpning og er det modent nok tar dei ofte vannet om du synes det er greit!

Hvis det viser seg at dei ikke har tenkt å sjekke modenheten så må du be om at dei gjør det det gjorde jeg, det satte igang fødselen hos meg fødte 6 timer senere av meg selv uten noe kunstig riestimulerende!

Lykke til! :-)

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Jeg var så og si heeelt moden for 4 dager siden, så regner med at jeg i alle fall er moden på torsdag. Har 1 cm åpning. Håper de tar vannet da!! Men tror egentlig ikke de gjør noe som helst før på dag 10 eller 11 fordi det er best at fødselen starter av seg selv. Men å ta vannet er jo ikke det samme som å go modningsgel eller drypp da. Hmm.. jaja, er lov å håpe. Noen flere med erfaringer fra overtidskontroll kanskje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...