Månefeen ♥ Skrevet 29. mars 2009 #1 Skrevet 29. mars 2009 Var på fødselsforbredende kurs på KK igår, der sa jordmor at "termin" vil si 3uker før og 2uker etter termindatoen. Alle fødsler som er innenfor disse ukene er normale.. da skal babyen være klar. Hun la til at de færreste er så veloppdragen at de kommer på dagen, kun 5% fødes på dagen Når de regner at noen er på "overtid" er dette f.o.m 2 uker etter datoen. Ikke dagen du passerer datoen. Bare ser flere skriver at de er på overtid bare fordi de har gått litt forbi termindatoen sin..
Fru Hansen med frøet Skrevet 30. mars 2009 #2 Skrevet 30. mars 2009 Er fullt klar over at det ikke regnes som overtid før etter uke 42.. Men når man har fått en termindato som man har forholdt seg til i 5 måneder, så er det veldig kjipt å passere denne datoen uten å ha fått babyen sin. Det føles som at man er skikkelig på overtid ut i fra termindatoen man har fått!
♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 30. mars 2009 #3 Skrevet 30. mars 2009 Mulig jeg er litt teit, men i det man har gått 2 uker over termindatoen, så settes man jo i gang... ? Så utfra det du/dere sier her, så vil man jo da egentlig aldri gå på overtid, eller maks 1 dag ? Eller ?
Fru Hansen med frøet Skrevet 30. mars 2009 #4 Skrevet 30. mars 2009 Sånn tenker jeg også, at da er det veldig få som går på overtid. Vet at noen får "lov" til å gå til uke 43 hvis alt er bra med mor og barn, så de er jo på overtid da. Dessuten ved noen sykehus så setter de jo i gang fødsel en uke over tiden, så jeg tror egentlig ikke fagfolkene er helt enige om hva som er overtid, jeg. Jeg tenker i hvertfall at jeg er over tiden når jeg passerer termindatoen jeg fikk på UL..
junigutten Skrevet 30. mars 2009 #5 Skrevet 30. mars 2009 Vi sier at vi er på "overtid" når vi passerer den magiske datoen. Da har vi gått over den.. Men det er fortsatt helt normalt å føde et par uker etter den, men gud så kjedelig... skulle den ikke komme da er vi på såpass overtid at det må følges opp og/eller settes igang. Den andre veien så er ikke et barn født for tidlig 14 dager før termin eller.. men kan være veldig veldig klar.. Min første var det, 4kg og 12 dager før.. stooor nok..
Liljekonvall<3 Skrevet 30. mars 2009 #6 Skrevet 30. mars 2009 jeg skal nå i allefall på overtidskontroll på onsdag, og er da "bare" 8 dager over termin. Likevel regner sykehuset(Fr.stad) dette som overtid.. så det er vel forskjellig fra sted til sted da..
Månefeen ♥ Skrevet 30. mars 2009 Forfatter #7 Skrevet 30. mars 2009 Jeg er helt engi med dere, det er utrolig kjedelig å gå over termindatoen. Har ikke opplevd det selv men håper ikke det skjer i mai Grunnen til at jeg skrev dette var at flere førstegangs her inne skriver at de lurer på om de blir satt igang og vil bli strippes o.l. når det nærmer seg datoen når det ikke har skjedd noe tegn til fødsel. Da er det greit å vite at fagfolkene ikke regner overtid før ca 14 dager etter termindatoen.Man vil jo alltid følges godt opp rundt termindatoen uansett. Enkelte blir satt igang før, men det er av spesielle grunner ettersom det jeg har hørt. I de aller feste situasjoner ønsker fagfolkene at fødselen skal skje naturlig uten påvirkning. Litt det samme som at vi her inne regner en uke "mer" enn det legene/jordmødre sier. Mother2be: Ja det er det som er poenget mitt, det er ikke før ca to uker etter man er på "overtid" å blir satt igang.
Månefeen ♥ Skrevet 30. mars 2009 Forfatter #8 Skrevet 30. mars 2009 Poenget var jo det "å føde til termin" begrepet, som er 3 uker før og 2 uker etter termindatoen. Mange som inbiller seg at babyen kommer akkurat på dagen..
mamazon <3<3<3 Skrevet 30. mars 2009 #9 Skrevet 30. mars 2009 Bare 5% føder på termindatoen, og det er like vanlig å føde to uker etter som to uker før... det kan jo være greit å ha i bakhodet så man ikke blir så fryktelig utålmodig, ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå