Gå til innhold

Gutten min spiser INGENTING, hva gjør man da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har alltid hatt veldig god matlyst, men nå spiser han så godt som ingenting. Han var forkjølet for to uker siden og etter det har matlysten blitt bare dårligere og dårligere før den nå har nådd null.

Han vil gjerne HA maten, står å tripper mens jeg smører brødskive, får velge pålegg selv og hjelpe meg å lage maten, men når han får den så kikker han bare på den, evt. tar EN bit, så begynner han å tulle med andre ting og det hele ender med at han går å hiver maten i søpla.

Vi har latt det skure og gå og tenkt at han må jo bli sulten en gang, men nå synes jeg det har godt lang tid. Merker også at han har blitt litt "tam" og slapp, så er tydelig at han trenger næring.

Ellers er humøret på topp, fordøyelsen er bra og ingen tegn på sykdom.

Hva gjør dere når ungene har så dårlig matlyst?? Og hva er det som kan gjøre at han ikke vil spise?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du gitt ham ting som havresuppe for eksempel? Hvis jeg har dårlig matlyst klarer jeg ikke vanlig mat, men havresuppe og yogurt naturell med fruktbiter er greit.

Ellers finnes det spesialdrikk til barn som har problemer med matlysten på apoteket, men du burde prate med barnelege eller noe om det først.

Skrevet

Jeg har prøvd det meste, yoghurt, frukt og andre ting han er glad i, men han vil ikke ha. Spiser ikke kjeks engang, så jeg er bekymret nå...

Skrevet

hvor gammel er han??

er nok lite som blir gjort av fagfolk så lenge han er grei i tilstand og tar til seg drikke..Har selv hadd barn hos legen av følgende grunner:

1 gang nektet jenta vår å ta til seg både mat og drikke. hadde fått i ho MAKS 10 ml veske iløpet av siste døgnet og ikke mat på flere døgn.

2 gang kastet hun opp ALT øyeblikkelig etter inntak og var apatisk store deler av døgnet.klarte ikke gjøre noe annet enn å spy.

Begge gangene ble vi bare sendt hjem for å prøve mer hjemme.

vil han kanskje ha noe annet enn brød?? suppe/grøt ect? kan hende han er plaget med halsen og derfor syntes det er ubehagelig å spise?

vaffelkake kan kanskje også funke bedre??

vaffelkake er forøvrig lurt da man lett kan gjøre de grovere slik at han får i seg litt ekstra...

Skrevet

Han er 2 år.

Som sagt så er det meste av mat prøvd...kanskje jeg skal prøve grove vafler. Han drikker heldigvis noenlunde bra.

Skrevet

så lenge han får i seg drikke så skal du nok bare slappe av :-)

Det går som regel over av seg selv....gutten vår hadde også en slik periode rundt 2årsalderen. endte opp med å gi han vaffel..hadde et helsikkes styr for å få han over på brød igjen,men etter mange dager uten mat så var det bedre å gi han vaffelkake enn å ikke få i han mat....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...