Gå til innhold

Nakkefoldscanning og duotest i Oslo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er under 38 år og ønsker å ta disse testene. Har forsøkt å finne ut av hjemmesidene til bla Volvat og Majorstuklinikken om de faktisk tilbyr dette til oss under 38 men jeg ser ingen informasjon om dette. Noen som har bestilt eller vært allerede?

Ble litt skeptisk til at det var så lett å få den duotesten etter å ha lest følgende artikkel som var i et innlegg her i BIM.

http://www.nettavisen.no/innenriks/article949756.ece?pos=alle

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som man kan lese av artikkelen du har lagt ved en link til, har ikke private klinikker i Norge lov å gjennomføre en slik duotest (blodprøve) og i prinsippet heller ikke en ultralyd for scanning av nakkefold og neseben.

I Oslo deler Ullevål og Rikshospitalet på å utføre fosterdiagnostikk på de aktuelle gravide kvinnene. Ullevål sender blodprøvene de tar til et laboratorium i Danmark - blodprøvene blir altså ikke analysert her i Norge. Jeg vet ikke om andre sykehuset utføre labtestene selv.

Jeg har nylig vært og tatt den aktuelle blodprøven (duotest) på Ullevål og skal til ultralyd på Rikshospitalet i neste uke. Jeg er heller ikke over 38 år, men har et funksjonshemmet barn fra før og ble derfor tatt inn til fosterdiagnostikk denne gangen. Så det er jo mulig å få innvilget fosterdiagnosikk selv om man ikke er "gammel nok" - men man må vel ha en medisinsk begrunnelse antagelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...