Gå til innhold

Fare for prematur fødsel..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hm..

Var ikke sånn de her skulle være...

På onsdag fikk jeg veldig vondt i magen. Lå fra morgenen av med voldsomme luft og magesmerter, men tenkte jeg bare fikk vente for jeg har slitt veldig med magen hele svangerskapet. Hade masse kynnere. I 14-tiden ringte jeg legen. Han tok kontakt med sykehuset og sa jeg kunne reise opp dit for å ta en ultralyd. Babyen hadde det bra, men hun synes livmorhalsen var i korteste laget. Hun ringte til Rikshospitalet, men de ville ikke ta i mot da de ikke mente den var kort nok. Legen fortalte hun ville gi meg en lungemodningssprøyte og legge meg til observasjon. Jeg knakk helt sammen og ble livredd!! Absolutt ikke klar for å føde i uke 27+0!!

Etter å ha ligget til observasjon i 3 timer med en del smerter, målte de igjen, og livmorhalsen var nå 1,8 cm (skal være mellom 3,5-4). Da ble det forberedt en ambulanse for å kjøre meg til Rikshospitalet (bor i telemark). Samboer måtte finne barnevakt til den lille prinsessa vår, kom til sykehuset og ble med i ambulansen.

I dag er jeg 27+4 og hver time og dag teller. Det her er det verste jeg har vært med på!!!!!!!! Er ikke klar for at den lille prinsessa mi skal se dagens lys enda. Ligger rett ut, og hodet mitt er fullt av tanker. Har ei venninne som mistet ved en prematur fødsel, og er livredd.. Det verste er at familien min er så langt borte, og jeg ligger her. Samboeren min er her en del, men vi har jo en datter hjemme på snart 2 som også trenger pappan sin.. Det var ikke sånn her det skulle bli.. Går dette bra skal jeg nyte hver eneste dag som gjenstår av garviditeten - uansett form, Prise meg lykkelig for at den lille fortsatt bor i magen min..

Er det noen som har noen positive opplevelser rundt dette med fare for prematur fødsel eller prematur fødsel - del det gjerne med meg. Trenger ale solskinnshistorier jeg kan få...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En jeg kjenner ble født i uke 27 (26+ et eller annet) og det går veldig bra med den babyen. Går ikke å se på den at den er født for tidlig nå.

Lykke til og håper jenta holder seg inne en liten stund til i alle fall :)

Skrevet

Hei,

jeg har ingen historier å komme med, ville bare sende deg en masse gode tanker! Skjlnner godt at dette kan være skummelt, det er ikke dette vi ønsker. Men tror også de er veldig flinke med dette på sykehuset, og at det kommer til å gå bra uansett når prinsessa ønsker å se dagens lys!

Jo forresten blei datteren til ei venninne av meg født nesten 2 mnd for tidlig, og hun er i dag 1,5 og lever og utvikler seg som alle andre 1,5-åringer.

Så dette kommer til å gå bra!

Ønsker deg masse lykke til!

Skrevet

Jeg kjenner til to barn som er født veldig for tidlig. En jente i uke 27 og en gutt i uke 29. Begge er helt normale unger i dag. Jenten går i 3. klasse nå, hun må bruke briller pga sin premature fødsel og trenger litt ekstra tid på å lese og sånt, men er ellers kvikk og smart. Gutten er 5 år nå og har litt astma og allergiplager, men er ellers helt normal og aktiv som enhver annen 5 åring.

Masse lykke til og kryssede fingre for deg! :-)

Skrevet

Heia

Jeg kan tenke meg hvordan du må ha det. Jeg har tvillinger, og de ble født i uke 33. Ble første gang innlagt med blødninger i uke 23.5. Ble da liggende en uke før jeg fikk reise hjem igjen. Deretter bar det inn i uke 28, hjem igjen etter ett par dager, og for godt inn i uke 31. Livmorhalsen var 0.5mm da jeg ble lagt inn i uke 23. Da fikk jeg ikke lungemodningssprøyte pga den gav de ikke før jeg var komt i uke 24. Men da jeg kom så langr, ville de at jeg skulle ta det rolig litt til, å plutselig kunne jeg reise hjem igjen. Jeg hadde masse kynnere gjennom hele svangerskapet. Men barna klarte å holde seg "inne" til jeg var i uke 33. Dagen før de kom, var jeg på ultralyd, og da låg de klar. så da satt de lungemodningssprøytene (en rett etter ul og en den dagen de kom) Men det jeg vil frem til er at stort sett går det kjempebra med barn som er prematur.

Nå er jeg gravid igjen, har komt i uke 25, og er overlykkelig for at ikke noe har skjedd til nå. JEg får litt tettere oppfølging pga prematur fødsel sist, men alt ser fint ut til nå. Vil ønske deg lykke til:-)

Skrevet

Jeg leste nettopp om ei som ble født i uke 24. Nå er hun 10 år, og har bare lette små problemer, men fungerer aldeles utmerket i hverdagen.

Begge niesene til min søster er født før uke 30, og det hadde jeg aldri visst om ikke hun hadde fortalt det.

De er så sykt flinke på sykehusene nå, at jeg regner med at du er i de aller beste hender.

Hva med å sende veslejenta på en liten ferie til bestemor og bestefar akkurat nå?? Så kan hun kose seg sammen med dem, og han kan være hos deg. Han stresser nok også nå, så hun vil nok kose seg mer om han kan få lov å ta vare på deg om dagen. Og besteforeldre elsker jo å få barnebarn på besøk :o)

Masse lykke til og lev opp til navnet ditt, det er nok det beste for dere begge to akkurat nå :o)

Skrevet

Hei Solstråle77:o) Jeg har ei jente, og hun kom brått og uventet til verden da jeg var 27+6 uker på vei. Jeg skjønte ikke at det var fødsel på gang, så fikk derfor ikke mulighet til å stoppe, evt utsette det. Hun var veldig lita, og måtte ligge i kuvøse første tiden, pluss at vi måtte bo på sykehuset 2 mnd før vi dro hjem. Men hun har det helt fint idag, ingen plager overhodet!! Er 1,5 år nå:) Det var en tøff tid på sykehuset, særlig i begynnelsen da vi var litt i koma over det som hadde skjedd både jeg og sambo, men jeg må si at de er utrolig flinke på sykehuset da!! Imponerende hva de kan!! Så denne gangen blir jeg tettere fulgt opp ja, så det er godt. Ønsker deg all mulig lykke lykke til, og håper at babyen holder seg inne en stund til. Men om hun/han kommer i nærmeste fremtid, så er det all mulig sjanse for at alt går bare fint!!:o) Du må bare slappe av for babyen din og deg selv nå, og skjønner godt at du teller dager. Hver eneste dag ekstra inni magen er jo viktig for babyen din. Mange gode klemmer fra meg, og jeg vil gjerne høre hvordan det går med deg!!:o) Klem klem:)

Skrevet

Hei Solstråle.

Vil bare ønske deg lykke til, håper den lille vil være i magen din litt til.

Ikke enkelt, og spesielt tungt når du ikke har fam i nærheten.

Mange gode ønsker

Skrevet

Takk for mange gode tilbakemeldinger!!! Blir lange dager når man ligger.. Har nå ligget i fire dager, og i dag har vært den roligste dage til nå. Tar det som et godt tegn! :) På onsdag skal de måle livmorhalsen igjen (dersom vi kommer så langt), og hvis den er lang nok - sender de meg tilbake til hjembyen for da er de klare for å ta i mot meg der. Da er jeg 28 uker på vei..

Her det bare å være optimist (har en god kveld i kveld) :) Men det går opp og ned i dette emosjonelle landskapet..

Pappaen er sykemeldt og er her masse. Har fått sover her, og datteren får går på rundgang hos familie.. I dag er han hjemme, hun har jo godt av å være litt med han også.. :)

Håper dette går bra, og at jeg kan få feire 2-års dagen til datteren min 18.april....

Men som sagt: time for time....

Skrevet

Heisann :)

Har svart deg på juniklubben, og vil bare si at det er godt å høre at du kommer deg igjennom dagene :)

Skrevet

På tide med en liten oppdatering....

I dag er jeg kommet 27+6 på vei, og i morgen hopper jeg over i 3.trimester og 28 uker - og det beste av alt: Prinsessa mi er fortsatt inne i magen mn!!!!!!!!!! *JIPPI* Jubler for hver dag, selv om dagene er plaget med bekymringer og en del "vondter".

I dag målte de livmorhalsen igjen. Den er fortsatt kort, men den er stabil, så derfor overfører de meg til mitt lokale sykehus i morgen. Blir deilig å komme nærmere familie - på en annen side vet jeg at jeg forlater det sykehuset med den beste ekspertisen på premature barn i Norge. Framover er det opp til meg å gjøre best mulig jobb, ligge rolig og slappe av. En utfordring når man har familie, studier og står midt i en flytteprosess og i tillegg er kontrollfrik. Så nå jobber jeg med meg selv hver eneste dag!

Men........det er rart hvordan humøret svinger når man er i en situasjon som det her. Fra det kjempe optimistiske til det tragiske. Nyter i alle fall alle gode øyyeblikk - og dette er et av dem. :)

Har hatt et tøft svangersap med mye plager, men for hver dag som går nå skal jeg fryde meg over å være gravid - uansett hvor drålig jeg måtte være. Har bestemt meg for at den lille prinsessa skal være der inne til uke 37 - MINST!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Hei du :)

Fikk lyst å svare på innlegget ditt selvom jeg ikke har erfaringer med dette selv. Men mannen min er barnelege, og mange av fødslene han tilkalles på er når barn blir født for tidlig. Dette er jo alltid litt dramatisk, men med de aller, aller fleste går det veldig bra. De er veldig flinke på sykehuset og barna er som oftes ganske så robuste selv om de fødes for tidlig.

Ville bare si det.

Skrevet

Hei!

Kjenner meg så godt igjen i historien din, Da jeg venta min prinsesse ble det oppdaga ved en tilfeldighet i uke 27 at livmorhalsen var 0,5 cm. Jeg fikk også lungemodningssprøyte og drog med ambulanse til Ålesund Sykehus. Der låg jeg i ti dager med jevnlige målinger, men etter ti dager var livmorhalsen 2,5 cm, så da sendte de meg hjem. Etter tre dager skulle jeg inn igjen og måle og da var den plutselig 0,5 cm igjen, og det bar avgårde med ambulanse igjen... Da måtte jeg ligge helt til uke 34. Målingene varierte mellom 0,5 cm og 2,5 cm. Etter to uker hjemme fikk jeg rier og kontakta sykehuset. Siden jeg hadde sv.skapsdiabetes måtte jeg føde i Ålesund, så jeg fikk meg enda en tur i ambulanse :) Jenta vår ble født i uke 37+2, og det endte med at de måtte ta vannet for å få rirene effektive nok :)

Nå er jeg gravid igjen og får tett oppfølging. Er 25 uker i dag og fikk satt på cerklage (tråd rundt livmorhalsen) i uke 15. Er inne hver 2.til3. uke og måler og foreløbig ser alt bra ut. De sier at livmorhalsen kan åpne og lukke seg uten at kan forklare hvorfor. Jeg er sykemeldt og har fått beskjed om å ligge mest mulig. Jeg tror nok at det var det som gjorde at jeg holdt ut så lenge sist også, at jeg låg mye. Da blir belastninga på livmorhalsen mye mindre og det er jo bra. Ikke lett med en treåring i hus, men hva gjør man ikke for å slippe å ligge på sykehus??

Lykke til, og bare spør :)

Skrevet

TUUUUUUUUUUUUUUUUusen takk for en fantastisk historie!! Har virkelig et håp om at jeg skal klare å knipe som bare det og holde henne der inne - minst til uke 37!! Det var godt¨å høre din historie, og høre at det faktisk er mulig!! :) Nok en gan, takk!!! Er en milepæl i dag. Er 28 uker - hopper over i 3.trimester en dag for tidlig, men uke 28 er en sånn merkedag at jeg må jo feire med noe.. :)

Klem og lykke til med deg denne gangen!!

Skrevet

Jeg vil bare ønske deg lykke til og sender en god og varm klem til deg!

En som jeg kjenner fikk HELLP i uke 27-28 og de måtte hente ut babyen med ks. Hun har det bare bra idag og vokser og trives. Som flere har sagt lengre opp: Det som som regel bra, og egentlig har du jo kommet ganske langt:)

Lykke til:)

Skrevet

Vi må holde sammen vi med svake livmorhalser, vet du ;) Lykke til til deg også, tar gjerne i mot en oppdatering i ny og ne. Det fins en tråd på terminklubben Juni-klubben, der jeg og en annen skriver med jevne mellomrom. Den heter : Noen som må ligge? Jeg starta tråden i beg av svangerskapet mitt. Du kan jo kikke litt på den?

Masse lykkeønskninger og klemmer :)

Skrevet

Venninna mi fødte en liten gutt i uke 27.

Hun rakk å få to lungemodningssprøyter, og enda gutten var bittebitteliten, (under 600gr) så pustet han selv, og har klart seg superbra hele veien!

han er en nydelig gutt på over ett år nå, og er stort sett på høyden med andre ettåringer, bortsett fra at han er litt liten. ingen våget å gi dem gode prognoser, ingen våget å love dem noen ting, men det har gått over all forventning! han viste dem alle!

husk at jenter ofte er mer utviklet enn gutter, så at du har ei jente i magen er kjempebra!

dagene er lange når man ligger sånn og venter, -men de er verdt det, for som du sier; hver dag og hver time utgjør en stor forskjell!

Lykke til! Håper alt går bra og at lille blir i magen din riktig så lenge!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...