Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om noen av dere vet hvor ofte man går til kontroll? Nå har jeg vært hos lege én gang for å få graviditeten bekreftet, og var til ordinær ultralyd (uke 18) for en uke siden. Iom litt uregelmessigheter skal jeg tilbake til jordmor om 10 uker, men er det vanlig at det skjer noe i mellomtiden? Blir jeg f.eks innkalt til helsestasjon ved jordmor innen disse 10 ukene har gått? Skal jeg ta kontakt? Eller er det rett og slett sånn at hvis jeg er frisk og rask, så skurer og går det (til en viss grad, selvsagt...).

Takker for tilbakemeldinger fra mer erfarne :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk beskjed av fastlegen min etter at jeg hadde fått bekreftet at jeg var gravid, at jeg måtte finne meg en helsestasjon som skulle ta seg av den videre oppfølgingen. Ringte til nærmeste helsestasjon, og booket time til når jeg er i uke 24/25. Det var helsestasjonen som sa at det ikke var nødvendig før den tid. Jeg bestilte da jeg var i uke 12, så jeg synes det var fryktelig langt frem i tid, men nå er jeg i uke 22+6 - og jeg aner ikke hvor det har blitt av de ukene i mellom..

Klem

Skrevet

Normalt skal man ha kontroll i uke:

8-12

UL ca uke 18

24

28

32

34

36

38

40

og evt

41

42

43

Så det er veldig få kontroller i starten, dette fordi det vanligvis er lite man må følge med på i starten. Ting som svk.forgiftning, svk.diabetes, osv kommer ytterst sjeldent før i andre halvdel av svangerskapet, og det er også først da det er noe poeng i å måle magen, finne leiet til babyen osv. For dem som har risikosvangerskap får man gjerne litt hyppigere kontroller. Jeg får litt oftere kontroller mot slutten pga at jeg tidligere har hatt svk.forgiftning.

Skrevet

Tror det spriker veldig fra sted til sted med disse kontrollene så ingen fasit på dette.

Jeg var hos legen i uke 6 for å få "gi beskjed" om at jeg var gravid. Så gikk det ca 4 dagre før jeg fikk brev fra sykehuset (Drammen) om at jeg hadde fått time til kontroll hos JM i uke 9. Har siden det vært der hver 3 til 4 uke til kontroll og samtaler, + ul i uke 18. Er nå i uke 25.

Føler at de er helt fantastiske her i Drammen, ikke rart at JM på NRK ble laget på det sykehuset :-)

Skrevet

Takker så mye for svar! Da tror jeg uansett jeg tar en telefon til helsestasjonen :)

Så forøvrig "Jordmødrene" på NRK, og var helt imponert! Gråt, smilte og lo om hverandre.

Skrevet

Jeg har vært på kontroll en gang i mnd hos lege!

uke 13, 17,21

også ul i uke 19:-)

Men det er litt forskjellig hvordan det er mer kontroller!

Men jeg har bedt om å få litt ofte siden jeg har hatt en ma og mola i fjor.

Syntes det er betryggende og kunne gå en gang i mnd:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...