Gå til innhold

Fare for prematur fødsel..og tanker til lille Elises familie...


Solstråle77

Anbefalte innlegg

Hm..

Var ikke sånn de her skulle være...

På onsdag fikk jeg veldig vondt i magen. Lå fra morgenen av med voldsomme luft og magesmerter, men tenkte jeg bare fikk vente for jeg har slitt veldig med magen hele svangerskapet. Hade masse kynnere. I 14-tiden ringte jeg legen. Han tok kontakt med sykehuset og sa jeg kunne reise opp dit for å ta en ultralyd. Babyen hadde det bra, men hun synes livmorhalsen var i korteste laget. Hun ringte til Rikshospitalet, men de ville ikke ta i mot da de ikke mente den var kort nok. Legen fortalte hun ville gi meg en lungemodningssprøyte og legge meg til observasjon. Jeg knakk helt sammen og ble livredd!! Absolutt ikke klar for å føde i uke 27+0!!

Etter å ha ligget til observasjon i 3 timer med en del smerter, målte de igjen, og livmorhalsen var nå 1,8 cm (skal være mellom 3,5-4). Da ble det forberedt en ambulanse for å kjøre meg til Rikshospitalet (bor i telemark). Samboer måtte finne barnevakt til den lille prinsessa vår, kom til sykehuset og ble med i ambulansen.

 

I dag er jeg 27+4 og hver time og dag teller. Det her er det verste jeg har vært med på!!!!!!!! Er ikke klar for at den lille prinsessa mi skal se dagens lys enda. Ligger rett ut, og hodet mitt er fullt av tanker. Har ei venninne som mistet ved en prematur fødsel, og er livredd.. Det verste er at familien min er så langt borte, og jeg ligger her. Samboeren min er her en del, men vi har jo en datter hjemme på snart 2 som også trenger pappan sin.. Det var ikke sånn her det skulle bli.. Går dette bra skal jeg nyte hver eneste dag som gjenstår av garviditeten - uansett form, Prise meg lykkelig for at den lille fortsatt bor i magen min..

 

Mine tanker går til lille Elises familie.. Huff, den sorgen dere har.. Det gjør meg vondt. :( At dere blir møtt på en måten av helsevesenet er totalt uakseptabelt!!!!!!!! Til alt hell har jeg en lege som tar ting på alvor, og heller sender meg en ekstra gang på sykehuset og UL framfor å vente..

 

Er det noen som har noen positive opplevelser rundt dette med fare for prematur fødsel eller prematur fødsel - del det gjerne med meg. Trenger ale solskinnshistorier jeg kan få...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen historier, men vil bare si masse lykke til og jeg føler med deg, håper alt går bra og at han vil være der inne litt lengre!!!!

 

mange klemmer!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, dette er ikke noe moro. Husk at hver dag teller, og du er så langt ut i svangerskapet at det er veldig store sjanser for at det går bra :-) Jeg er "tante" til ei jente på nå 7 år, hun ble født i uke 29, og veide ca. 900 gram. I dag er hun som en helt vanlig jente, smart og har mange gode venner. Eneste vi kan se er at hun er et hode kortere enn gjennomsnittet, men eller gikk alt bra der.

Har hørt flere slike historier hvor alt har gått bra. Snart er du i tredje trimester, og da øker sjansene enda mer :-)

 

Masse lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Solståle :)

 

Først av alt - sender en varm klem sammen med mange varme tanker til deg og dere!

 

Husk at hver dag som går hjelper det for lille babyen din! :) Du må bare være sterk og prøve å se fremover!

 

Heldigvis er du såpass "langt" på vei. De klarer jo redde babyer som blir født enda tidligere enn du er nå - så det er jo en positiv ting å tenke på!

 

Kusinen til mannen min ble født for to år siden i svangerskapsuke 30. Hun ble født for tidlig pga at mammaen hennes fikk svangerskapsforgiftning. Hun var ikke store prinsessen da vi besøkte de på sykehuset men alt har gått veldig bra med henne og familien. De fikk god oppfølging og nå er hun en skikkelig livlig jente uten noen tegn til prematur fødsel. Og det finne SÅ mange historier om babyer som klarer seg selvom de er født for tidlig. Jeg er i min svangerskapsuke 28 nå og leste akkurat at 90 % av babyer som blir født nå overlever og klarer seg fint. 9 av 10.

 

Her er en link på noen historier om fortidlig fødte babyer. Ligger også mange flere rund omkring på nettet: http://mammanett.no/barnets+helse/prematur/index

 

Sender enda flere varme tanker til deg og dine og håper du holder oss oppdatert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med en liten oppdatering....

 

I dag er jeg kommet 27+6 på vei, og i morgen hopper jeg over i 3.trimester og 28 uker - og det beste av alt: Prinsessa mi er fortsatt inne i magen mn!!!!!!!!!! *JIPPI* Jubler for hver dag, selv om dagene er plaget med bekymringer og en del "vondter".

I dag målte de livmorhalsen igjen. Den er fortsatt kort, men den er stabil, så derfor overfører de meg til mitt lokale sykehus i morgen. Blir deilig å komme nærmere familie - på en annen side vet jeg at jeg forlater det sykehuset med den beste ekspertisen på premature barn i Norge. Framover er det opp til meg å gjøre best mulig jobb, ligge rolig og slappe av. En utfordring når man har familie, studier og står midt i en flytteprosess og i tillegg er kontrollfrik. Så nå jobber jeg med meg selv hver eneste dag!

 

Men........det er rart hvordan humøret svinger når man er i en situasjon som det her. Fra det kjempe optimistiske til det tragiske. Nyter i alle fall alle gode øyyeblikk - og dette er et av dem. :)

 

Har hatt et tøft svangersap med mye plager, men for hver dag som går nå skal jeg fryde meg over å være gravid - uansett hvor drålig jeg måtte være. Har bestemt meg for at den lille prinsessa skal være der inne til uke 37 - MINST!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå må du virkelig bare slappe av og ligge rolig! Du får overlate alt praktisk av alle slag til familien og kun tenke på deg og den lille i magen!

Skjønner det blir godt å komme nærmere familie igjen. De hadde nok ikke sendt deg hvis de trodde den lille ikke ville holde seg inne i magen lenger.

Krysser fingrene for at prinsessa holder seg der inne til minst uke 37...

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei hei. Jeg er tante til verdens skjønneste jente som ble født i uke 25. Det er ikke noe i veien med henne. Ettersom du venter en jente og kommet så lang går det nok bra med den lille prinsessa:)Men skjønner det er tøft. Håper hun holder seg inni magen leng. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen...

 

Nå har jeg vunnet mange seire!!! Er i dag 28+1 og den fornuftige lille prinsessa mi har funnet ut at det mest fornuftige er å bo i magen min litt til.. :) Hver time teller! :) Livmorhalsen har vært stabil (dvs. ikke blitt noe særlig kortere den siste uka), så derfor har jeg blitt flyttet hjem til mitt lokale sykehus fra Rikshospitalet. Deilig å være nærmere familien min!!! :) Har fortsatt do- og stellelov og må ellers bare ligge..

Har masse kynnre og litt vondter - og blir selvsagt kjempe bekymret... Vet jeg er i de beste hender, men det er ikke alltid lett å tenke det..

Har blitt forespeilet at jeg kanskje må ligge til uke 34 om jeg klarer det så langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til og håper dagene går fort for deg.... Jeg ville bare si at jeg kjenner en gutt på 10 år som ble født i uke 27, 0 -alt har gått veldig fint med han...

Godt at du har blitt flyttet litt nærmere familien din da:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjempeflott:)

 

du har nådd uke 28, da har ungen 95 prosent sjangse for å overleve (trur det skal være rette tall)

 

du er flink:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lesehesten stolt mamma til 2

Min 2,5 åring ble født i uke 32+5. Han var 5-6 % mindre enn han skulle vært.

Er i dag en aktiv frisk og fin gutt. Har astma, men det kunne han ha fått uansett.

Vet hvordan det er å ligge å vente på sykehuset. Jeg var også på sengeleie sist, men rakk bare å ligge i 4 dager før en STOR blødning og truende morkakeløsning gjorde at de valgt å hente ut gutten min med hastekeisersnitt.

Er nå 31+1 med nr 2 og blir fulgt opp særdeles godt opp. Er på sykehuset hver 2.uke og hos jordmor hver 2.uke. (hadde også alvorlig SF sist). Ble på fredag forespeilet at jeg ikke kommer til å gå til termin, men at de regner med at vi klarer å "strekke" svangerskapet noen uker lengre enn sist.

 

Krysser fingrene for dere og håper at prinsessa deres holder seg inne i magen i noen uker til.

 

Klemmer fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i dag 28+4... Jubler for hver dag som går. Her på sykehuset er de fantastiske!! De har ekspertisen på Rikshospitalet, men her er de både flinke og har tid!! Det er så godt når de kan sette seg ned og snakke med meg, Blir litt småtullete av å bare ligge sånn som dette her. Tankene flyr, og man ligger og kjenner etter alt i magen.. Er det en kynner, eller begynnelsen på en prematur ri.. Kan gjøre enhver sprø..

 

Må du ligge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, mamma til velse Elise her.

 

Så utrolig flink du er!!!!! Jeg kan bare tenke meg hvor forferdelig det er å ligge slik å vente på at timene og dagene skal gå. Kjenne på magen og vondten, kjenne etter spark. Håpe at den vesle der inne holder seg i ro og blir noen uker til. Jeg heier på deg hver dag. Hold ut begge to.

 

 

Takk for at du tenker på oss. Både håper og tror at din vesle prinsesse klarer seg fint, og at hun ikke ser dagens lys så altfor tidlig.

 

Du har rett i at vi ble behandlet dårlig av jordmor på UUS. Når ting har roet seg litt skal vi sende en formell klage. Alt som har skjedd er journalført, og det er allerede sendt en intern klage til kvalitetsutvalget på UUS. Vesla døde av et infarkt i morkaka, slik at hun fikk for lite næring. Vi skal til en samtale om noen uker, for å få svar på alle prøver som ble tatt.

 

Hils den lille der inne, hold på de gode tankene!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er i alle fall en stor motivasjonsfaktor at jeg gjør den viktigste jobben i livet mitt akkurat nå.. - selv om dagene blir lange og preget av mange tanker. Er 29 uker i dag, og "nyter" hver dag som går...

 

Dere må forfølge den saken der selv om den er vond. Kan ikke fatte at en jordmor på et sykehus kan si at det ikke er vanlig før i uke 28!!!!! Ble virkelig sinna og fryktelig trist når jeg leste historien din..

 

Gode tanker til dere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...