Gå til innhold

Noen som har erfaring med lady comp? Eller baby comp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Åssen fungerer det? Er det sikkert?

=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker Lady-comp og har gjort det i 6-7 år. Det er en liten computer som har en liten termometer-pinne festet til seg som du måler temperaturen under tunga med hver dag når du våkner. Den lagrer alle dine temperaturdata (samt at du registrerer når du har mensen) og etter noen måneder har den fått oversikt over dine sykluser og vil gi deg grønt lys når du ikke er fruktbar og dermed kan ha ubeskyttet sex- og rødt eller gult lys i de fasene hvor du er fruktbar og må passe deg. Det kjipe er at i de røde fasene må man bruke kondom for å være sikker (jeg brukte pessar før, men det er gått ut av produksjon). Hos meg har og de røde fasene en tendens til å bli lange (den tar en god sikkerhetsmargin når EL nærmer seg)- og det er dermed litt kjipt at man må bruke kondom nesten halve måneden. Vi har vært veldig sløve med det, og har bare hoppet av i svingen- selv om jeg ikke føler det er trygt. Men so far so good.

Det positive er jo at du har full oversikt over kroppen og syklusen din, vet når du ahr EL og når mensen kommer. Hvis du vil bli gravid er det jo genialt siden du vet akkurat når EL inntreffer. Hvis man følger lyssignalene helt slavisk er dette like sikkert som p-piller. Men vi gjorde en gang en blemme og hadde ubeskyttet sex på gult lys- og slik ble eldstejenta vår til!! Men det var vår egen feil- det var ikke grønt..

Jeg vurderer nå å bytte prevensjonsmiddel, pga at jeg føler det er så utrygt å hoppe av i svingen i de farlige fasene (sambo hater kondom og jeg er lei av å være nervøs hver eneste måned)- skal jo litt til å bli gravid slik, men jeg vet det kan skje. Og jeg vil ikke ha flere barn.

Men jeg finner faktisk ikke noe godt alternativ å bytte til, da jeg ikke ønsker hormonprevensjon pga alle negative effekter ved det, og jeg synes spiral høres helt forferdelig ut.. kanskje jeg må til utlandet for å skaffe meg pessar igjen:) Det var ihvertfall en bra metode..

Det er en ganske dyr engangsutgift med LC eller BC, men du har tjent det inn igjen på noen få år på p-piller f.eks, og du har 5 el 6 års garanti.

Skrevet

Jeg brukte Ladycomp i ca 5 mnd'er.... Resultatet sover i senga si nå, 10 mnd'er gml ;)) hehe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...