Gå til innhold

Hæ? Hvordan? Hmm? Nybegynner trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått 10 tøybleier av min mor, av merket Bumgenius. Er sånne alt-i-ett, one size, økologiske. Men hun har aldri brukt tøybleier, og jeg aner ikke hvordan jeg skal bruke dem! Så lurte på om noen av dere kunne hjelpe meg litt?

Hva gjør man med bæsjen??

Bruker man ris/fleece papir i disse bleiene?

Kan de tørkes i trommel? (kan ikke velge temp)

Skal de vaskes hver gang de er brukt? må vel det?!

Hvor mange bleier trenger jeg dersom jeg kun skal bruke tøy?

Holder de om natta?

Sikkert mye mer jeg kommer til å lure på også, men hadde vært flott om noen kunne hjelpe meg med dette i første omgang :-)

Takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er veldig fersk på dette, men skal svare så godt jeg kan.

Du kan bruke fleece eller rispapir. Om vi snakker et barn som ikke får fast føde enda anbefales fleece. Brukte papir et par ganger, men fant ut at det var like greit uten. Skylleprogram før vasken eller program med kald forvask (uten såpe) fjerner bæsjen her.

De kan tromles på lav temp, men vær klar over at å konsekvent bruke trommel gjør at miljøgevinsten er liten til ingen. Vet ikke om de kan tromles i trinnløs tørketrommel. AIO bruker visst lang tid på å tørke, så det kan nok være lurt å tørke dem ved en ovn eller noe slikt.

De må vaskes etter hver gang.

Folk sier fra 15- 25 bleier, skal prøve meg på 16 stk. Tror det kommer til å gå bra (har 8 nå, og har tydd til engangs en gang denne uke).

Om de holder om natten er individuelt. Her går det greit foreløpig, men det kan endre seg. Jeg har BG med lomme, så har ikke prøvd AIO.

Husk å sjekke om din kommune refunderer eller spanderer tøybleier:-)

Skrevet

Ville bare anbefale deg å logge deg inn på tettinntil.no, der er det et eget tøybleieforum der du kan få svar på alt du trenger å vite. Du må søke om medlemskap akkurat på tøybleieforumet, men det er bare en formalitet.

Dersom du ikke skulle ønske det, så send meg en privat melding her, så skal du få msn-adressen min. Er relativt erfaren når det gjelder tøybleier, og kan svare på det du måtte lure på. :-)

Skrevet

Tusen takk for svar begge to :-)

Tett inntil forumet var supert!

Skrevet

Jeg har de samme tøybleiene som deg. Min erfaring er at disse alt-i-ett bleiene ikke holder om natta. Men du kan alltids prøve med å stappe inn noen innlegg eller kluter mellom lagene som er sydd inn i bleien. Selv foretrekker jeg papirbleie på natta, men det er smak og behag

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...