Gå til innhold

Spørsmål ang 19 mnd gamle barn og puslespill..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei venninne som har en sønn på 19 mnd, og sånne putte puslespill er pice of cake for han... uansett hvor mange brikker det er snakk om.. Venninna mi snakker om å kjøpe noe mer utfordrende..altså vanlige puslespill og ikke sånn som man putter for hun føler han får for lite utfordring med disse han allerede har.

Min gutt som er 2 mnd eldre har ikke sjans til å pusle ett puttepuslespill alene.. heller flaks om han treffer.. ( Har flere puslespill.. og han prøver litt hver dag..) ..

Forventes det at ett 21 mnd gammelt barn skal kunne slike puslespill??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min sønn er da 22mnd og er ikke flink med pusle spill.. han klarer noen men trenger tid.. det er ikke normalt heller at de skal klare dette lett. men det kan variere.

Ikke for å si noe slemt om noen, men de eneste barna jeg har sett som er super flinke med sånne ting og sorterer lekene sine er autister..

Men ikke stress med det med sønnen din, alle utvikler seg i forskjellig tempo vettu.

Ha en flott dag!!

Skrevet

Markus 29.05.07

Synes det er litt drøyt at du sammenlikner sønnen til venninna hennes med en som har autisme...

Du skal ha FLERE andre symptomer på autisme for å få den diagnosen..

Noen barn er tidligere ute enn andre, interesseområder spiller en viktig rolle her, og ikke minst konsentrasjon...

HI

Tror gutten til venninna di er helt normal jeg. Noen er tidligere ute enn andre. Så tror ikke du skal være bekymret for din sønn :)

Skrevet

Er helt enig med HI her, syns ikke man skal sammenligne gutten med autister. Gutten min er 19 mnd og er også veldig flink med puslespill og lekebokser for å putte klosser med forskjellige fasonger på. Og han er langt ifra autistisk! Dette er bortimot det eneste området hvor han har konsentrasjon. Ellers er han veldig aktiv og har egentlig ikke tid til å sitte stille med leker..... Viktig å huske på at alle barn utvikler seg i forskjellig tempo.

Skrevet

Min gutt på 19 måneder legger også puslespill selv. Han bygger også høye tårn med klosser. Det får da være grenser for hvordan det kastes rundt med diagnoser på dette forumet.

Jeg tror ikke at det forventes at de skal kunne det i denne alderen.

Skrevet

D begynte å pusle 25 biters puslespill når hun var 22 mnd, og da hadde hun aldri tatt hatt puslespill før (hun hadde bare puslet sånne enkle i åpen bhg), hun er langt fra autist bare veldig interessert i å pusle. Tror det har noe med interesse å gjøre. De små lærer fort når de bare er interessert i noe, og visst de ikke er interssert så lærer de det da heller ikke så fort;)

Skrevet

Mini gikk fra å ikke skjønne noen ting av puslespill til å klare puttepuslespill veldig bra "over natta" nesten. Husker ikke helt hvor gammel han var da, men tipper han var ca 19mnd (utrolig hvor fort man glemmer, nå er han snart 21mnd...). Vi har i perioder øvd mye på det og plutselig når det var lenge siden sist vi hadde øvd, så fant han et puslespill selv og puslet alle brikkene. Etter det har han bare puslet og puslet og ser selv hvilke brikker som passer til hvilket puslespill hvis han pusler flere på en gang (noe han ofte gjør).

Tror nok ikke du skal være redd for at sønnen din kan for lite, det løsner nok plutselig for han også.

Min erfaring er at de barna som er ekstra flinke til en ting, er mindre flinke med en annen ting. Min sønn er flink motorisk, men har kun få ord han sier og han har aldri prød å sette sammen flere ord. En annen i barnehagen lærte ikke å gå før han var over 1,5år og er treg motorisk ellers også, men setter sammen flere ord til enkle setninger og kan mange ord både på norsk og det språket familien bruker hjemme.

Skrevet

sønnen vår er 20mnd og han har klar å legge putte-puslespill en go stund, vi har ikke prøvd vanlige enda!!!

Dette hjandler bare om 1 ting å det er interesse. Noen er interesert i dette andre i baller, biler, dukker, bøker, tv osv....

Skrevet

Dette kommer helt an på interesser det, og konsentrasjonsevne osv. Pluss at det selvsagt er en fordel at du selv viser interesse for å pusle sammen med han, hvis du vil han skal bli interessert:-)

Jeg kjøpte et kjempefint trepuslespill med 30 biter, et avlangt et med masse dyr i knallfarger, som han raskt greide å pusle da han var 20-22 mnd gammel. Men nå har jeg også alltid vært kjempeglad i puslespill da, og er det enda, så den interessen ble visst overført til han tror jeg:-)

Nå er han 3,5 år og pusler gjerne sånne småpuslespill på 48-50 biter.

Skrevet

Hehe, jeg var visstnok helt sinnsykt god på puslespill da jeg var liten, nevøen min var også en pusler. datteren min er 22 mnd og har ikke nok tålmodighet. Hun vet hvor alle brikkene skal og har memorisert alle brikkene i alle puslespillene sine, men hun har rett og slett ikke tid til å sette dem på plass. Hun sier hvilke brikker som hører til hvor og så gidder hun ikke med.

Det har mye med interesse og tålmodighet å gjøre. Nevøen min var en mye roligere type enn lillejenta mi og hadde derfor tid til å pusle. Boppeloppejenta mi har et høyt aktivitetsnivå og foretrekker å klatre, hoppe og løpe rundt med bråkeleker:)

Skrevet

Har mest med intresse og gjøre! :) Noen vil mer enn andre, sånn er det med alt !:)

Jeg jobba tidligere i en bhg der det var en gutt på ca 2.5 år som lett pussla pusslespill på 100 biter!! :)

Men han var rett og slett et geni på mange andre måter og! :)

Skrevet

Det varierer veldig fra barn til barn. Noen barn er ikke interessert i puslespill en gang:)

Eldstejenta her var 1.5 år da hun puslet i vei som bare det, mens minstejenta som nå er 20 mnd ikke viser noen større interesse for puslespill.

Eldstejenta var veldig tidlig ute med finmotorikk etc, mens minstejenta har vært tidligere ute med andre ting.

Barn er forskjellige:)

Skrevet

Men et sånt puttepuslespill hvor brikkene bare skal plasseres rett nedi formen (og det er gjerne ikke snakk om mer enn 5-6 biter), DET bør man da kunne forvente at en på nesten 2 år skal kunne vel???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...