stjertløvetann Skrevet 28. mars 2009 #1 Skrevet 28. mars 2009 Bra.. eller dårlig? Min personlige favoritt er "Broen over Kwai", likte godt både boka og filmen! Og "Trainspotting" og "Fear and Loathing in Las Vegas" er jo heller ikke så verst Blant de mindre vellykkede kan vel nevnes "The Football Factory", boka var grei, men filmen var skuffende dårlig.. tilnærmet elendig faktisk.. Andre?
Superpappa! Skrevet 29. mars 2009 #2 Skrevet 29. mars 2009 Ulvenatten av Tom Egeland var en helt fantastisk bok. Jeg ble veldig skuffa når jeg så filmen. Virka som de hadde hatt dårlig tid og lavt budsjett. Filmen var utrolig lite detaljert i forhold til boka. Kona, som ikke hadde lest boka, syntes filmen var kjempebra..
blond Skrevet 29. mars 2009 #3 Skrevet 29. mars 2009 Hvis man ser filmatiseringen av en bok man har lest og tror den skal bli som boka med like stor detaljrikdom blir man nesten garantert skuffet. Jeg foretrekker bøker som kun bøker, unngår gjerne å lese boka filmen er basert på og se filmatisering av ei bok jeg har lest.
ipeggy Skrevet 2. april 2009 #4 Skrevet 2. april 2009 Jeg foretrekker faktisk å se filmen først, og deretter lese boken dersom filmen var bra. Eller, dersom jeg får følelsen av at boken er bra, etter å ha sett filmen. Kommer det en filmatisering av en bok jeg er veldig glad i, lar jeg enten være å se filmen, eller jeg ser den med forventning om at den er superdårlig. Kanskje blir jeg i hvertfall litt positivt overrasket.
Granny Weatherwax Skrevet 25. mai 2009 #5 Skrevet 25. mai 2009 Hvis det blir laget en film av en bok jeg har lest og likt passer jeg på å ikke lese den om igjen rett før jeg ser filmen. En kompis av meg leste Ringenes Herre igjen rett før han så filmen og var kjempeskuffet over filmen, mens jeg som ikke hadde lest boken på mange år koste meg masse med den. Men ellers har jeg ikke noen problemer med det. Jeg lager meg alltid bilder i hodet når jeg leser bøker, men har ingen problemer med å endre bildene mine når jeg ser filmen (f.eks Menn som hater kvinner. Det var ikke slik jeg så figurene for meg når jeg leste boka, men om jeg tenker på den nå er det definitivt de skuespillerne jeg ser for meg!) Jeg elsker Stephen King, og filmene hans kan enten bombe fullstendig eller være kjempegode, alt etter budsjett tror jeg :-) Frihetens Regn og Den grønne mil er ihvertfall eksempler på sistnevnte!
Naksitrall Skrevet 16. august 2009 #6 Skrevet 16. august 2009 Filmen Ondskan av Jau Gullou var en heller mislykket versjon av boken. Tror ikke det ville gå an å gjøre det annereders - boken handlet hvordan en gutt forholder seg til volden og fornedrelsen han er omgitt av, hvordan han blir smidd til å bli sterkere, måten han analyserer menneskenaturen og nyttiggjør den harde leksen han er blitt tildelt. Filmen viser bare overflaten - den ytre handlingen - uten å forklare noe som helst om motivene. Ellers er jeg meget spent på både boken og filmen "Lovely bones". Nesten som om jeg er foran er deilig buffet av valg - skal jeg lese boken først og så lese boken? Eller skal jeg lese boken? Det har vært overveldende positive tilbakemeldinger om både boken og filmen, og Peter Jackson er enestående når det gjelder fantasi og evne til å visualisere boken. Gleder meg til filmen kommer på kino!
Anonym bruker Skrevet 25. august 2009 #7 Skrevet 25. august 2009 draeløperen svarte med bilde jeg satt med eter boka
First Edition Skrevet 6. januar 2010 #8 Skrevet 6. januar 2010 Ble positivt overrasket over Ringenes Herre som film jeg. Ser frem til å se Hobbiten når den blir ferdig. Ellers er jeg enig i at Den grønne mil og Frihetens regn var vellykkede i overgangen bok-film. Laaaangt mindre fornøgd med Drømmefangeren og It. Liker også filmatiseringen til BBC av Jane Austens bøker Stolthet og fordom og Fornuft og følelser.
Kanskje snart? *igang igjen * Skrevet 12. januar 2010 #9 Skrevet 12. januar 2010 Jeg liker helst ikke aa se en film hvor jeg har lest boken. Synes liksom ikke at filmene alltid blir tolket slik jeg tolker den.. Og liker ikke aa lese en bok om jeg har sett filmen heller.. Men, maa si at noen liker jeg da, feks Stephen King. Og jeg kunne tenke meg aa se filmen Marley and Me...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå