Anonym bruker Skrevet 28. mars 2009 #3 Skrevet 28. mars 2009 Nop her og merker ingen ting til finanskrisa.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2009 #4 Skrevet 28. mars 2009 er nok ikke så dumt det nei, kan hende den går litt mer ned, men den går garantert oppigjen..
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2009 #5 Skrevet 28. mars 2009 Ja vi blir nok å gjøre det og prøver å finne det rette tidspunktet. Avisene og mange økonomer råder oss til å binde renta nå men vi har bittelitt is i magen og venter litt til.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2009 #6 Skrevet 28. mars 2009 Renta vår har vært bundet lenge den, og hver gang noen akker og oier over "Nåååå fikk dere ikke være med på rente-nedturen!" (da tenker de ikke på at vi ikke var med på oppturen heller da) pleier jeg å påpeke at vi (som ikke har råd til at renta svinger kraftig oppover) har det best med bunden rente, slik at vi alltid vet hva vi må betale. Dere kan diskutere dette i det vide og det brede (og oftes konkluderes det med at det er ulønnsomt å binde renta), men dersom det viktigste er forutsigbarhet, da bør renta være fast. Ingen blir noen gang enige om NÅR renta bør bindes på veien nedover, og når den starter oppover igjen er det alltid slik at man blir rådet til å ha is i magen til renta går ned igjen - evig runddans. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2009 #7 Skrevet 29. mars 2009 Dersom dere ikke klarer renteoppgang kan det være lurt å binde renta, men ellers tror jeg ikke det lønner seg. Bankene setter ikke fastrenter som de taper på. Så det vil si at de regner med at de vil tjene på den fastrenta dere får tilbud om over det tidsrommet den gjelder for. Klarer dere å være med på oppgangen så tror jeg det er lurere med flytende rente.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2009 #8 Skrevet 29. mars 2009 Jeg har fryst studielånsrenta på 3.5 % for de neste 3 åra. Den henger jo litt etter rentenivået generelt, og selvom styringsrenta ble satt ned denne uka, vil det komme renteøkning utover året, så studielånsrenta kommer også til å øke videre. 3.5% på studielånet er relativt lavt, og jeg liker forutsigbarheten i å vite at beløpet jeg skal betale ikke forandrer seg de neste 3 åra. Om du har langsiktighet i lånet ditt (altså, ikke tenker på å bytte bolig de neste 5 åra - minimum - og ikke tåler de store utslagene oppover med tanke på rentenivå, så kan det være greit å binde renta. Men om du binder for 3-5 år, og om 2 år må selge boligen din, og således kvitte deg med lånet må du heve bindingsavtalen, og det kan koste noen kroner hvis avtalen har vært fordelaktig for deg. Snakk med banken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå