Gå til innhold

Noen som er god på skatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her i familien fikk den ene igjen,og den andre ble skyldig. Er det smart å fordele rentene på huslånet på oss før vi sender inn,eller gjør det ikke noen foskjell totalt sett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dere gift? Hvis ikke kan dere vel ikke dytte alt over på en?

Skrevet

Nei,er ikke gift. Kan samboere gjøre noe lurt da?

Hadde vi "tjent" på å være gift?

Skrevet

Kommer vel an på hva du tjener. Så lenge samlet inntekt i husstanden går under innslaget for toppskatt lønner det seg å ligne felles har jeg blitt fortalt. Vi tjente (fikk igjen) 32 000 ekstra på skatten ved å gifte oss.

Skrevet

Jeg skal ringe ligningskontoret mandag og håper at kan gi meg noen gode tips for hva ssom lønner seg. Håper de sier det slik det er for at vi kan komme best mulig ut både i år og årene fremover.

Skrevet

Selv om dere ikke er gift, kan gjeld dere begge hefter for fordeles på begge. På den måten vil dere kunne redusere formuesskatt samt få mer i fradrag for gjeldsrenter.

Men som nevnt, det fordrer også at dere begge hefter for gjelden, stort sett ved at en av dere er låntaker og den andre medlåntaker.

Skrevet

Vi står begge på lånet. Tror du det er bedre å fordele lånerentene enn at de bare står på den ene? ( vi har felles økonomi,så vi deler pengene uansett)

Skrevet

Vi fikk igjen 15 000 mer ved å fordele renter (gjeld) og andre fradrag så det kan helt klart lønne seg. (Har litt å gjøre med både formueskatt og toppskatt for vår del.)

Du finner et skatteberegningsprogram (veldig enkelt) på skatteetaten.no. Dette er veldig bra hjelp.

Skrevet

har det samme problemet her....

har boliggjeld i år, som skal fordeles likt på begge. all lån og renteutg sto på ham, som fikk restskatt. men har regnet på det, og tror vi får det samme igjen, slipper restskatten da.

men har ting jeg selv lurer på, må ringe skatteetaten til uken.

min konklusjon: dere kommer best ut av det å dele lån og rente på begge.

og jeg ble glad da jeg leste et annet innlegg at de tjente penger på å gifte seg! vi skal gifte oss om et par år ;D

Skrevet

Lurt det med skatteberegningsprogram på nettet. Vi har ikke fått noe i posten ennå,bare sett det på nettet,og der sto det ikke noe om fradrag. Skal vente til det kommer i posten og prøve programmet da. Kanskje blir det bedre uttelling ved å fordele mer- håper det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...