Lektor Doppler med tillegg Skrevet 28. mars 2009 #1 Skrevet 28. mars 2009 Det gjør ikke jeg. Hykleri. Jada det er en markering. Jeg prøver heller å være flink i hverdagen. Kjøper lokalt produsert mat fremfor mat fra utlandet, sparer så mye strøm jeg kan, fyrer med ved, går til jobben og resirkulerer søppel.
Gjest -<<- Skrevet 28. mars 2009 #2 Skrevet 28. mars 2009 Ja. Det er så sørgelig å skulle frata tiåringen illusjonene.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 28. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 28. mars 2009 Den kan jeg kjøpe. Den gjengen inne på skravlesiden som tror de redder verden har jeg vondere for å svelge. Skulle forresten ønske at mine barn var såpass bevisste...
Betty_Boop Skrevet 28. mars 2009 #5 Skrevet 28. mars 2009 DU er dum du. Tror du virkelig at å fyre med ved er å hjelpe til i klimakrisen? Tror heller ikke på deg når du sier at du handler mat lokalt produsert. Men... det står jo bare at du prøver å være flink...
Gjest Skrevet 28. mars 2009 #6 Skrevet 28. mars 2009 Niks, men tilfeldigvis har jeg faktisk trukket for gardinene så da blir kanskje ikke mine idealistiske naboer alt for sure på meg. Jeg gjør det jeg kan i hverdagen for miljøet, innenfor rimelighetens grenser, men en markering som skal bidra til en illusjon om en verden hvor folk støtter opp om klimatiltak det gidder jeg ikke. For hvem av oss er egentlig villig til å forandre livsstil helt for å redde verden? Ikke jeg. Men jeg kan strekke meg så langt som til å kildesortere og skru ned varmen når jeg drar på jobb.
Gjest -<<- Skrevet 28. mars 2009 #7 Skrevet 28. mars 2009 Nyt manglende bevissthet så lenge det varer. Vi måtte være med på borettslagsdugnaden i år også, bastarden falt ikke for "nei, nå drar vi og besøker bestemor i helga dere!" lenger. Som om det å ville oppdra sosialt kompetente barn skulle bety at en selv har noe behov for å bli kjent med alle naboene. Høh.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 28. mars 2009 Forfatter #8 Skrevet 28. mars 2009 Jeg kjøper alltid norske tomater fremfor spanske, og får jeg tak i grønnsaker fra Toten velger jeg alltid dem. Det er det mest lokale vi får tak i her. Og ja, det er bedre å fyre med ved enn å bruke strøm produsert av et kullkraftverk i tyskland. Nye rentbrennende ovner er svært moderate i utslippsmengde. Husket jeg å skrive at jeg gikk til jobb i stedet for å kjøre?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 28. mars 2009 Forfatter #9 Skrevet 28. mars 2009 Vi kan gjøre det som vi synes er behagelig. Men klart vi gidder ikke hjelpe til dersom det er plagsomt. Veldig klar over det.
Gjest Skrevet 28. mars 2009 #10 Skrevet 28. mars 2009 Ikke sant. Jeg velger lokale produkter med mindre jeg tilfeldigvis får lyst på grønn asparges i januar og jeg demper varmen men ikke så mye at jeg må ha på meg mer enn en langarmet bomullsgenser. Sånn er det. Skulle vi virkelig bidratt til å redde verden hadde vi hatt 15 grader inne om vinteren, dusjet en gang i uka og holdt oss utelukket til ski/bein/sykkel som transport osv osv osv. Hvem gidder det før økonomien en dag tvinger en?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 28. mars 2009 Forfatter #11 Skrevet 28. mars 2009 Dessuten ville potetplukkerne på Kypros blitt arbeidsledige om vi ikke fikk nypoteter derfra i april... Men jeg kjøper aldri (og det er sikkert) grønnsaker fra Israel.
Kjøttpølsa Skrevet 28. mars 2009 #12 Skrevet 28. mars 2009 Nei, men jeg skal innrømme at jeg brukte visp når jeg lagde sjokolademose og ikke elektrisk mixer. Mulig jeg reddet noe....?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 28. mars 2009 Forfatter #13 Skrevet 28. mars 2009 Fikk du den stiv nok med håndvisp?
Gjest Skrevet 28. mars 2009 #14 Skrevet 28. mars 2009 Glemte hele verdenstimen jeg... mene hvis jeg dropper å ta oppvasken, dropper å dusje og dropper å sette på vaskamasina så har jeg vel spart litt i kveld allikevel... ahh, hva gjør man ikke for miljøet...
Gjest Skrevet 28. mars 2009 #15 Skrevet 28. mars 2009 Foresten mener jeg å ha lest noe om at rydding er skadelig for miljøet... dropper å rydde stua just in case jeg...
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 28. mars 2009 Forfatter #16 Skrevet 28. mars 2009 Og gulvvask. Det er skikkelig fy!
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 28. mars 2009 #17 Skrevet 28. mars 2009 Hadde jeg trodd at jeg kunne redde hele verden ved å skru av lyset en time, så hadde jeg gjordt det for lenge siden. Så nei, jeg sitter ikke her i mørten. Har også hørt at husarbeid er fy og at det er skadelig å ikke sitte i sofaen og å ikke spise sjokolade.
prekæs Skrevet 28. mars 2009 #18 Skrevet 28. mars 2009 Her var det temmelig mørkt. Kjøper helst ikke norske tomater, men har egenproduserte om sommeren. Kjøper alltid fair trade der det er ett alternativ og går i stedet for å bruke bil når jeg kan. Og skiftet jobb og sparte sju mil i bensinpenger daglig. (dessuten var det en bedre jobb...noe jeg egetlig ikke burde si når jeg først sitter her å prøver å skape meg glorie:S)
Gjest Skrevet 28. mars 2009 #19 Skrevet 28. mars 2009 Er det bare meg som ikke aner hvor tomatene jeg kjøper kommer fra?
cherry coke Skrevet 28. mars 2009 #20 Skrevet 28. mars 2009 Hehehe...ikke jeg heller. Men vet at agurkene jeg kjøper er norske. Teller det?
*Miziz* har smilende barn ;-) Skrevet 28. mars 2009 #21 Skrevet 28. mars 2009 Ja hadde alle vært som deg ;-)
prekæs Skrevet 28. mars 2009 #22 Skrevet 28. mars 2009 Jeg begynner i hvertfall å få en viss anelse om hvor tomaten kommer fra da jeg tar en bit av en norsk usmakelig drivhustomat. Hadde agurker i fjor og jeg..og de hadde ikke blitt godkjent av ett eller annet eu mål, for å si det sånn. Spiralformede som de var.
lilja70 Skrevet 28. mars 2009 #23 Skrevet 28. mars 2009 Ja. Mest for å demonstrere, ikke fordi jeg tror at en time uten lys gjør noen forskjell for verden. -Men syns det er litt OK at så mange er enige, sånn i prinsippet. :-) Til vanlig bruker vi alt alt for mye strøm, så det fungerer jo som en påminnelse her hjemme også, om at vi faktisk kan ha det koselig uten å holde lommeboka (nettbanken) rødglødende.
Tokatter_USA Skrevet 29. mars 2009 #24 Skrevet 29. mars 2009 Var dette en global greie? Eller skjedde det bare i Norge? Hvis det skjedde i USA også, gikk det meg hus forbi. Jeg prøver å være flink ellers. Har skiftet ut alle lyspærer med neonlyspærer, kaster vegetabilsk avfall i komposten og handler på Farmer's Market om sommeren. Mannen min sykler OVERALT, og jeg har verksted i hagen, så vi bruker ikke bensin til daglig. Men i stedet for å handle på vår lokale økologiske butikk, har jeg kastet alle prinsipper og begynt å handle mat på Wal-mart, ganske enkelt fordi vi ikke har råd til annet. Finanskrisen har fått andre til å gjøre det også, så det spøker for den økologiske butikken nå, noe som er veldig trist.
Gjest Skrevet 29. mars 2009 #25 Skrevet 29. mars 2009 Mitt bidrag til verdensredding er at jeg har slutta å kjøre til svigers. Jeg har også slutta å gå, sykle, åke kollektivt eller i noen annen form bidra til slitasje på vei og forbruk av energi på strekningen oss-svigers, og gjort det klart at de bør gjøre det samme. På den måten redder jeg ikke bare verden men også min indre fred.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå