Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter og leser litt på Nav og lurer litt på det med fedrekvoten.

Også leser jeg dette:

"Når far tar ut fedrekvoten, kan mor velge om hun vil gå ut i inntektsgivende arbeid eller ikke. Når far benytter seg av fedrekvoten kan mor og far samlet ta ut 150 % foreldrepenger. Det er en forutsetning at mor arbeider minst 50 %.

Når far ønsker å motta foreldrepenger utover perioden med fedrekvote, er det et vilkår at mor er i arbeid, utdanning eller på grunn av sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Dette betyr at mor for eksempel ikke kan ha ulønnet permisjon for å være hjemme sammen med far og barn utover fedrekvoteperioden."

Så dukker spørsmålene mine opp:

Kan jeg ta ut ferien min nå han har fedrekvote, sånn at alle 3 kan være hjemme sammen?

vil dere si at det er "best" at han tar de 6 siste ukene av de 44 ukene?

Tenker på amming og venting med på barnehageplass jeg da...

Finner heller ikke noe om at man må være registrerte samboere for at far skal få fedrekvoten sin. Har hørt om det, men finner ikke noe om det på Nav.

Jeg skulle ha levert dette på jobben forrige uke, må skynde meg litt.

Håper dere klarer og svare meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Du kan ta ut ferie samtidig med at far tar ut perm ja. Og du kan jo være hjemme uten penger. Det er ihvertfall greit å vente til du er ferdig med å fullamme.. Men så lenge du ammer har du krav på ammefri. Tror det er en time om dagen. Halvtime morgen og ettermiddag feks..

Min samboer velger å ta ut en dag om gangen og sender inn datoene etter at de 25 dagene er ferdig.

Trenger ikke å være registrerte samboere. Så lenge han står som far til barnet har han krav på fedrekvote tror jeg.. Eller om man må ha felles adresse?? Vi er hvertfall ikke registrerte men han har tatt ut sin del begge de forrige gangene og denne gangen har han også fått innvilget..

Håper du fikk litt svar på noe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...