LINDA*** Skrevet 28. mars 2009 #1 Skrevet 28. mars 2009 Vi venter vår andre kid til høsten. Og jeg må si, det er ikke akkkurat en dans på roser nå. Vi tjener tilsammen 34.000 kr utbetalt. Ikke mye akkurat! Og har utgifter på rundt 24.000 kr inkl. mat. Jeg sitter igjen med ca 2500 kr til bensin, lunsj og klær. Kjipt lite! (pluss barnetrygd). Føler vi alltid går i null hver mnd! Og det er med ett barn og to voksne! Vi har jo felles økn, men likkavæl. Noen ganger bruker vi mere penger på mat. Og hvis jeg kjøper klær/sko til en av oss, så flyr pengene! Syns jeg aldri får spart noe. Det kommer stadig vekk en uforutsigbar regning (selv om jeg har kalkulert ned til den minste detalj og delt på 12 mnd...). Blæ! Når kidsa er, si mellom 10 og 16 år da. Da koster de jo flesk! Nye sykler, vinterklær, ski, ulike sko, ferier!! Barnehage-plasser til 2++ er vel ikke akkurat rimelig? Herreguuuud, det koster! Syns vi kjiper innpå allerede nå, har sagt opp Viasat og har anskaffet billig mobilabb. HJELP!
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 28. mars 2009 #2 Skrevet 28. mars 2009 Unger koster ikke noen tvil om det, og ja de blir dyrere etterhvert. Men ski og sykler kan kjøpes brukt og arves. Vinterklær kan arves. Ferier er ikke noe must. Prøv heller å se løsninger enn problemer.
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 28. mars 2009 #3 Skrevet 28. mars 2009 Enig med Doppler. Dessuten så kan det jo hende at dere tjener bedre når unga har blitt tenåringer.
erteposen + 4 Skrevet 28. mars 2009 #4 Skrevet 28. mars 2009 Lønna øker jo ofte mer erfaring, og en betaler ned lån slik en har mer igjen å bruke. En kan jo arve klær og utstyr, og dyre ferier er ikke nødvendig.
Gjest Skrevet 28. mars 2009 #5 Skrevet 28. mars 2009 Ingen økonomiske problemer med å forsørge 3 barn her, men så jobber han også mye, mens jeg er student. Har da en stor som krever endel til fritid osv....pc, mobil..osv. Man må se på mulighetene for å øke inntekta rett og slett....her har han bytta jobb for å få til det.
LINDA*** Skrevet 28. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 28. mars 2009 Hm, ok. Takk for svar Det er vel kanskje der feilen ligger, at jeg ikke vil jobbe mere enn jeg gjør nå. Har ca 30-timers-uke. Og det er nok! Men jeg veeet at jeg burde jobbe mer, men jeg vil være hjemme på ettermiddagene også! Uff..... Det er ikke lett dette her.
4-barnsmamma :-) Skrevet 28. mars 2009 #7 Skrevet 28. mars 2009 Hei, vi har 4 barn fra 8 år og nedover til 2 år. Utbetalt kr 24.000. pluss et stk full kontantstøtte, ca 3303 kr, og 4 ganger barnetrygd. Det vil vel si sånn ca totalt 31.300. Fra høsten skal minste gå 50% i bhg da mister vi mye kontantstøtte. Hun på 3 1/2 går alt 50 % og de store har litt sfo noen dager. Her går vi aldri i mer enn null, men vi setter av bittelitt til sparing til ungene og til en syden tur for hele fam til neste år. Ellers er vi aldri på ferier utenom hytter vi låner av foreldre osv. Ungene arver etter hverandre og søskenbarn. VI handler alltid på den billigste butikken og de biulligste variantene av mat, eks First Price osv. Mannen har med matpakke istedet for å kjøpe mat. Vi går på loppis. Kjøper nestenb aldri klær til oss selv. MEn innimellom må jo ungene ha nye uteklær og sko, alle får f.eks nye joggesko som ingen har brukt før.... Men gummistøvler, pensko osv arves. Vi har det ikke kjipt fordet-selv om vi sliter og har slitt i flere år med å få endene til åmøtes. MAn må bare senke kravene litt. Vi har to pent brukte biler fra -97 (siden mannen jobber nesten en time unna og jeg må kjøre, hente, bringe, levere barn hele dagen.....). Vi reparerer også klær istedet for å kaste hvis det har blitt et lite hull. Mange små ting man kan gjøre. Og som hi så setter vi av penger hver eneste mnd til sånne regninger vi vet kommer, vann/kloakk 3 ganger i året, årsavg bil, tv-lisens, forsikringer... så har vi alltid penger når disse kjipe regningene kommer. Har egne konti for de forskjellige regningene (ikke en for HVER da, men kategoriserer dem slik at jeg ikke bruker av disse utenom til riktige regninger...) Det er det man sitter igjen med på "lønnskontoen" etter penger er satt over til de andre kontoene, som vi har til mat, evt klær osv. Forøvrig er vi sjelden på kino, svømmehall osv men prøver å få med oss arrangement som ikke koster noe, det kan også være bra :-) Ungene lider ikke fordet. Men for all del-UNGER KOSTER ja.... :-) Skulle gjerne hatt flere jeg, men siden mannen er så mye borte, pluss den økonomiske biten, så har vi stoppet her... LYKKE TIL :-)
4-barnsmamma :-) Skrevet 28. mars 2009 #8 Skrevet 28. mars 2009 Jeg har ikke jobbet siden første ble født for 8 år siden.... :-) Ønsker å se barna mine vokse opp, og oppdra dem mest mulig selv :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå