Gå til innhold

Heimelaga tomatsaus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det nokon som har gode oppskrifter på det?

Eg har to, den eine synes eg er god, men mannen synes den er sur, den andre har eg brukt innimellom på lasagne, men den er noko tam.

Den eg liker er: hermetiserte tomater med ricottaost og oregano. Har kjøttboller oppi den og varmes i ovnen. Mannen synes den er litt sur. Nokon som har forslag til korleis den kan smake litt betre? Evt har ein heilt anna?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker du sukker i? De fleste tomastsauser har godt av en skje med sukker. Jada sikkert ikke sunt. blabla. Men det hjelper på smaken.

Skrevet

høhø, tomastsaus

Skrevet

Det skal eg prøve neste gang. Takker og bukker.

Skrevet

Søtning må stort sett til, en dæsj sukker er fint. Og la den småkoke leeeeenge, minimum en time.

Skrevet

Den sure smaken forsvinner hvis du koker sausen lenge nok. Jeg koker tomatsaus i to timer. Evnt. bruk litt sukker.

Skrevet

Då er det nok koketid og sukker som mangler.

Når den koker så lenge så damper jo mykje vekk, kva er godt å spe med?

(jepp, eg er amatør)

Skrevet

Ikke ta i sukker før du smaker om det er nødvendig. Etter to timer er det ikke nødvendig etter min smak. Du skal ikke spe den. Kok mer evnt. Det blir jo ikke mindre, bare mye tykkere (og da er den jo best).

Skrevet

Med berre tomater og ost i så er den ganske tjukk fra før, og når eg tar den ut etter ein halvtime så er den kjempetjukk.

Skrevet

Det er da mye væske på tomatene? Ha i osten på slutten da kanskje (har aldri brukt ost), det er jo tomatene som trenger lang koketid.

Skrevet

Eg kan prøve å bruke fleire bokser med tomater då kanskje, og djupere form. :-)

Skrevet

Prøv på det:)

Om du syns den er for sur kan det faktisk være godt å blande i litt ketchup istedenfor sukker. Iallefall for en "barnevennlig" type tomatsaus.

Skrevet

Og mannevennlig, he he, han er glad i ketchup den der gubben.

Skrevet

Min påstår han hater ketchup, men spiser det med god appetitt uten at han vet det:)

Skrevet

ha ha ha.

Samme skjedde med meg og ananasjuice i mat. Eg hater frukt i mat, men jaggu satte eg ikkje pris på ein god rett basert på ananasjuice. Rart kor smaken "endrer seg" når ein ikkje veit kva som er i.

Skrevet

Ja, for ikke å snakke om når man VET hva som er i. Jeg elsket blodpølser som barn, men nå brekker meg av tanken:)

Skrevet

Jeg bruker hakkede tomater på boks, basilikum, timian, oregano, salt, pepper, chilli, sukker, hvitløk og koker i ca.2 timer. Av og til har jeg i litt fløte på slutten av koketiden for å runde den litt og andre ganger litt soltørked tomat i biter eller litt tomatpurre.

Skrevet

Spe med kraft. Det hever alltid en smaken på en saus. Men vent med å salte da, for å se om du trenger det. Buljongterning utblandet i vann er helt fint.

Skrevet

her har du fått mange gode tips.

et lite tips til er å ha tomatpure i kjelen aller først og "svi" det litt før du tilsetter resten.

og løk må man ha, synes jeg da!

jeg pleier også å finrive gulrot, det er jo i grunn ganske søtlig:)

Skrevet

tomatpuréen får da en rund og fyldigere smak, litt som ketchup.

Skrevet

Takk for tips =) Løk har eg i av og til, steiker den med kjøttbollene og har den oppi sausen.

Eg har ei oppskrift med gulrot, selleri og noko greier til som eg bruker til diverse pastaretter. Den er ganske god, men passer ikkje så godt til kjøttbollene synes eg. =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...