Gå til innhold

Mye fostervann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen andre som har fått påvist mye fostervann? Falt pladask og slo magen på torsdag så dro til Ullevåll for å sjekke at alt var bra med den lille, på ultralyden da fant de mye fostervann og at jenta var stor (2300-2500g), er 33+3. Var så til en ekspert på fosterdiagnostikk og han fant at alt var bra med jenta, så prøver å stole på dette.. (mye fostervann tyder jo gjerne på at noe er gale med babyen), har så blitt testet for svangerskapsdiabetes, men dette var det heller ingen tegn til. Noen med lignende erfaringer? Prøver jo å stole på legene, men kjenner en liten engstelse i kroppen likevel...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Ja, har mye erfaring må jeg si. Har hatt "for mye fostervann" i begge svangerskapene mine. Men dette i mild form da. Det har blitt oppdaget tilfeldigt i uke 26 i begge svangersakp, også har det holdt seg på et nivå og etter 4-5 uker gått tilbake til normalen.

I mitt første svangerskap mistet jeg gutten min i uke 31 (da vannet normaliserte seg), men der var ingen forklaring på dødsårsaken.

I mitt andre svangerskap nå har det vært likedan med fostervannet, jeg er nå 37+4 og alt har sett kjempebra ut. Venter igangsetting når jeg er 39+1.

Selv tror jeg at det er "normalt" for meg å produsere litt ekstra fostervann i den del av svangerskapet, så tar det ikke så tungt lenger når de sier jeg har litt for mye. (Var redselsslagen i uke 26 til 31 dette svangerskapet, men det gikk jo bra)

Skrevet

Hos meg ble det også tilfeldigvis oppdaget mye fostervann + stor baby, og jeg har kjent/kjenner på samme engstelse som deg. Jeg har også blitt sjekket godt med UL, og alt virker ok med babyen, og jeg har ikke svangerskapsdiabetes. Det er jo ikke så mye annet å gjøre enn å stole på legene, svaret får vi ikke før babyen kommer ut, men helst er det nok ingenting galt. Fant på internett at hos 2/3 av de med mye fostervann fant en ikke grunnen, og det er jo egentlig ganske betryggende, vi har nok bare mye fostervann :) Legger med en ok link. Lykke til :)

http://www.babyverden.no/templates/Article____539.aspx

Skrevet

Hei,

Jeg ville tatt dette alvorlig og krevd nøye oppfølging. Bra at det ikke er noe galt med babyen, men kan være tegn på andre ting som kan være galt og trenge oppfølging.

Dersom du nå får jevnlig ultralyd for å følge opp kan det være greit å sørge for at du alltid kommer til samme spesialist. Ulike personer kan måle på litt ulik måte. En venninne av meg hadde samme diagnose og gikk til jevnlig oppfølging på ullevåll. Annenhver spesialist (hun gikk en gang i uken til ultralyd og oppfølging fra ke 30) mente babyen var stor (blodsukker etc. sjekket flere ganger) mens annenhver mente det var for mye fostervann (men kanskje innenfor normalen). Hun fikk dermed en ny beskjed hver uke....Det var feil med morkaken.

Lykke til og ikke vær redd for å be om tett oppfølging.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...