Gå til innhold

Sier du "fy skam" til ettåringen din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Igår var jeg ute på shopping med min lille og koste meg! Var inne i en barnebutikk da jeg hørte grining og en mor som høyt og sint sa: "Fy! Fy skam deg!!! Sånt gjør du ikke!!" Jeg kunne ikke se dem akkurat da, for de stod bak en kleshylle, men like etter så jeg dem rundt hjørnet. Da så jeg at hun trillet en dobbelvogn med to barn i. Det var guttungen som grein, og ved siden av satt en jente som må ha vært rundt året (mulig gutten var på samme alder). Moren prøvde å trøste gutten mens hun tok jentas hånd bort og sa "fy deg!". Det kunne virke som om jenta hadde slått gutten.. Jenta bare kikket rart på mora, som om hun ikke skjønte hva som foregikk. Neste setning som kom fra moren var: "Når vi kommer hjem er det rett på rommet!"

Jeg ble helt forskrekket! Er det virkelig vanlig å behandle ungene sine sånn?? Jeg kan forstå at moren kanskje var trøtt og ikke hadde overskudd til grining, men å kjefte sånn på en ettåring??! Jeg fikk helt vondt inni meg!!! Jeg reagerte nok ganske mye på at moren var så enormt sint og streng (mulig jeg er en sart sjel..)..men allikevel; å si sånt til en liten en som ikke skjønner noe av hva som foregår? Jeg syns uansett at "fy skam deg" ikke er noe man sier til barn...men bør kanskje ikke snakke for høyt, for jeg kan jo også gjøre en glipp en gang..

Hva syns dere om situasjonen? Syns dere det er ok å si "fy" til et barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å stenge en 1åring på rommet for noe de ha gjort ei god stund i forrveien er jo bare dumt da..og ble neppe gjort også...men mye kan blisagt i frustrasjon der og da tenker jeg....

Men å si fy hvis de feks har bitt, slått ol....heeeeelt ok i mine øyne. Skam deg er noe jeg ikke bruker da, men feks: Nei, fy, dette er ikke lov/ snilt. Eller Sånn gjør vi ikke. Og det går mye i VÆR SNILL!!! og IKKE PRØV DEG!

Jeg har tre barn og vet hvor sliten, frustrert og drittlei man kan være når unga slår seg vrang og herser med hverandre.

Skrevet

Ja, synes det er helt greit. Spesielt hvis det har slått. Det er noen ting det burde være nulltoleranse for.

men husarest.... det reagerer jeg mye mer på!

Reagerer ofte på foreldre ikke er myndige nok. Og les "myndige" kan kansje oversette med å ta frem strengestemmen, men det vil ikke si: "å bli så sint at man mister hodet".

Skrevet

Helt enig med deg. kunne aldri falt meg inn å kjefta på en ettåring. En ettåring forstår ikke det uansett! Og det å få barnet til å skamme seg? Synes det er slemt - barnet trenger vel ikke gå å føle seg som en dårlig person bare pga dette. Selvfølgelig ikke lov å slå, men man blir automatisk et dårlig menneske i en alder av 1 år av den grunn. Vi har en gutt på snart tre, vi har aldri kjefta på han men forklart han hva som ikke er akseptert og hvorfor.

Han er en veldig høflig gutt. Sier takk for maten uten at vi maser om det, han slår ikke, inkluderer andre barn i lek, deler leker og er en glad gutt. Ikke har vi hatt mye trass heller - noe vi tror skyldes at vi har hatt en "positiv" holdning til han. Vi har ikke straffet - bare sagt klart fra at det ikke er lov å slå, for da får den og den vondt / blir lei seg osv. Og vi har gitt han et alternativ de gangene han har gjort noe galt. "det er ikke lov - gjør sånn i stedet du" - og så ferdig med den situasjonen. Det har fungert kjempebra!

Skrevet

Bruker aldri "fy" og "skam deg".

Er mange andre ord jeg heller tyr til.

Skrevet

Nei. Det ville ikkefalt meg inn uansett hvor sliten jeg var, tilhører 50-tallet etter min mening både fy ordet og husarrest. Voksne folk bør klare å oppføre seg dersom barna skal lære det. Hvordan kan man forvente at et barn skal ha kontroll på følelsene sine og ikke slå i frustrasjon dersom man selv ikke klarer å passe kjeften sin fordi man er sliten? Som man sår høster man her også.....

Voksne må behandle barn respektfult mens de lærer dem hva som er akseptabel oppførsel. Mener ikke at vi ikke skal sette grenser for barn, jeg er veldig streng i forhold til å slå f.eks. Synes bare ikke det er greit å skrike til barn eller opptre nedverdigende/ spille på skam.

Skrevet

iSier ikke fy sakm til han nei.. Hvis det er noe han ikke får lov til sier vi bare: Nei.

Skrevet

sier ikke skam deg. men jeg sier fy og feks nei dette var ikke greit osv. setter meg på kne å ser barna i øynene å forklarer at ting ikke er lov.

Skrevet

Rett før gutten min fylte ett år ble han storebror. De satt i en sånn tvillingvngn. Innimellom fikk han sånne perioder der han lenet seg over på søsterens side for å slå. Jeg snakket rolig til han MANGE ganger og prøvde å "forklare" at det ikke er lov å slå osv...

Når han da hadde slått sin helt nyfødte søster 20 ganger på en tur på 30 minutter sa jeg helt sikkert "fy" jeg også... Jeg kjefter ikke men slåing er en ting jeg ha null toleranse for og jeg sier tydelig ifra når noen av dem gjør det.

Nå er lillesøster 11 mnd og skjønner veldig godt at det ikke er lov å slå, hvis hun slår kikker hun på meg å venter på at jeg skal si at det ikke er lov.

Jeg tror en ettåring skjønner mere enn vi tror og slåing er jo ofte et utfall av sjalusi og da hjelper det hvertfall ikke å kjefte...

Skrevet

Æ hakke 1 åring enda, men orde FY??? Bruke dokker d? E jo sånnt man sir til hunda....

Men helt greit å si ifra når ungen slår, d må man jo gjøre.

Skrevet

Har en på 13 måneder som heldigvis er veldig snill. Men innimellom er det noe han ikke får lov til, og jeg sier NEI!!! hvis det ikke går sier jeg Fy, men ikke skam deg. Det synes ikke jeg passer for ett år gamle barn.

Skrevet

Nei jeg gjør ikke det.

Skrevet

Fy sier man til bikkja si... Og skam deg??? I forrige århundre kanskje? Kan ikke snakke sånn til barn, det er jo fullstendig respektløst. Men klart man kan si fra til en ettåring, ellers vil de jo ikke lære. Men det er jo grenser for hvor sint man kan/burde bli... Det lærer de jo heller ikke stor av...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Skam deg, bruker jeg ikke. Men jeg sier fy. Når han slår søstra, lugger eller dulter ho vekk... "fy, det er ikke lov!"

Men å tru en ettåring med at han må på rommet er noget søkt altså!

Nå er min 18 mnd da, men likevel.. og si at 1åringer ikke forstår, er å undervurdere dem :) De forstår meget godt :o)

Skrevet

"Fy" er et ord man bruker til dyr.

"nei" er et ord man bruker til barn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...