Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt at det er vanlig for gravide å ha puls i halsgropen. Jeg har hatt det en stund, men nå er det blitt veldig ofte synes jeg. Har mange timer i døgnet hvor det går 5-20 sek mellom hver gang det kommer 1-3 slike. Kombinert med at jeg er veldig plaget med tung pust og må pese haugevis av ganger hver dag, enten jeg sitter, står, går eller sover - så synes jeg det er litt ekkelt. Jordmor liker ikke pustingen sier hun, og dette med pulsen har jeg ikke gått i detalj med siden det ikke har vært fullt så ille som nå. Ikke eggehvitte i urinen og fint blodtrykk, likevel begynner jeg nå litt å lure på om kroppen min prøver å fortelle meg noe? Det er ofte bedre perioder på dagen da hvis jeg er i et passe rolig aktivitetsnivå (aktiv sykemeldt), men etter middag begynner det igjen. Har fått beskjed om å ta opp dette med pusten på sykehuset om en uke, og da spør jeg jo om alt med det samme... men her sitter jeg da for ente gang uten å få sove og lurer på om det er noen som kjenner seg igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og nå fant jeg ut hva det er. Lå med hodet på skulderen til samboer og da kan man jo av og til høre sin egen puls i øret. Hver gang det føltes som slag i halsgropen, så hoppet pulsen over et slag i øret. Eneste konklusjon jeg kan trekke av det er at det er når hjertet hopper over et slag at jeg kjenner det i halsen????

Skrevet

Det er ikke hjertet som hopper over et slag, det bare kjennes slik ut for deg. Hjertet slår et ekstra slag, og for deg kjennes det ut som det hopper over et.

Jeg har hatt det slik i mange år, men ekstra mye i 2. trimester denne gangen, og mest i perioder når jeg stresser eller har mye å gjøre.

Nå merker jeg det nesten aldri, er nå 31+4.

Det er ikke noen farlig tilstand, jeg har vært til lege med det og det er vist helt vanlig. Men ekkelt er det. Første gange jeg opplevde det, trodde jeg at jeg skulle besvime, men det gikk bra. Varte da i ca. 30 minutter. Men det er altså ikke farlig!

Skrevet

Men hvorfor hører jeg da ikke pulsslaget? Da skulle det jo heller hørtes ut som to vel? Jeg har det hvertfall sånn ca 3-7 timer i døgnet, og da med alt fra 5 sek til 5 min mellomrom. Og hos meg er det værst når jeg skal slappe av. Kombinert med pusteproblemer blir det svært lite hyggelig, og jeg blir litt motløs om dagen kjenner jeg. Over 2 mnd igjen å ha det sånn? Kan jo håpe på at magen vil synke snart og at ting vil føles bedre da. Tusen takk for svar forresten :)

Skrevet

Hei.

Ta deg en tur til legen hvis du er usikker, selv om jeg er nokså sikker på at det ikke er noe galt.

Jeg har slitt med høy puls igjennom 2 trimester til nå uke 34. Jeg har å "overhopp",det føles iallfal som det er det, pulsen stopper opp litt på en måte. Veldig ubehagelig, men jeg ble testet med prøver å ekg, å alt var bra. Pulsen stiger å veldig pga hormoner, jordmor sa det kunne sammenlignes litt med kvinner i overgangs alderen som får "hete tokter" :-)

Pulsen min har ligget på alt fra 85-130 på det meste. Men den ligger ikke lenge på 130. Det var veldig ubehagelig,men blodtrykk å alt annet er fint. Så kroppen får mange utslag denne tiden. Men som sagt, er du usikker, bestill time hos lege å få deg sjekket, bedre det enn å gå å bekymre seg denne tiden :-)

Lykke til videre!

Klem

Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor det ekstra slaget ikke høres, det gjør det heller ikke med meg. Jeg var også sikker på at det var hjertet som slo over et slag, men jeg fikk tatt EKG og der viste alt normalt, bare noen ekstra slag nå og da. Selvfølgelig hadde jeg ikke så mye "hjertebank" (som jeg kaller det) akkurat da jeg tok EKG, men noe var det.

Det kommer også mest hos meg når jeg skal slappe av. Eller det er da jeg merker det mest. Pusteproblemer har jeg ikke hatt når jeg har fått dette, men kan tenke meg at det er lite hyggelig ja.

Snakk med legen hvis du er redd det kan være noe galt. Bedre en gang for mye enn en gang for lite!!

Skrevet

Takk for det. Dere har jo sikkert rett. Venter til den 06.04, så kan jeg sjekke med de på sykehuset da. Håper det roer seg litt igjen hvertfall, for dette er bare ikke morsomt. Fra jeg stod opp i går så har det vært der hele tiden mens jeg har vært våken og til nå. Men, men, man skal vel ikke klage. Får jo belønning for strevet snart :) Også kan man bekymre seg litt mindre når man har nurket i armene rent fysisk.

Skrevet

Dytter litt på den i håp om flere innspill jeg. Klarer liksom ikke slå meg til ro med at dette er vanlig. Har vel nå bestemt meg for å ringe legen/jordmor i morra, men tolmodighet er en dyd :)

Skrevet

Hei!!

Jeg vet ikke om jeg kan si at vi har det samme,men jeg kan fortelle om min puls og pust.

Jeg er nå i uke 37+6, og fikk for en mnd. siden problemer med dette. Pulsen min økte plutselig og jeg fikk veldig tung for å puste. Dette kunne vare fra 5 min. til opp til en time. Jeg måtte da legge meg på sofan, drikke kaldt vann og gjerne åpne verandadøra da jeg følte at jeg ikke fikk nok oksygen. Ble helt utmatta etterpå!

Jeg har vært inne og fått dette sjekka. Gått med EKG på meg i 72 timer, hvor det kom frem at jeg har en hvilepuls som går fra 66 til 180. Dette er veldig plagsomt, men jeg ble enig med legen om ikke å begynne på medikamenter nå, men vente til etter fødselen. Hvis dette fortsetter må jeg inn til ny sjekk.

Jeg har nå lært meg å roe ned og innta en behagelig stilling med en gang jeg begynner å få dette. så anfallene varer ikke så lenge nå som før. Jeg ble 100 % sykemeldt 14 dager før jeg gikk ut i perm. og det har hjulpet meg! Så det beste rådet jeg kan gi deg er å ta det me ro, konsentrer deg om å puste og drikk noe kaldt! Ta det gjerne opp med jordmora di!! Hvis dette stresser deg, stresser det også barnet ditt! Lykke til hvertfall!:)

Skrevet

Takk for svar :) Hvordan fungerte dette med EKG? Er det noe du får via jordmor, lege eller sykehuset? Var det noe du hadde på deg hjemme eller på sykehus, og hvem avleste hva hvordan?

Skrevet

Dette er kjempevanlig og helt ufarlig. Google ekstrasystoler så får du opp masse info :-)

Ikke noe å være bekymret for! Mange har dette hele tiden, og mange får dette i graviditeten på grunn av ekstra blodvolum. No worries :-)

Her er sakset fra pasienthandboka, lommelegen har også gode beskrivelser av fenomenet:

"Hva er ekstrasystoler?

Ekstrasystoler er betegnelsen på ekstra hjerteslag som kommer mellom to normale hjerteslag. Men det oppleves ofte som om hjertet hopper over et hjerteslag. Forklaringen er at et slikt ekstraslag kommer før ventriklene har hatt tid til å bli fylt med blod etter et normalt hjerteslag. Det er derfor lite blod som pumpes ut med dette hjerteslaget. Hjerteslaget føles svakt, hvis du i det hele tatt kjenner det. Ekstraslaget følges av en pause og i løpet av denne tiden fylles ventriklene med mer enn vanlig mengde blod. Utpumpingen av mere blod fra ventrikkelen får neste hjerteslag til å føles kraftigere enn normalt. Og det er dette kraftigere hjerteslaget du registrerer som "hjertebank".

Skrevet

Jeg var hos lege en fredag, da det var ekstra ille. Han kontaktet sykehuset og jeg fikk komme inn samme dag. Der festet de 4 elektroder rundt min venstre pupp:) ledningene gikk til et belte med en liten boks på, hvor minnebrikken satt i, rundt livet. Deretter sendte de meg hjem. Gikk til mandag (altså i 72 timer) før jeg dro inn til sykehuset igjen og tok av elektrodene. Etter 1,5 time hadde jeg avtale med hjertespes. og da hadde de lest av resultatet. så det var enkelt og greit, ikke no fiksfakseri!:) For min del var det greit å få sjekka det, så jeg slapp å spekulere i dette. Selv om jeg ikke fikk noe eksakt svar hva det kan være så var det greit å få sjekke at de ikke kunne se noe galt med hjerte mitt.

Legen min var ikke helt enig i at jeg ikke skulle medisineres, da han påpekte at når jeg fikk anfallene så blir babyen stressa også....men nå tar jeg forhåndsregler og legger meg ned med en gang jeg kjenner det:) så da er det bare å vente til etter fødselen for å se om dette fortsetter da...

Skrevet

De slagene du kjenner i halsgropen er nok det kraftige slaget etter et ekstraslag j(ekstrasystole) ja. Ekstraslag kjennes normalt ikke og etterfølges av en pause før det kommer et kraftigere slag. Det kjennes derfor ut som om hjertet hopper over et slag.

Ekstraslag er ikke farlig og er veldig vanlig under graviditet. Men dette skal ikke gi deg tungpust. Tungpusten kan jo være et resultat av at du er gravid, men hvis du er veldig plaget med tungpust bør du få sjekket ut det.

Men ekstraslagene ville jeg ikke bekymret meg over.

Skrevet

Takk igjen for svar. Er av og til veldig deilig å bare få lufte bekymringer og få litt innspill. Virker som dere har rett ja. Har nå vært innlagt i 3 dager pga pust/puls. De har fortsatt ikke funnet ut av det med pusten, noe de ikke helt liker - men er ikke flere prøver å ta som ikke er skadelige for fosteret. Er sendt hjem med blodfortynnende sprøyter og streng beskjed om å ringe hvis noe forverrer seg. De pulsslagene var imidlertid ikke noe galt, bare veldig ubehagelig ja :) Gikk med sånt apperat i et døgn. Føles veldig greit å ha sjekket det. Og babyen har det kjempefint :)

Skrevet

det var godt å høre! du må ha masse lykke til videre:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...