Gå til innhold

Nå trenger jeg noen kloke mødres tips...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en jente på 2 som har begynt å slå og klype meg... Så ler hun. Jeg holder hendene hennes og sier at sånt gjør vi ikke, men når jeg slipper fortsetter hun. I dag kløp hun meg i halsen så det var kjempevondt og i refleks røsket jeg henne bort. Hun bare lo...

Hva gjør jeg? Jeg forsøker å bare være rolig å si nei, men det virker jo ikke...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har også en toåring som slår, men hun gjør det når hun blir sint hvis vi tar fra henne noe f.eks.

Jeg holder hendene hennes så lenge jeg sier nei til henne, og tar vekk det som utløste slåinga, hun skriker litt men det går for over.

Har ikke vært borti at hun slår og ler, men det er bare å fortsette å si nei og så overse tror jeg, slik at det ikke blir enda morsommere med en voldsom reaksjon.

Gjør minst mulig ut av situasjonen, men si bestemt nei!

Skrevet

Det er bare en fase. For vår del lager vi ikke noe oppstyr av det, og nei er et fånyttes ord. Vanligvis blir det "mamma/pappa får vondt når du kliper (for det er en vanvittig kraft i de små fingrene), og vil ikke leke hvis du kliper/slår/biter", så setter vi henne fra oss. Selvfølgelig varierer talen, og selvfølgelig blir det til at mamma'n hyler AU, SLUUUUUTT! dersom rampen tar fast i håret, vi sier også nei. Hun slutter etterhvert, heldigvis.

Skrevet

Min erfaring med å bruke for mange ord i forklaringen på hvorfor datteren min ikke skal slå, er at hun detter ut lenge før jeg kommer til slutten av setningen, så nei er mest effektivt hos oss enda.

Ellers så bruker vi "ikke slå".

Skrevet

Men det fungerer ikke å verken si "nei" eller forklare at hun ikke må slå fordi det er vondt og mamma blir lei seg... Tror ikke hun bryr seg om hva jeg sier...

HI

Skrevet

Da ville jeg prøvd å løfta ho vekk til et bestemt sted hver gang dette skjedde, en slags time out.

Hvis det samme, kjedelige skjer hver gang hun slår/klyper så er det kanskje ikke verdt det for henne etter en stund, men det kan jo også såklart bli en morsom lek.

Skrevet

Hadde samme problem med sønnen min da han var mindre. Han kunne også finne på å kaste ting. Vondt, ja, og ikke så rent lite farlig mange ganger.

Vet ikke helt hva jeg skal si. Han vokste det heldigvis av seg :-)

Skrevet

Nå har hun begynt å bite også... hva i alle dager gjør jeg??

HI

Skrevet

reis deg opp og forlat henne hver gang hun klyper, biter osv... Gå f.eks på kjøkkenet eller ut i gangen for å liksom ordne noe.... gjør det hver eneste gang, så blir det kanskje ikke så gøy å klype, bite osv..

Skrevet

Rull henne i tjære og fjær.

Skrevet

sett i time out, forklar hvorfor. Og la henne tenke seg om. Når time out er over, så forklar hvorfor hun måtte sitte, be om en unnskyldning og ferdig med det. Og gjør det HVER gang.

Sliter med det samme som deg. Mine er to og et halvt...time out hjelper oss

Skrevet

Herregud så mange idiotiske svar du har fått, med å slå tilbake, klype tilbake osv.

Uansett så tror jeg enten time out eller å bare gå vekk selv er det beste du kan gjøre til denne fasen går over.

Datteren min beit meg ofte i låret eller i knea når ho var litt over ett år, var i ren frustrasjon hun gjorde det, når klarer hun å si ifra på en annen måte heldigvis og den fasen er over, selv om hun nå er i slåfasen, vil nok gå over den også så lenge vi viser at det ikke er greit.

Skrevet

Tusen takk til dere som har gitt seriøse svar :-) Skal prøve noen av tipsene deres.

Det er nok bare en fase, men vanskelig å vite hvordan man skal takle dette...

Vil jo vise henne på en ordentlig måte at dette ikke er akseptabelt.

Skrevet

Så da blir det tjære og fjær?

Skrevet

satan i hælv****, blir æ nødt te å sett nordnorsken i dæ??

Så klart æ ska rull ongen i tjære å fjær, e du sprængt i haue??

Ta nu å finn dæ nå anna å ha det arti me di jæv** hysfetta!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...