Gå til innhold

Spekemat...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har mange ganger blitt oppgitt over gravides holdninger til spekemat. Noen spiser litt og tror at mengden har noe å si for om det kan være farlig eller ikke. Det har ikke noe med mengde og gjøre, ja så klart, jo mindre du spiser jo lavere er risikoen for at du støter på infisert kjøtt. Men har du først spist noe infisert spiller det ingen rolle at du har holdt deg unna det resten av svangerskapet.

For det andre er det mange som tror at det er så trygt i norge... Ikke mange år siden barn ble syke og døde av e-coli som kom fra spekemat. Og nå er det igjen barn som har blitt syke, og det er ikke utenkelig at kilden er nettopp spekemat.

Kanskje dere skal tenke litt på det sårbare lille livet som ligger i magen, og holde dere unna spekematen i de 9 mnd det tar å bære frem den lille skapningen som ikke har noen andre enn nettopp mammaen sin til å beskytte seg mens den venter på å få komme ut i den vide verden!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har selvsagt rett i at man bør ligge unna spekemat. Men E-coli er ikke fosterskadelig, altså.

Skrevet

Det finnes forskjellige typer e-coli bakterier, og noen er skadelige, andre ikke. Og nå vet ikke jeg da, men ser for meg at de som er farlige for barn også er farlige for foster... det kan tilogmed være farlige for voksne!

En grunn til at man blir oppfordret om å ta kontakt med lege ved blodig avføring/diare...

Skrevet

Klart man skal behandles hvis man er gravid også, men poenget til pila var vel bare at det ikke er farlig for fosteret så lenge mor ikke blir virkelig alvorlig syk. Ikke all smitte overføres til fosteret.

Toxoplasmose og listeria er annerledes, det er smitte som gjerne kan gjøre fosteret sykt uten at mor har et eneste symptom, og disse parasittene er da grunnen til hvorfor gravide spesielt frarådes å spise spekemat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...