Gå til innhold

Sykemeldt, og vikariatet går ut i mai. HJELP!....


prinsessemum

Anbefalte innlegg

Jeg er fortiden sykemeldt pga bekkenløsning, og skal til ny legetime i neste uke. Regner da med at sykemld blir forlenget, siden bekkenløsningen er forverret siden sist legetime for 5 uker siden. Problemet mitt er at vikariatet mitt går ut 1 Mai, og jeg har termin 22 Juni. Hva skal jeg gjøre, og ikke minst si til legen? Det er jo ingen vits i å melde seg arb.ledig når jeg er i en slik situasjon? Kan jeg få sykemelding selv om vikariatet mitt går ut? ( synes det høres litt rart ut..)

Kjenner at jeg er skikkelig stresset pga situasjonen, har ikke råd til å gå en hel måned uten lønn...

HJELP! Hva gjør jeg?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta det med ro:) Når man blir sykmeldt i et arbeidsforhold, også vikariat som går mot slutten, vil bare sykmeldingen gå videre som normalt etter vikariatet med samme lønn:):) Du vil altså ikke lide noe økonomisk tap på dette. Og til legen din kan du bare si at du er ikke klar for å gå inn i et nytt arbeidsforhold slik situasjonen din er nå (altså 7,5 mnd gravid 1.mai) og legen vil mest sannsynlig forlenge sykmeldingen din.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke helt riktig.

Dersom vikariatet har vart under 6 mnd vil grunnlaget på sykepenger bli endret fra den dagen arbeidsforholdet er ment å opphøre.

Det endres som regel da til dagpengengrunnlag.

Dersom vikariatet har vart over 6 mnd vil man beholde det grunnlaget.

 

Mange tror at samme grunnlag fortsetter uansett og at dette gir grunnlag frem til permisjon og også i permisjonen. Men det er egne regler for arbeidsforhold under 6 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dette kan jo ikke stemme. Jeg har hatt et vikariat i nå 2,5 mnd, men vært myyye syk allerede. Nå kommer jeg til å bli 100% sykemeldt, og i dag snakket jeg med nav. Jeg la alle kortene på bordet, og i min sit. er det sånn at jeg kunna ha fått forlenget vikariatet egentlig, men de er ikke så forståelsesfulle på jobben, så jeg har nå skjønt at jeg ikke får forlenget. (Ferdig ut juni)

Nav sa til meg at det er bare å fortsette å få sykemeldinger som før, at det er mye bedre enn å begynne på dagpenger når tiden kommer. Jeg venter ikke barn før i desember, så det blir lang tid med sykemeldinger, men med bekkenløsning fra tidligere sv.skap og spying så skulle det gå greit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her kan jo du dokumentere at dersom du ikke var gravid ville vikariatet blitt forlenget utover 6 mnd.

 

At grunnlaget endres dersom arbeidsforholdet har en varighet på under 6 mnd er hjemlet i folketrygdlovens § 8-30 femte ledd:

 

For en arbeidstaker som blir arbeidsufør i et tidsbegrenset arbeidsforhold på under seks måneder, fastsettes sykepengegrunnlaget etter første ledd, selv om dette sykepengegrunnlaget avviker mer enn 25 prosent fra sykepengegrunnlaget etter andre ledd. Dette gjelder bare for det tidsrommet arbeidsforholdet skulle ha vart. Deretter kan det ytes sykepenger etter tredje eller fjerde ledd dersom medlemmet kan dokumentere inntektstap.

 

Her kommer det klart frem at man får sykepenger etter grunnlaget på det arbeidsforholdet i tidsrommet arbeidsforholdet varer, deretter endres grunnlaget.

 

I ditt tilfelle kan du dokumentere ovenfor NAV at dersom du ikke hadde vært gravid ville du fått forlenget kontrakten din. Dvs at i praksis har du et arbeidsforhold på over 6 mnd og du vil ikke falle inn under 8-30 femte ledd.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Man kan da ikke være sykemeldt og melde seg som arbeidsledig på samme tid.

Dersom man melder seg arbeidsledig og mottar dagpenger må man være klar til å ta enhver jobb NAV finner. Det kan man jo ikke om man er sykemeldt.

Det holder å være "bare" sykemeldt. Dersom det viser seg at man ville fått dagpenger om man ikke var syk vil sykepengegrunnlaget bli omregnet til dagpengegrunnlag dersom man hadde et arbeidsforhold med varighet under 6 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei, ser at denne tråden begynte for ganske lenge siden, men håper noen kan svare meg siden jeg er i en lignende situasjon.

 

Mitt nåværende vikariat varer i 5 måneder, men forut for det hadde jeg kontrakt hos samme arbeidsgiver gjennom samme byrå i 11 måneder. dvs at arbeidsforholdet har vart i 16 sammenhengende måneder, men i to ulike stillinger.

 

Hva blir utfallet for meg dersom jeg blir sykmeldt før vikaiatet går ut (som er halvannen måned før permisjonen starter)? Mister jeg rettigheter siden siste kontrakt er på 5 mnd, eller vurderes det som ett arbeidsforhold på 16 måneder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei anonym!

Jeg byttet jobb før jeg viste at jeg var gravid i mitt forrige svangerskap.

Da fikk jeg jobbet i 6 dager som vikar før jeg ble sykmeldt. Jeg hadde vikariatet bare i en måned med mulighet for forlengelse. Jeg gikk på nav og var livredd for att jeg måtte gå hele svangerskapet og barsel tiden uten penger. Men nav sa att såklart skulle jeg ha penger. Jeg har mottat penger helt fra siden jeg ble sykmeldt etter 6 dager i ny jobb. Da var jeg gravid i uke 8, og frem til nå og barnet mitt er snart 9 mnd nå.

Jeg fikk beskjed om at vikarer hadde samme rett til sykepenger/foreldrepenger som faste arbeidstakere.

Håper dette hjelper deg:) Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...