Anonym bruker Skrevet 27. mars 2009 #1 Skrevet 27. mars 2009 Hei! Jeg er gravid med 2.mann, og denne gangen skal jeg ikke amme. Har snakket med legen min, og han støtter meg, men jeg gruer meg så til barsel. Følte ammepresset sist gang, og gjorde alt jeg kunne-men ikke alle kan amme. Noen som har vært gjennom det samme, og kan fortelle meg hvordan dette ble fulgt opp på barsel? Er så redd for å få ødelagt barseltiden min denne gangen også, så alle råd taes i mot med takk!!
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2009 #2 Skrevet 27. mars 2009 som2 gangs fødene er du jo nesten ikke på barsel i det hele tatt..bare si at ammingen går fint, og ha med ferdigblandet mme på boks og gi knøttet i smug istedetfor;) MEN du kan jo klemme ut de viktig første dråpene og gi med medisinbeger....sånn at babyen får det ihvertfall! eller hva med å prøve å se om du får det til på barsel til tross for tidligere problemer, gjentar historien seg så gi f når du kommer hjem.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2009 #3 Skrevet 27. mars 2009 Skriv en morsom og fin lapp om at du velger å ikke amme :=)
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2009 #4 Skrevet 27. mars 2009 Som førstegangs fikk jeg spørsmål på barsel om jeg skulle amme, jeg svarte ja, vet ikke hva de hadde sagt om jeg hadde sagt nei, men det var et greit spørsmål å få før di evnt hadde rykt ut puppen min uten å spørre. Hvis du sleit pga forige gangs ammepress på barsel ville jeg informert barsel om det på fohånd. Kanskje de tar det roligere neste gang. Hvis du ikke skal amme av andre grunner er jo det helt opp til deg, og informer føde og barsel om at du ikke skal amme før du føler presset. Du trenger ikke forklare og ikke smugle mme inn, bare si at du ikke skal amme. Snakk med jordmor der du er til kontroll om hvordan du praktisk kan informere om dette på forhånd, ikke akkurat det man tenker på under en fødsel, mange sender jo ønskebrev til føden ang fødsel, kan jo gjøre dette med amming også vil jeg tro!
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2009 #5 Skrevet 27. mars 2009 Nei, ikke alle kan eller klarer å amme. Jeg vil bare fortelle min historie, for det er faktisk mye mer praktisk å amme. Det var grunnen til at jeg prøvde en gang til;) Med eldste var jeg usikker og ny i rollen som mor. Alt skulle være og gjøres perfekt. Men slik gikk det ikke.... Hørte på maset fra alle ansatte på barsel, og følte meg totalt mislykket siden puppene ikke "virket". De bare laget mindre og mindre melk, melken som jo "var sååååå viktig for barnet"(iflg de som jobbet der). Jadda, viktig meg en viss plass. Hadde det vært i dag, så hadde de ikke klart å påvirke meg en meter. Jeg strevde i 6 uker med amming, pumping, oppvarming av mm og i tillegg mme når mm ikke var nok(det var det aldri). Da gadd jeg ikke mer. Og dagene ble en drøm, og jeg kunne kose meg med barnet:) Med nr 2 så tenkte jeg at "jaja, går ammingen så går den. Virker ikke puppene, så har vi mme". Jeg var mye mer avslappet, og det gikk faktisk bra:) Og ikke var det samme maset den andre gangen, heller. De så at jeg gjorde det jeg kunne, og jeg slappet av. For jeg visste at hjemme stod mme klart i skapet, sammen med flaskene;) Ikke at du skal prøve det samme, men du verden hvor enkelt det er å ha rett temperert mat med over alt:)
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2009 #6 Skrevet 27. mars 2009 Takk for raskt svar:) Problemet er at jeg må ha keisersnitt, endte i hastesnitt sist gang og denne gangen har jeg ikke noe valg. Det gjør jo at jeg må være der minimum 2 netter vel? Jeg kunne sikkert gitt H*n mme i smug, men synes det er ille at man må gjøre det også liksom:( Har virkelig ikke lyst til å sette i gang melkeproduksjonen i det hele tatt. AArrg det er så trist å måtte grue seg til noe som man egentlig bare skal glede seg til. Skal forresten føde på SIV.
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 27. mars 2009 #7 Skrevet 27. mars 2009 Det er valgfritt å amme her i landet, og det er faktisk ingen som kan tvinge deg til noe som helst. Si det som det er - du har ikke tenkt å amme denne gangen. Det blir de bare pent nødt til å akseptere.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2009 #8 Skrevet 27. mars 2009 HI her: Ja, vet jeg bare kan si at jeg ikke skal amme, og når jeg sitter hjemme i sofaen er det overhode ikke vanskelig. Men jeg vet at når jeg er der, så er det tusen hormoner som svinger i kroppen. Lider vel litt av "flink pike" syndromet, og vil helst gjøre det som alle andre synes er best, dumt jeg vet. Vet dere om jeg må ha med meg flsker og mme? Det er vel kanskje like greit, så babyen blir vant til det merket som vi bruker... Takk for fine svar!
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2009 #9 Skrevet 27. mars 2009 Ja det er valgfritt å amme, men det virker ikke sånn overalt! Selv om man sier nei, føler man seg mislykket og som en dårlig mor hvis man ikke vil eller får det til!
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 27. mars 2009 #10 Skrevet 27. mars 2009 Flasker og mme har de på barsel, ihvertfall der jeg lå (haukeland). Du kan jo gjerne be jordmor eller lege om å skrive det på helsekortet ditt, slik at de leser det når du kommer inn? Så kan de du har med å gjøre på sykehuset gi beskjed til barsel...
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2009 #11 Skrevet 27. mars 2009 Hi her: Noen som har vært i samme situasjon?
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2009 #13 Skrevet 28. mars 2009 Ikke tenk noe mer på det nå. Ta det som det kommer. Ikke planlegg hva du skal si og gjøre, og la dette ta over hele oopplevelsen du skal gjennom. Kanskje du tilogmed kan give it a shot og prøve å amme. kroppen din og babyens er noe helt annet enn første gang. Håper for alles beste at du klarer å amme uten problemer (Men som sagt, viktig å ikke _allerede_ stresse rundt temaet)!
Dunder Skrevet 28. mars 2009 #14 Skrevet 28. mars 2009 Mitt inntrykk er at det varierer veldig fra sykehus til sykehus og fra jordmor til jordmor. Ingen spurte meg om jeg hadde tenkt å amme, rett etter fødsel sa de bare "Da legger vi til" og jeg husker at jeg svarte (fremdeles høy på lystgass) "Det bestemmer da ikke du!" og fikk et litt forundret blikk til svar.. Venninnen min ammet ikke med førstemann og hun sa bare klart i fra: "Nei takk, jeg trenger ikke ammehjelp, jeg skal ikke amme". De maste ikke på henne, men nå er hun en meget bestemt dame, så jeg vet jo ikke om det er derfor. Tror uansett det er mye letter med nummer to. De vet at du har gjort det før, så de blander seg ikke like mye da. Du får bare si at du ikke skal amme. Dersom jeg hadde fått kommentarer, hadde jeg bedt om å få snakke med sjefen deres.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2009 #15 Skrevet 28. mars 2009 Om man ikke skal amme er en ting men den første råmelken bør man prøve å gi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå