Gå til innhold

Hva er en adjunkt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det det samme som allmennlærer? Hva er evt forskjellen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Adjunkt betyr en som har 4 års utdanning hvor pedagogikk er innebygd i denne utdannelsen. Ble den nye benevelsen på almennlærere etter at lærerutdannelsen økte fra 3 til 4 år, men den omfatter også de som ikke har allmennlærerutdanning, men er faglærer med ped ved siden av.

Jeg er adjunkt med tillegg, dvs at jeg har 5 års høyere utdanning (ett år mer enn vanlig adjunkt), ett av årene mine er ppu som inkluderer pedagogikk og fagdidaktikk, resten er fag fra et universitet.

Skrevet

Ok :-)

Og da er begynnerlønn 334 000,- hvis man ikke har tillegg?

Skrevet

hvis man har to fagbrev eller mer har man også tittelen adjunkt..

Skrevet

Ja, nå er den på det.

1. mai stiger den til 349 000 kr i året. Om man er kontaktlærer, teamleder osv, får man tillegg på lønnen. Kontaktlærertillegget er vanligvis på mellom 10 000 og 20 000 kr i året.

Skrevet

Ja, men du må vel ha ped også?

Da jeg tok PPU, var det mange med yrkesfag som tok faget også og ble adjunkt.

Skrevet

Oooooooooo :-) Så gøy! Og fremdeles har jeg et år til igjen på skole etter dette. Vannvittig som lønnen har steget siden jeg begynte på utdanningen.

Skrevet

Er vi heldig stiger den mye mer også. Begynner å bli stor lærermangel og for få studenter. de best utdannede lærerne forlater yrke til fordel for bedre betalte jobber og politkerne begynner å innse at noe må gjøres med lærerlønnen for å beholde de gode lærerne i jobben. Siden lærere har hatt veldig lav lønnsvekst de siste 10(?) årene later det til at vi etterhvert kan forvente et solid hopp i lønnen de nærmeste årene slik at lønnen står mer i forhold til antall år med utdanning og stress og ansvar på arbeidsplassen. Sies det. Må innrømme at jeg håper de har rett, selv om lønnen ikke akkurat var grunnen til yrkesvalget mitt ;-)

Skrevet

En adjunkt er stillingsbetegnelsen for en lærer eller førskolelærer i det norske skolesystemet som har lavere grad fra universitetet eller høgskole med praktisk pedagogisk påbygning. Adjunktstatus kan også oppnås for de med treårig lærer- eller førskolelærerutdanning med minst ett års godkjent tilleggsutdanning fra høgskole eller universitet eller annen likeverdig utdanning med pedagogisk påbygning. Etter at allmennlærerutdanningen ble 4-årig er alle allmennlærere adjunkter.

Med fem års utdannelse kvalifiserer man til stilling som adjunkt med opprykk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...