hm24 Skrevet 27. mars 2009 #1 Skrevet 27. mars 2009 Jeg skal operere venstre hånd i slutten av mai.. Små`n vil da være ca 7 mnd og jeg ser for meg at det kan være vanskelig og få holdt hånda helt i ro i 14 dager med en liten tass som skal skiftes på, lekes med og bades... Har noen vært i denne situasjonen og hva gjorde dere?? Kan jeg bli sykmeldt fra min permisjon og far overta den i en periode til jeg blir frisk?? Eller må samboer bli sykmeldt fra sin jobb???
Gemini77 Skrevet 27. mars 2009 #2 Skrevet 27. mars 2009 Legen din avgjør om du trenger sykmelding. Får du det, så tar pappa'n over permisjonen. Lykke til med operasjonen!
~Roskva~ Skrevet 27. mars 2009 #3 Skrevet 27. mars 2009 Far har rett til 10 dager hejmme når barnet eller barnepasser ( i dette tilfelle du) er syk. Men disse dagene bør kanskje spares, i tilfelle du får influensa :-) Du kan også sykemeldes fra permisjonen, og far kan overta de permisjonsukene, slik du foreslår selv :-) Hos oss hadde ikke far rett til foreldrepenger. Jeg fikk derfor overført hans 5 uker til meg. Jeg hadde også en operasjon under permisjonstiden, og ble sykemeldt i en uke. Jeg fikk da sykepenger for den uka, og fikk lagt den uka til permisjonstida på slutten. (Det kunne jeg gjøre, fordi far var arbeidsledig og hjemme uansett). Lykke til med operasjonen.
Kamomille Skrevet 27. mars 2009 #4 Skrevet 27. mars 2009 ja det kan du. Først må legen vurdere om su trenger sykemelding eller ikke. Dersom du sykemeldes, må du søke NAV om å få overføre permisjonen til far. Kun sykemelding er altså ikke nok. Vedlagt søknaden må det ligge en legeuttalelse som redgjør for hvorfor du ikke kan være i permisjon. Legen må godtgjøre at du ikke er i stand til å ta deg av barnet i perioden med sykemelding. Alt dette forutsetter selvsagt at far har opptjent permisjonsrettigheter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå