Gå til innhold

BARNEMARK *grøss & gru* Noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min eldste har klødd i rumpe noen ganger, og jeg har tullet med at han har makk i rumpa.

Vel, i går sa han at han hadde makk i rumpa og jeg måtte sjekke ://

Jepp, det er bittesmå hvite krek der! *hyl*

Fant ut dette i går kveld, så apoteket var stengt.

Men jeg vasket ned hele huset i går (i all min panikk, hehe), sjekket de 2 andre gutta, min mann og meg. Ingen av oss har det.

Men det er slik at vi alle sammen skal ta kur, for å være sikre på at det er VEKK.

Dette fåes kjøpt reseptfritt på apotek?

Alt skal vaskes på nytt, klær, sengetøy og håndklær.

Har jeg da forstått alt riktig her? Googlet som en tulling i går kveld! hehe..

tror han kan ha blitt "smittet" av nabojenta vår her for 1 mnd siden. Hun sa at hele familien hadde fått det, derfor kunne ikke vår sønn komme inn til henne. Men om hun kunne komme inn til oss? Hehe.. jeg sa nei da ;))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle må ta kur ja. Husker alle i vår familie måtte gjøre det da vi var små og hadde fått det.Mamma mente at hun ikke trengte å koke vannet vi drakk fra en innsjø ved hytta vår, der skiftet hun mening kan du si.

Tror det står ganske klare anvisninger om tiltak du må gjøre i medisinen du får.

Lykke til!

Skrevet

Hehe - kjempe ekkelt og kjempe vanlig. Vi hadde en runde i romjula...

Tror du har fått med deg det som er viktig. Vask av sengetøy, og kur fra apoteket. Alle skal ta, så fremt ingen er gravid. Jeg er gravid, så jeg skulle ikke ta, man avvente, så lenge det ikke var påvist hos meg. Dersom det blir påvist hos gravide, skal kuren kun tas i samråd med lege.

Når det gjelder smittekilden, kan det være hvem som helst og hva som helst. Dersom barnet ditt går i barnehage, eller omgås andre barn enn jenta fra nabohuset, så kan smittekilden like så godt være her. Man går som regel ikke med dette i en måned før det oppdages.... Det kan også være noe ungene spiser, f.eks. snø og is....

Det er i hvertfall veldig vanlig :-). Kjør igjennom kurene, og vask sengetøy og håndklær som har vært i bruk, så kan dere erklære dere smittefrie etterpå.

Skrevet

Jada, legger ikke "skyld" på nabojenta altså :)) hehe.. bare første som slo meg siden dem nettop hadde hatt det.

Han går på skole da, og han er ikke så flink med håndvasken den gutten altså! :P (rett & slett giddalaus der, må fremdeles passe på at han vasker hendene etter toalettbesøk. Tilogmed mellomste på 3 år er flinkere :// )

Så jeg har sagt til han at det er fordi han ikke er flink å vaske hendene, kanskje han blir det nå! ^^ hehe... Ikke så gale at det ikke er godt for noe :P

Har også gitt beskjed til barnefar og dama hans om at dem må ta seg en kur ^^ han skal til dem i helgen. Hehe...

Skrevet

Ser at det går 3-4 uker fra man får det til marken legger egg, så da kan sønnen din ha fått det fra nabojenta allikevel. Men hvem som helst kan være smittekilden.

Uansett, håndvask er kjempe viktig - vi brukte det mot jenta vår. Sa at årsaken til at hun fikk mark var fordi hun ikke vasket hendene godt nok før hun spiste og etter toalettbesøk. En ting er hva vi kan kontrollere her hjemme, men de lever jo et eget liv i barnehagen - hvor jeg føler at håndhygienen ikke er like godt passet på av de voksne.

Uansett, man kan rent teoretisk få mark fra hvorsomhelst, dersom noen som er infiserte og har f.eks. urene hender har vært borti området i forkant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...