Gå til innhold

faddere, hviklet ansvar har de her i norge.

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei jeg kommer fra danmak, og lure egentlig litt på hvilket ansvar en fadder har her i norge.. for høres ut fra forskjellige innlegg at de bare skal være med barnet i tanker og bønn. men ikke er forpliktet til noe mere enn det..

i danmark er det slik at de du velger som fadder selvfølgelig også skal være med barnet i tanker og bønn, men også om foreldrene ikke oppdrar barnet i den kristne tro, at de så skal hjelpe barnet i riktig retning.. men viktigst av alt er vel den delen hvor presten sier om det skulle skje foreldrene noe slik at de dør før barnet er 18 så er det fadderne som skal ta seg av barnet.

da mener jeg det er jo veldig viktig å velge noen man kan stole på er tilstede for barnet og som vil holde kontakten med os heile tiden. derfor mener jeg da at søskene og familie faktisk er de eneste som man kan være heilt sikre på er der for all tid.

men lure egentlig litt på om det er slik i norge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter da den ikke kom frem på siden :S

Skrevet

Det er en vanlig misoppfattelse at faddere skal ha omsorgen for barnet dersom foreldre dør. Hvis det har vært tilfelle tidligere, så er det veldig lenge siden. Du kan lese om hva en fadders oppgave er på www.dennorskekirke.no. Så får du førstehåndskunnskap og vet at du kan stole på det.

Skrevet

det er fortsatt slik i danmark da.. men man kan endre det senere i livet men det er en del av det å være fadder der. men veit også at det er ganske vanlig å endre det.. men om foreldre ikke har skrevet noe annet ned så er det faktisk faddere og bedsteforældre som får ansvaret..

men takk for svar =) skal gå inn og se på den siden jeg=)

Skrevet

Hvis du ser på denne wikipediasiden:

http://da.wikipedia.org/wiki/Fadder

ser du at det ikke er en selvfølge i danmark heller, at det er faddere som skal ta seg av barnet hvis det msiter sine foreldre. Men foreldrene kan altså opprette et 'børnetestamente', i Norge ville det se omtrent slik ut:

Barne-testamente

Oslo, 11. juli 20xx.

Det er min siste og ettertrykkelige vilje at dersom jeg,

xxxxxxxx, f. 00.00.00

(og min ektemann,

xxxxxxxx, f. 00.00.00

skulle falle fra,

skal hovedomsorgen for mine to barn

xxxxx, f. 00.00.00

og

xxxxxx , f. 00.00.00

gis mine foreldre,

xxxxx, f. xxxxxxx

og

xxxxxx f. xxxxxxxx

Jeg ber om at dette dokumentet tas hensyn til, da dette uten tvil ville være det aller beste alternativet for mine barn.

------------------------------------------

Dette må bevitnes av minst to personer som ikke er begunstiget i dette testamentet. Kopi sendes fylkesmannen, gis alle involverte parter og sendes også egen advokat dersom en har en.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...