Gå til innhold

Slutte og røyke, planlegger barn nr 2. Trenger tips og råd!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren min har endelig bestemt oss for å lage barn nr 2, lillejenta vår blir 3år til høsten, så det er grei aldersforskjell på nr1 og 2 :-) men.... jeg klarte ikke å kutte røyken i første svangerskap, og vil gjerne klare det denne gangen!!!! Fikk mensen på onsdag, så nå går vi bare og venter på å begynne å prøve igjen :-) og en ting til, når er størst sjans for å bli gravid igrunn? p-pillene jeg har gått på er sånne brett med 28 tabletter på.. håper noen kan komme med tps om hvordan slutte med røyken :-) på forhånd takk for alle svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! :)

Ville bare anbefale deg "Endelig ikke-røyker" av Allan Carr :)

Her er en link, hos haugenbok er det rask levering og ingen gebyr:

www.haugenbok.no/resultat.cfm?st=free&q=endelig%20ikke%2Dr%F8yker

Lykke til med røykestoppen! :)

Skrevet

Oj - det er såååå tøft å slutte å røyke før ett svangerskap - jeg har vært der selv...

Dvs jeg bestemte meg for å slutte å røyke noen måneder før jeg ble gravid - graviditeten var ikke planlagt da - men det var de tøffeste månedene i mitt liv!!! Men jeg var fast bestemt - jeg skulle slutte å røyke!!! Hadde da røyket i 17 år (ca en 20 pakning om dagen vanlig Prince Mild - om sommeren opptil 2 pakker 20 pakninger om dagen - storrøyker altså med andre ord), siden jeg var 11 og gikk i femte klasse på barneskolen... huff!!! Men jeg greide det og er sååå stolt av det - nå er det 4 år siden jeg kuttet ut røyken og jeg har ikke tenkt å begynne å røyke igjen! Mange, mange fordeler, hehe - bedre råd, det stinker ikke av meg/klærne mine/eller hjemme. Inneklimaet er bedre osv, osv... det aller beste er at jeg kan tilby ett godt (inne)miljø for datteren min.

Søk på nettet etter filmsnutter om babyer og mors røyking i svangerskapet - det er sååå skremmende (har skremt livet av meg ihvertfall!!) - men absolutt den største grunnen til at jeg måtte slutte å røyke før jeg ble gravid - ungen blir avhengig av nikotin og det er så mange faktorer som spiller inn for fosterets vekst, ting kan gå galt i svangerskapet osv.

Evt kan du gå innom helsestasjonen og spørre om hjelp og råd til å slutte å røyke før graviditeten.

Anbefaler at du slutter å røyke før du begynner å prøve/blir gravid - for det er sååå mange ting som skjer med kroppen, hormonendringer osv - man trenger ikke niktonsuget oppå det - det blir veldig, veldig tøft!!!

Vi prøver også på nr 2 - har en datter på 3 år (født i februar 2006). Sluttet på p-pillen i juli/august 2008 - ble gravid januar 2009, mistet tvillinger 3 mnd på vei for 2 uker siden nå i mars. Det gikk bare galt - vet ikke hvorfor, det er bare sånn at man har ingen garantier - men å kutte ut røyken er ett steg til at det er enda mindre sjanse for at det går galt enn om man røyker...

Ta evt kontakt med fastlegen din og hør om råd for å slutte å røyke der. Hvis mannen din røyker - kan han slutte sammen med deg - dere har bare alt å vinne!!!

Lykke, lykke til =)

Klem fra eks-stor-røyker

Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg og mannen min har begge lyst å slutte med røyken, men det er sinnsykt vanskelig å bryte rutinene man lager seg når man røyker... morra røyken, kjede røyken, den gode etter middag-røyken og mange kjede røyk frem til legge tid... nå røyker vi heldigvis ikke inne, nytt hus, så vi holder oss i garasjen :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...