Gå til innhold

Melkeallergi som baby.. erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille er nå 5mnd og har akkurat fått påvist allergi, eller hvertfall reagerer hun på melk i form av utslett og magevondt. Ingen i vår familie har noen form for matallergi, så har liten erfaring med et tilrettelagt kosthold.. Barnelegen har nå skrevet ut resept på Nutramigen som hun skal bruke til over sommeren.

Nå er det jo ikke aktuelt på en stund ennå, men opplever dere som har barn med melkeallergi/intoleranse at det er mye ekstra "jobb" i forbindelse med dette, vanskelig å få til et variert kosthold osv..? Syns at de fleste ferdigprodukter inneholder en eller annen form for melk..

Og hvor vanlig er det at dette er noe de vokser av seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen min har også melkeallergi og fikk det påvist som baby.

Dette medfører jo en god del ekstra jobb, men det er bare i begynnelsen. Etterhvert så lærer du deg hvilke matvarer som ikke inneholder melk og du leser innholdsfortegnelser automatisk på alle matvarer.

Det finnes en del gode nettsider som har god og oversiktlig informasjon, disse har jeg brukt flittig i en periode.

Det er ganske vanlig at de vokser det av seg, men det gjelder jo selvsagt ikke alle.

Min sønn tåler nå litt melk i maten og opp til 5 spiseskjeer med ren melk før han reagerer. Det gjør hverdagen mye enklere. Han tåler også Biola og Biola youghurten og får da dekket behovet for kalsium.

Man prøver seg frem og sjekker barnet etterhvert for hva det tåler, jeg fikk mye god info på helsestasjonen.

Lykke til!

Skrevet

Hei! Datteren min har bla melkeallergi.

Det er ikke så vanskelig som man skulle tro å forholde seg til allergien. Jeg syntes i hverfall ikke at det har vært mye jobb. Selv ammet jeg til hun var 17 mnd og etter det gikk hun over til å drikke havremelk og rismelk tilsatt kalcium (du får kjøpt det på ganske mange dagligvrebutikker). Vi fikk også resept på Nutramigen, men hørte at den smakte så vondt så vi droppet den. Men nå har jo dere oppdaget allergien relativt tidlig, hadde jeg vært deg ville jeg begynt å gi henne litt hver dag nå slik at hun venner seg til smaken (hvis det er greit å gi det til så små da).

Ellers så spiser datteren min brød med leverpostei eller skinke, pasta, rent kjøtt, fisk osv. Det finnes mye ost og andre "melkeprodukter" laget av soya som sikkert går an å prøve ut (datteren min tåler ikke soya så jeg vet ikke hvordan det smaker). Rismelken og havremelkn kan du fint bruke til både baking og annen matlaging.

De fleste ferdigsuppene og sausene inneholder skummetmelkpulver, det samme med en del kjøttprodukter, men dette er ting som man fint klarer seg uten altså:)

Skrevet

Takk for svar :-) Hun drikker Nutramigen uten problem så det går helt fint. Ammingen måtte vi desverre gi opp for en mnd siden da jeg til slutt hadde lite eller ingen melk og i den forbindelse oppdaget vi at hun ikke tålte vanlig morsmelkerstatning.. Avtalen med barnelegen er at vi skal holde oss til Nutramigen frem til over sommeren og deretter prøve med noe innføring av melkeprodukter igjen.

Har googlet meg frem til div info om mat uten melk så ser jo at det ikke er noen krise dette her, bare litt mer tungvint..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...