Gå til innhold

Noen som har peiling på piano?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, mine pianoferdigheter egner seg kun for husbruk skjermet for publikum. Men har alltid ønsket meg et eget piano?

Regner med at noen typer(merker) er bedre enn andre. Noen merker som ikke er bra? Vil jo ha god lyd på pianoet:)

Noen med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom man kun har et middels opptrent øre og skal bruke det kun til husbruk er det enkleste og billigste (og letteste) et elektrisk piano.

Pass på at det er trykkfølsomt, slik at ikke alt blir i samme lydstyrke (som på et keyboard)

Ellers - jeg vet da sannerlig jeg.... sjekk med de store firmaene og prøvespill!

Skrevet

Uff, jeg hadde ALDRI kjøpt et elektrisk piano. Hva slags sjarm er det, liksom? Og lyden er jo ikke lik engang.... Blir litt elektrisk?

Vi har et gammelt piano, mamma kjøpte det brukt av en gammel dame da jeg var lita, og det har vi fått stemt mange ganger opp gjennom årene. Det har en fantastisk klang. Jeg har spilt i over 20 år og også jobbet som piano-lærer på kommunale musikkskolen.

Skrevet

Nei, el-piano blir det ikke. Vil ha et klassisk et. Gjerne med sjel i.

Hvilket merke er det på pianoet ditt da melkekua?

Skrevet

Vell, faktisk så er det ikke noe merke på pianoet. Det er svart og har masse utskjæringer. Det er nok veldig gammelt. Mulig det står et merke inne i det, men det orker jeg ikke å sjekke. ;)

Men hvorfor ikke ringe musikkskolen i kommunen du bor i? Og hør om de har et merke å anbefale? De har jo endel erfaring.

Skrevet

Det skal jeg gjøre:)

Takk for svar;)

Skrevet

Alle skikkelig gamle pianoer har fin klang så lenge de ikke er blitt så falske at det ikke kan gjøres noe med. På finn både gis bort og selges gamle pianoer med jevne mellomrom.

Skrevet

Jeg har et sort fra Ritzmuller, veldig fin klang, har fått masse skryt. Holder seg også stemt lenge:-) Kostet rundt 30.000, det er vel det billigste en kan kjøpe nytt sånn ca tror jeg.

Skrevet

Det er enormt stor forskjell på klangen på eldre pianoer også. Jeg har vært borti mange, og man kan få alt fra korte plinge toner til lange melodiske klanger. Bare på grunn av hvordan pianoet er bygget opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...