Gå til innhold

Når man snakker med barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bør man ikke tilstrebe seg å snakke korrekt? Jeg ble møtt av en barnehageansatt som sa: Den har en kjempeliten munn.

Det er ikke første gang jeg har gjort denne observasjonen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er kanskje dum, men kan ikke se hva som var galt med å si det.

Skrevet

Hva er "den" da? Var det barnet ditt som ble omtalt som den i stedet for det?

Uansett, det er jo fint om folk klarer aa snakke korrekt til hverandre. Til smaa barn som holder paa aa laere seg aa snakke synes jeg det er greit aa forenkle ting.

Skrevet

Høh? "Den har en kjempeliten munn" Er det noe galt med den settningen da? Det kommer jo helt an på hva assistenten snakket om. Snakket hun om en bamse, er det jo helt korrekt å si "den". Snakket hun om et barn er jeg enig med deg..(Da jeg lå på barsel var det en JM som konsekvent kalte babyen min for "den". Jeg ble en smuule irritert, ja!)

Men det var ikke så lett å forstå hva du mener utfra innlegget ditt.

Skrevet

Kjempe eller veldig er ord som skal gjøre større og kan ikke brukes i denne kombinasjonen.

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener, hi. Hadde en venninne som sa slokk på lyset, i stede for slå på lyset eller sett på lyset. Må si du er flink til å følge med! Jeg tror ikke jeg hadde tatt den.

Skrevet

99% av befolkningen snakker på akkurat samma måte.

Mulig det ikke er gramatisk riktig, men det er mye i det norske dagligspråket som ikke er det lenger.

Men hva mener du ville vært riktig i denne sammenhengen for å understreke hvor liten munnen var?

Skrevet

I foelge ordboka har du rett HI, men i dagligtale er det en normal kombinasjon aa bruke :-)

Skrevet

Jeg har et forslag. Hva med bitteliten?

Skrevet

Jeg prøver å snakke korrekt, og mennesker som jobber med barn bør tenke på språket sitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...