Gå til innhold

hvordan kvalifisere til tidlig ultralyd?


Mimmi84

Anbefalte innlegg

jeg vet man kan oppsøke en privat klinikk og betale 1-2 tusen for det, men mener å ha lest ett sted at om du har spesiell grunn til å tro at noe er galt, så skal du få det gratis på sykehuset?

 

i min familie er det meget høy spontanabort risiko. min søster har hatt 8 og min tante en hel flokk, og min mormor fikk beskjed om å ligge stort sett hele svangerskapet fordi ungen ikke satte seg skikkelig.

i min samboers familie er det noen tilfeller med funksjonshemming.

 

er dette grunner til å få tidlig ultralyd? jeg er så redd for at det skal være graviditet utenfor livmoren, dødt foster eller graviditet uten foster.. har ikke hatt noen signaler på at det er no galt (blødninger eller smerter) men er så engstelig like vel..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok ingen kvalifisering som sådan. Prat med legen din og forklar deg så vurderer h*n om du bør sendes til UL eller ei.

Jeg var også veldig bekymret i starten, men gadd aldri sjekke med legen min om UL på sykehuset en gang. Her koster UL 500 kr privat og det betalte jeg gladelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt småblødninger eller rosa/brun utflod i en mnd nå og skal på tidlig UL på mandag, er 10 uker i morgen.

Har vært sykmeldt denne uka og ingen blødning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du bør snakke med legen din. Vi fikk tidlig henvisning til sykehuset da det er tilfelle av ryggmargsbrokk i samboers familie (broren hans har det). Legen valgte da å skrive dette i papirene til sykehuset og gulet det ut med en markørtusj og sa at de på sykehuset måtte vurdere om vi trengte tidlig ul eller ikke. og det fikk vi jo. Så hvis det var tilfeller av funksjonshemming i din samboers familie så tror jeg det kan være grunn nok. Var hvertfall det for oss. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei mummi84

Jeg lurte igrunn selv på det samme og følte at jeg ikke egentlig hadde noen veldig god grunn. Ingen i fam har noen plager og jeg har tidl. vært i gjennom to supre svangerskap. Men denne gangen var jeg fryktelig redd bare, for alt som kan gå galt (man kanskje har hørt og lest så mye om). Da jeg i helgen som var fikk litt ubehag i ryggen også gikk jeg til legen på mandag å fortalte det som det var. Fikk beskjed om at jeg sevfølgelig ikke skulle behøve uroe meg frem til ordinær UL og kom til tidlig UL på onsdag. Ble kjempe godt mottatt og alt viste seg å være i skjønneste orden. Det var deilig. Jeg synes du skal be om lege time snarest og dele dine tanker. Et svangerskap er ment å være noe positivt og du skal slippe å unødig gå å være redd. Lykke til klem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kommer veldig an på legen også. Vi hadde bestilt tidlig ul privat til 1000 kr som sist gang, men da jeg var hos legen spurte hun om jeg øsnket å bli henvist (til samme sted til redusert pris). Hun mente alle burde få denne muligheten og vi måtte bare finne en "grunn". Har en onkel som er født med hjerneskade, og det var min grunn. Veldig deilig å se at alt står fint til med den lille. Blir mer avslappet etterpå! Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...