Anonym bruker Skrevet 27. mars 2009 #1 Skrevet 27. mars 2009 er det noen her som har en slik hund? hvordan trives dere med den? hvor har dere kjøpt den? er deres lett trent? hvor gammel og hva kan den? og hvorfor valgte dere akkurat denne hunden? jeg har en goldendoodle på 5 mnd:) han kan sitt, ligg, rull rundt, bli (men bare i noen sekunder) gi labb, nei, vente med å ta maten til vi sier verse god og komme på innkalling. han er en vill og bestemt liten kar, som elsker å gå tur og springe løs. han trekker og biter veldig i båndet når vi går, men det blir bedre etter noen minutter. han driver ennå med den valpebitingen, men har mistet nesten alle tennene og fått nye så håper han slutter veldig snart. han biter veldig mye mindre enn han gjorde i begynnelsen. han er renslig, jør ikke fra seg inne, men om han blir veldig ivrig så kan det komme noen dråper.. kjøpte han hos drøbak hundehotell. og trives godt med han, men gleder meg veldig til dette første året er ferdig og han ikke trenger like mye trening som nå grunnen til at jeg valgte en goldendoodle er at jeg alltid har ønsket meg hund men min far, bror og min samboer er allergisk mot alt av dyr, men de tåler denne..
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2009 #2 Skrevet 27. mars 2009 Hvor i alle dager har du fått det for deg at han trenger mindre trening etter han har fyllt et år? Det er jo ikke før han er over året man kan virkelig begynne å trene hunder! Det med valpebiting er ikke akseptabelt av en hund på 5 måneder, og det må plukkes av ham så snart som mulig. Min hund var 8 uker da vi fikk henne, og gikk og gnagde på hasene til datteren min, men etter 3-4 uker hadde hun sluttet med det. Lykke til videre i oppdragelsen av hunden din(en periode som varer hele hundens liv!)!
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2009 #3 Skrevet 27. mars 2009 vet jo det.. men mente jo sånne grunnting som man må gå å gnege på hele tiden.. det er jo slike ting man ikke trenger trene like mye på etter valpen er 1 år.. da er det andre ting som teller mer.. ja, men vår hund vil ikke slutte.. vi tar han vær gang han biter, men det ser ikke ut som det går inn i hue hans at det er galt.. vet såklart at oppdragelsen må man holde på med hele livet til hunden..
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2009 #4 Skrevet 27. mars 2009 Vær klar over at han kommer i puberteten rundt 1-1,5 år, og det er slettes ikke bare-bare.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2009 #5 Skrevet 27. mars 2009 Og så må du slutte å 'ta' hundne når den biter, da øker du frekvensen på det. All oppmerksomhet er god oppmerksomhet, og dte er det du gir ham da. Ignorer det- om du må, så sett ham på et rom for seg selv når han gjør det, eller bind ham fast så han ikke får bitt. Vis ham at han ikke får NOE oppmerksomhet når han biter- det inkluderer kjefting og fysisk inngripen. Da bare eser du ham opp.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2009 #7 Skrevet 27. mars 2009 ja det vet jeg.. og det blir nåkk en utfordring.. men skal nok gå bra:) vi har prøvd å sette han på eget rom (kjøkkenet) når han blir for vill og det blir mye biting.. er mest leke biting egentlig, men synes ikke han skal bite uansett.. vi har prøvd alt mulig rart etter råd fra andre hunde eiere, hunde trenere, ex hunde eiere osv.. først så ignorerte vi det (hjalp ikke) så knipset vi han på nesen, ikke så veldig hardt. (hjalp ikke) så holdt vi han om munnen i 2-3 sekunder (hjalp ikke) så tok vi han i nakken (hjalp en god del men ikke nok) så nå er det mest å sette han ut i bånd i noen minutter så han får roet seg. det hjelper litt, men etter noen timer så begyner han igjen.. vi sier også nei veldig bestemt til han når han biter. noen har sakt vi må bite han tilbake i øret eller noe, men det har vi ikke gjort. han biter ikke noe hardt, er sånn at han vill leke osv.. jeg liker ikke det å ta fysisk i hunden når han gjør galt, føler meg veldig ond når jeg gjør det så er sjeldent jeg gjør det. vi har prøvd å ta råd fra andre siden det har funket for dem, og en hunde trener burde jo kunne slike ting. alle har sakt at hunden tar ikke skade av at man tar litt i den pga moren gjør dette mot dem når hun synes de blir for ille.. ellers så er han veldig snill for det meste, biter kunn når det blir en del lek.. eller i båndet de første minuttene vi går.. og litt i vottene.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2009 #8 Skrevet 27. mars 2009 Dere har prøvd altfor mange metoder, og vært altfor utålmodige. Dette tar tid. Og det at noe 'ikke virker' etter en uke eller så er helt normalt. Så man må holde seg til en metode og ferdig med det. Ved ignorering tar dette TIIIIID- og det blir ofte verre før det blir bedre. Jeg kan si med en gang at hundetrenere slett ikke vet alt, det er mange som foreslår helt syke ting når det gjelder oppdragelse! Og det at 'moren gjør sånn' er feil tankegang- for du er IKKE moren, vi mennesker er IKKE hunder! Derfor vil vi aldri klare å gjenskape akkurat det moren gjør uansett, fordi hun sender ut helt andre signaler i forkant, hun snakker hundespråk, det gjør ikke vi. Dessuten tåler voksne hunder utrolig mye fra valper- de gir dem valpelisens, og tolererer det meste fra de små. Igjen vil jeg foreslå ignorering og fjerning fra situasjonen, han skal lære at biting = ingen lek og oppmerksomhet = kjeeedelig. Gi ham også alternativer, vis ham hva han kan tygge på- gjerne noe kaldt og godt som lindrer kløen han har i tenna nå. Og ha tålmodighet! Gir dere opp for tidlig, kan dere risikere å dra dette ut i tid.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2009 #9 Skrevet 27. mars 2009 Jeg synes ikke det virker som dere har god greie på hundehold, så anbefaler dere å gå noen kurs på en hundeskole.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2009 #10 Skrevet 27. mars 2009 skal prøve dette. vi har ikke skiftet metode vær uke, har prøvd i flere uker med hver metode.. jeg har en sånn fill and freez om det heter det som jeg kan gi han, har ikke prøvd den enda da det blir så mye søl.. takk for rådene dine, hørtes fornuftig ut å gjøre det på den måten istede for å gi han så mye oppmærksomhet rundt det gale han gjør.. er vår første hund, så kan jo ikke så mye om oppdragelse. derfor har vi søkt råd og hjelp hos andre. vi vil j gjerne gjøre tingene rett så hunden og vi blir fornøyde og glade:)
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2009 #11 Skrevet 27. mars 2009 det er jo det vi gjør, vi tar han på hunde trening med hundeklubben 1 gang i uken.. er der vi har fått de fleste rådene om hva vi burde gjøre..
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2009 #12 Skrevet 27. mars 2009 Bra dere trener med ham. Men husk at hundetrenere kommer i alle former og farger, og endel av dem driver med metoder som de fleste andre anser som gammeldagse. Og husk at det er lov å tenke selv- får dere råd, spesielt om det gjelder straff osv, som dere føler ikke er riktige, så ikke hør på dem. Hundeoppdragelser er faktisk ikke så annerledes enn barneoppdragelse, det beste er å fokusere på og belønne det hunden gjør RIKTIG, og ikke straffe det den gjør galt. Det betyr ikke at hunden ikke skal ha grenser eller få lov til å gjøre det den vil, og man fjerner den selvsagt fra direkte farlige situasjoner. Men man må være rettferdig, tålmodig, og vise hunden hva man vil den skal gjøre. Og så belønne riktig atferd. Lykke til, dette går seg til med tid og tålmodighet. Meld deg gjerne inn på Canis sine nettsider, mye tips og gode råd å få der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå