Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg med synonymord til fortinnsvis?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I snuppa sin bhg står det i vedtekte at barna skal ha fortrinnsvis 3 ukers sammenhengende ferie.

Jeg mener at det betyr at barna skal helst ha 3 ukers sammenhengende ferie. Men bhg vil nå ha søknad fra foreldrene om barna ikke tar ut 3 ukers sammenhengende ferie. Dette mener jeg er uriktig av bhg.

Så har noen synonymord til fortinnsvis?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

særleg, helst, først og fremst

sier bokmålsordboka.

Barnehagen mener at dette er en fordel for barn og familie (og barnehagen, som da kan gi sine ansatte ferie)

Skrevet

Har ikke noe problem med å se at det er en fordel for mange at barna fortrinnsvis tar ut 3 ukers sammenhengende ferie. I vårt tilfelle har vi tatt ut 2 uker i sept 08 (var i Tyrkia) tar ut 2 uker nå når vi reiser til Tenerife, så skal vi ha to uker sommerferie i juli. Så jeg kjenner jeg blir ganske provosert.

Så jeg men mener at bhg ikke kan kreve en søknad fra foreldrene så lenge foreldrene holder seg til vedtektene å tar ut 4 uker ferie pr bhg år. Kan ikke skjønne at bhg kan kreve denne søknaden, skjønner ikke grunnlaget for søknaden? Eller hva mener du/dere?

Godt å vite at jeg har skjønt ordet riktig.

Skrevet

Barnehageår og ferieår er ikke det samme i enkelte (alle?) barnehager, slik at de kan kreve (jeg vet ikke med hvilken rett) at man tar ut en gitt antall ukers ferie før barnet slutter i bhg. Det var et problem for oss da vi hadde barn som skulle begynne på skolen til høsten. Vi måtte ta ut all ferien før han sluttet, forstå det den som kan.

Jeg skjønner heller ikke den regelen du viser til bente69;). Hvis du vil jobbe for det kan du kontakte departementet og få veiledning derfra. Du kan jo og spørre barnehageetaten i kommunen din, men de er jo inhabile.

Skrevet

Jeg trodde at det var nedfelt i barnehageloven jeg, at barna skal ha tre ukers sammenhengende ferie på sommeren.

Men er det noe å bli provosert over da, kan du ikke bare skrive en søknad? Det virker jo som dere har en god grunn til å ikke ta tre uker,nemlig at dere allerede har hatt to sammenhengende uker. Da får dere det jo sikkert innviet.

Og så må du huske at denne regelen skal bidra til at barnehagen skal kunne ha forsvarlig ferieavvikling for sine ansatte. Det hjelper ikke på denne at dere hadde to ukers ferie på et tidspunkt kun deres barn var borte.

Skrevet

Her må vi også sende inn søknad om vi ikke skal ta ut 3 uker sammenhengende, tror det er ganske så vanlig at man må det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...