♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 27. mars 2009 #2 Skrevet 27. mars 2009 Foten min dovna hen, men det var visst ganske vanlig forstod jeg...
coriander Skrevet 27. mars 2009 #3 Skrevet 27. mars 2009 Hatt epidural ved begge de første fødslene, og har opplevd begge gangene at akkurat i det øyeblikk epiduralen blir FJERNET fra kroppen min, så starter en intens kløe, som vedvarer 4-5 timer ( eller noe sånt, husker ikke helt- mulig lenger) Fikk zyrtec av personalet på føden, da det visstnok er en form for allergisk reaksjon. Jeg er nå i tvil om jeg vil ha epidural igjen pga dette, det ødelegger litt for de første timene etter fødselen, for det er skikkelig kløe jeg snakker om..på hele kroppen, ikke noe utslett- kjennes ut som det er små kryp under huden eller noe hehe... jeg vet ikke...jeg skal ta det som det kommer, heller en halv dag med kløe enn et døgn i smerter....
Smart, sjarmerende og spesiell Skrevet 27. mars 2009 #4 Skrevet 27. mars 2009 Er litt i tvil om det skyldes epiduralen; men efter at jeg fikk epidural ble smertene ved undersøkelse nedentil (og de ble det efterhvert maaange av) utrolig mye verre, kjentes omtrent som om å bli rispet opp med sandpapir og piggtråd når de kjente rundt der nede. Disse smertene ble myyye værre enn selve riene. I tillegg dro fødselen ut i tid og riene ble svakere (hvilket er en kjent og vanlig "virkning" og dermed vel ikke en "bivirkning) og måtte forløses med vakuum (operativ forløsning med tang, vakuum eller keisersnitt må til hos 50% av de som får epidural, hovedsaklig grunnet langvarig fødselsforløp/dårlige rier), hvilket ikke var helt godt når jeg hadde denne virkningen nedentil *tidenes underdrivelse*. Andre gang benyttet jeg ingen form for bedøvelse, og hadde ingen lignende smerter ved undersøkelse, merket det knapt. Så mulig det var en såkalt "paradoksal effekt" av epiduralen. En veninne fikk spinal hodepine, har ellers ikke hørt om bivirkninger.
victomalia Skrevet 27. mars 2009 #5 Skrevet 27. mars 2009 Intens hodepine i en uke etterpå. Så intens at jeg ikke greide å løfte hodet fra puta. Utrolig dårlig kompetanse og oppfølging fra barsel. Skulle ha fått en motkur, men det var ingen som ga meg noe annet enn paracet.
lamor Skrevet 27. mars 2009 #6 Skrevet 27. mars 2009 hadde ingen smerte lindring uten om lyst gass selv og det fungerte utmerket for meg. Men min veninne som fikk epidural måtte ta ungen med tang pga svake rier og hun ble lammet fra livet og ned i et døgn etterpå. samme med min svigerinne som måtte ta ungen med keisersnitt fordi fødselen stoppet opp etter epiduralen, hun ble også lammet. En anne veninne måtte ta ungen med tang fordi fødselen stoppet opp, hun fikk på toppen av alt ingen smerte lindring av epiduralen...... men knekt halebein fikk hun pga tang. Gangen etterpå valgte hun å fø uten epidural og fødselen gikk som normalt og uten tang osv.
AO3 Skrevet 27. mars 2009 #7 Skrevet 27. mars 2009 Jeg fikk spinalhodepine (enten av epiduralen eller spinalen jeg fikk da det ble ks, man kan få det av begge). Det var J*VLIG J*VLIG J*VLIG VONDT. Mye vondere enn rier, for det var ingen pause, det var bare vondt hele tiden i flere dager...
***Juanita*** Skrevet 27. mars 2009 #8 Skrevet 27. mars 2009 Magen min begynte å klø skikkelig mens jeg lå der med epiduralen. Det var ikke så ille, bare rart. Ellers fungerte epiduralen min slik at jeg ikke kjente pressriene og dermed ikke visste når jeg skulle presse. Synes i ettertid at det var litt sårt å måtte spørre jordmora om jeg hadde rier og om jeg skulle presse. Jeg hadde så lyst å gjøre mitt beste og så kjente jeg ikke selv om jeg skulle presse! Det var forresten veldig rart å presse uten å kjenne at jeg gjorde det. Etter fødselen lurte jeg litt på om jeg kanskje ikke hadde fått det til i det hele tatt og at det var derfor gutten min måtte dras ut med sugekopp. Men mannen min har forsikret meg om at det er umulig, for han har aldri sett meg så rød-blå i ansiktet før! Jeg håper å unngå epidural neste gang. For jeg vil helst være i kontakt med min egen kropp under fødselen.
lillebøllaspringmadrass Skrevet 27. mars 2009 #9 Skrevet 27. mars 2009 Jeg har født to barn uten smertestillende, og anbefaler det på det varmeste! Er godt å ha kontroll over egen kropp! J
♪ ♫ ♥ ♫ ♪ Skrevet 28. mars 2009 #10 Skrevet 28. mars 2009 Jeg fikk epidural ved begge mine fødsler (gravid med nr 3 nå), og det er jeg virkelig glad for. Ingen bivirkninger. Hadde jeg ikke fått epidural, vet jeg ikke om jeg hadde hatt krefter til å "jobbe" den siste timen.
Plutselig_gravid Skrevet 28. mars 2009 #11 Skrevet 28. mars 2009 Jeg fikk epidural. Ingen bivirkninger Hadde ikke noe valg jeg da. Det var "du skal ha epidural nå hvis ikke ender dette i keisersnitt". Så får vi se om jeg må ha det denne gangen også.
☆Lady Ma Ma☆m/påfyll:) Skrevet 28. mars 2009 #12 Skrevet 28. mars 2009 Hehe ,jeg også fikk den du må ha epidural og jeg takka ikke nei:) Endte i hastesnitt fordet her da. Jeg sto på bena mine selv over i fødesenga og hadde kontroll over kroppen fordet om den rulla for fullt. Gikk riktignok ikke da men klarte da og lee meg men kjente riene og pressriene godt.
VårSol :) Skrevet 28. mars 2009 #13 Skrevet 28. mars 2009 Jeg fikk epidural og har slitt med smerter i ryggen etter det. Legen va nyutdannet og stakk veldig mange ganger feil. Blodet rant på ryggen, men likevel fortsatte han.. Hva visste jeg som va førstegangsfødende og 20 år... Hadde en ganske teit jordmor som ikke ville fortelle meg no om smertestillende òg. Hun gikk no heldigvis av vakt når fødselen satte i gang
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå