Gå til innhold

Dere som har opplevd det: Hvordan kjennes rier ut???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare litt nysgjerrig... Har kun vært igjennom et planlagt ks før, så jeg vet faktisk ikke!!!

Har en ilende smerte ned i bekkenet nå, men regner med at det heller er hodet som beveger seg lenger ned??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke helt hvordan man kan forklare det, annet enn kraftige kramper nederst i korsryggen eller magen - typen smerte kan sammenlignes litt med menssmerter, men den store forskjellen er jo at smertene ikke er vedvarende, men kommer i tak. Og så at det er mye vondere, da...:P

Det er ikke en stikkende smerte, slik som du beskriver, det er nok heller som du sier hodet. Jeg har hatt noe lignende i et par uker før mine fødsler.

Jeg synes forøvrig det var stor forskjell på nummer en og to, ettersom smertene satt i ryggen under den første fødselen, men mer i magen under den andre. Men når riene kommer er du ikke i tvil:)

Skrevet

Vanskelig å forklare, men har du hatt kynnere da? I så fall er de bare en liten forsmak... Men det er som at magen trekker seg sammen, blir hard og det blir etterhvert så ubehagelig at du må støtte deg litt for å stå oppreist. Kan ikke forklares, må oppleves!

Skrevet

For å si det sånn, når riene kommer så er du ikke i tvil om at det er rier! Så er du i tvil så er det noe annet.... ;-)) Jeg kjenner igjen de ilende smertene du beskriver og det er nok mest sannsynlig trykk nedover.

Skrevet

Tusen takk for svar begge to! :-)

Det var vel i grunnen det jeg trodde, men godt å få det forklart fra noen som har vært igjennom det...

Og kynnere har jeg hatt denne gangen, så de vet jeg veldig godt hvordan kjennes ut ja.. hehe

Nei, får gå til soneterapi i morgen, og håpe at den tredje behandlingen virker bedre enn de to første ;-)

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

For meg kjentes det ut som kynnere+menssmerter. Etterhvert ble magen bare strammere og strammere, og det ble vondere og vondere. Og når jeg lå på golvet og grein var jeg ganske sikker på det var rier...=P

At du ikke klarer å snakke under takene er også et ganske godt tegn, hehe=)

Skrevet

Jeg har født fire ganger vaginalt og kan fremdeles ikke forskjellen mellom rier og kynnere. Hos meg er det ikke noe forskjell. Sist gang startet smertene (og fødselen) ved 10 cm åpning og pressrier. Det tok bare et par minutter, så var babyen ute.

Men de fleste vil nok kjenne forskjellen som beskrevet før

Skrevet

Er jo veldig forskjellig jeg gruet meg siden jeg har intense menssmerter og fikk høre at det var 10 ganger verre enn det,så da tenkte jeg at jeg kom til og dø,men de var faktisk ikke verre men bedre,klarer nesten ikke stå og røre meg når jeg har menssmerter og det er så vondt at jeg ikke klarer og puste,sitter og holder pusten når jeg får disse krampene i magen,mens under riene da jeg skulle føde,var det bare godt og gå og puste sikkelig,følte ikke det ble så intenst da.

Er jo menssmertelignende vil jeg si.

Kramper/tak i mage og rygg.

Skrevet

Og for og svare på noe av det de andre skriver,du er ikke i tvil når det er rier,det var det jeg også hadde blitt fortalt her og gikk hjemme med vondt 15 timer (med rier) og trodde jo det skulle være vondere en menssmertene,jeg gikk for en sjekk på sykehuset før mannen dro på jobb,i tilfelle det var noe på gang - 9 cm åpning,så det er ikke alltid godt og vite.

Føltes ikke som kynnere heller for min del,bare vond verk nederst i mage og rygg,og magen ble aldri hard og jobbet slik som man ser ved kynnere.

Skrevet

Tror rier oppleves veldig individuelt .

Hos meg så kjentes det ut som at korsryggen var i ei skrustikke som ble strammere og strammere før det begynte å slippe taket igjen.

Hadde ikke så mye smerter foran, hos meg satt de mest i korsryggen

Skrevet

Så mange fine svar!!! Skjønner at dette må jeg bare oppleve selv for å vite hvordan MINE rier kjennes ut.... hehe

Må jo nesten le av meg selv da: Hver gang det er en ny vondt i magen, så tenker jeg: Er DETTE rier??? hihi

Akkurat nå har jeg mensensmerter, men litt usikker på om de kommer i tak... Litt vondt hele tiden, men sterkere til tider... Helt sikkert bare voksesmerter!!! Men stakkars mannen min som får falske forhåpninger annenhver dag ;-) Og hver gang sier jeg: Nei, nå må jeg ikke tenke så mye på det! Skjønner det vel når det er i gang!! hehe

Skrevet

Hos meg kjennes det ut som mens-smerter som blir vondere og vondere...

Kjenner det foran (nederst i magen), og i korsryggen. Det strammer seg, og blir vondere og vondere... Når liksom en topp, og man merker den dabber av igjen...

Kanskje som å stramme, stramme og stramme et belte, for så å slippe gradevis ut igjen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...