VinterSol+2 Skrevet 26. mars 2009 #1 Skrevet 26. mars 2009 noen som har hatt muskelknuter i/ved livmor? jordmor var litt usikker på om jeg kan ha det, men legen klarte heller ikke se det tydelig, så de sa de skulle følge med, men at det kanskje ikke var det likevel. haha noen som har erfaring?
Kristilina83 2blå+blå spire Skrevet 26. mars 2009 #2 Skrevet 26. mars 2009 Jeg har hadt i lysken, og det er det værste jeg har vært med på når de skal løse de opp hehe...var hos en idretsterapaut og han løste de opp, jeg viste ikke at jeg hadde det en gang...men han sa at det er vanlig etter man har født unger
VinterSol+2 Skrevet 26. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 26. mars 2009 virkelig? kanskje derfor jeg har hatt litt problemer med lysken etter første fødsel da? jeg kjenner lissom til muskelknuter i nakke og rygg og sånn, men ikke livmor, lissom! jeje. hehe. min mor har det visst, så da er det jo ikke så overraskende om jeg og har det...
magica og lille tryll ♡ Skrevet 26. mars 2009 #4 Skrevet 26. mars 2009 Det er forskjell på myomer (muskelknuter) som er godartede svulster dannet av muskelvev fra livmor, og harde/stive muskler såkalte muskelknuter på folkemunne. Sikker på at ikke jordmor mente myomer? Det er nemlig ganske. vanlig å ha slike i/rundt livmor og de er helt ufarlige. Jeg har en som sitter på stilk på utsiden av livmora på størrelse med en grapefrukt (!) Helt ufarlig for meg og baby, men ekkelt å tenke på..
1stegangsmamma43 Skrevet 26. mars 2009 #5 Skrevet 26. mars 2009 Hei jenter... Kommer innom en liten tur her iom at jeg er i litt lurkehjørne for tiden.(Har en SA bak meg i slutten av februar i år..nok om det) Så lenge de ikke er til bry mens en er gravid skal de bare følges opp med noen ekstra uler. Men noen ganger kan de faktisk være rene drapsmaskiner. Jeg har muskelknuter (myomer) inne i livmoren min og en sitter i veggen på stilk tror jeg. Gyndama mi mente dette kunne være årsak til min SA, og vi ble enige om at jeg skal inn på operasjonsbordet 21 april og fjerne samtlige av dem. Tror jeg har en seks sju stykker. UTelte dem ikke i forbifarten) Åhh ble litt rart skrevet her, men jeg skal visstnok ha TR igjen.. Klem
VinterSol+2 Skrevet 26. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 26. mars 2009 :-) de målte det mørke området på livmora til å være omtrent 5cm, så hvem vet.. de får sjekke meg om to uker igjen, så ser de sikkert om det er noe. min mor forteller at hun har noen sånne knuter, som er veldig vonde. og at hun har venninner som har måttet fjerne de. men jordmor nevnte ikke myomer, hun sa bare muskelknute. jaja, finner vel ut av det;-) takk for svar!
Nr-3-i-Magen Skrevet 27. mars 2009 #7 Skrevet 27. mars 2009 Jeg var på ul i går, og fikk beskjed om at jeg hadde en liten muskelknute. Det var visstnok vanlig å få etter at man var 35 år, men jeg er litt yngre enn det ennå. Ho sa at det ikke var noe farlig så lenge den ikke lå foran livmorhalsåpningen, for da kunne den være i veien ved fødsel. Min lå på bakveggen, og var ingenting å bekymre seg over, ho sa faktisk at ho ikke burde ha nevnt det, men siden ho hadde gjort det (ho trodde nemlig først at det var morkaka), så fikk jeg en ekstra ul i uke 28 for å sjekke den ut. Det var visst vanlig at de vokste seg litt store i begynnelsen av svangerskapet, og skrumpa vekk mot slutten - da kunne det gjøre litt vondt. Ho målte min til 3,6 cm. Jeg har ikke noe vondt der nå, men det var visst vanlig at det kunne gjøre litt vondt når man klemte på stedet.
Trixie skal ha nr. 2 Skrevet 27. mars 2009 #8 Skrevet 27. mars 2009 Hei JEG ER EKSPERT PÅ MUSKELKNUTER!!! hehe...Hadde en kjempestor forrige svangerskap som gjorde at jeg måtte ha keisersnitt. Ikke så uvanlig å ha slike, men de varierer veldig mht. størrelse og evt. plassering. Ikke farlig med knutene, men de kan altså komme i veien ved fødsel. De fleste flytter seg med livmoren når den vokser, slik at de kommer unna fødselskanalen. Men de kan gjøre vondt etterhvert fordi de kan få infarkter...Jeg hadde totalt 3 knuter fant de ut sist, men det var altså den ene som vokste så veldig. De elsker svangerskapshomonene.... Muskelknuter kan medføre litt svakere rier, men det kommer halt an på størrelse og beliggenhet. De kan også medføre litt mer blødning under fødsel, men det er mer uvanlig. Jeg har forsatt min knute og det ser ut til at jeg nok må ha keisersnitt denne gangen og - og det anbefaler jeg forsåvidt ikke....Selv om det gikk helt greit så var det ganske skremmende mht. at blødningsfaren da var enda større osv.. Hjalp dette?
VinterSol+2 Skrevet 27. mars 2009 Forfatter #9 Skrevet 27. mars 2009 det hjalp masse! det med blødninger nevnte de på, men siden de var så usikre så mente de at det ikke burde medføre noen som helst problemer for meg, annet enn noen evnt smerter i svangerskapet, og kanskje blødninger. kan kanskje en sånn knute være årsaken til at jeg hadde sykt mye kynnere i første svangerskap? for det var umulig for jordmor å ta s/f-målene mine i siste del av svangerskapet, så mye kynnere hadde jeg.
Trixie skal ha nr. 2 Skrevet 28. mars 2009 #10 Skrevet 28. mars 2009 Jeg har ikke hatt noen kynnere, men det kan jo hende at det har en sammenheng likevel...? Jeg har ikke fått høre det ihvertfall, og jeg har synes jeg har fått mye info om det meste som kan følge disse muskelknutene. Du kan jo høre med legen ved neste kontroll...Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå